Bratislava 9. novembra (TASR) - Podnikateľ Marián Kočner navrhuje riešenie kauzy pozemkov pod investíciou Kia/Hyundai pri Žiline, ku ktorému by prispel Slovenský pozemkový fond (SPF) prostredníctvom takzvanej pozemkovej zámeny.
Na dnešnej tlačovej besede v Bratislave Kočner navrhol postup, podľa ktorého by doteraz nevykúpené pozemky mohli za vyššiu cenu, ako za ne ponúka štát, odkúpiť podnikatelia, ktorí majú záujem investovať na iných pozemkoch na území SR. SPF by následne mohol týmto podnikateľom, či už zahraničným alebo slovenským, ponúknuť zámenu pozemkov pri Žiline za pozemky zo svojho portfólia nachádzajúce sa v lokalitách, v ktorých majú príslušní podnikatelia záujem pôsobiť a ktoré by ich perspektívne zaujímali. Ako uviedol Kočner, takéto riešenie by si vyžadovalo ochotu a spoluprácu ministerstva hospodárstva (MH), SPF a samotných vlastníkov nevykúpených pozemkov pri Žiline, ktorí s ním údajne súhlasia.
Hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Ondrej Žember TASR v súvislosti so všeobecným postojom zahraničných investorov k pozemkom uviedol, že ich postup býva značne individuálny. Podľa neho však investori v zásade preferujú skôr prenájom konkrétnej nehnuteľnosti, o ktorú majú záujem, pred jej odkúpením.
Právny zástupca asi 200 majiteľov doteraz nevykúpených pozemkov Marek Benedik informoval o priebehu vyvlastňovacích konaní. Podľa jeho slov sú vo všetkých z nich závažné faktické a právne nedostatky, ktorých odstránenie bude trvať niekoľko týždňov až mesiacov. Benedik tvrdí, že konania nie sú z formálneho hľadiska zatiaľ ukončené, pretože doteraz z nich neboli vypracované zápisnice. Vyvlastňovacie konania môžu podľa neho ďalej pokračovať až potom, keď zápisnice podpíšu účastníci konania.
Kočner pripomenul, že stavba závodu Kia prebieha v rozpore so zákonom. Podľa neho sa pravdepodobne sčasti stavia na nevykúpených pozemkoch. Isté však podľa neho je, že zariadenie staveniska je situované na pozemkoch, ktoré nie sú vykúpené. "Vyzerá to na najväčšiu čiernu stavbu na Slovensku, ktorú stavia štát," uviedol Kočner.
Kľúčovými podaniami vo veci výstavby závodu Kia sú podľa Benedika odvolanie voči vydanému stavebnému povoleniu a sekundárne odvolanie voči územnému rozhodnutiu. "Ak bude stavebné povolenie zrušené, bude zrejmé, že stavba začala neoprávnene a nebude sa v nej môcť pokračovať," uviedol Benedik s tým, že tiež pripravuje v mene majiteľov doteraz nevykúpených pozemkov podanie žaloby proti územnému rozhodnutiu. "Môže sa stať, že bude zrušené stavebné povolenie aj územné rozhodnutie, ale stavať sa bude ďalej. S tým rátame," dodal Kočner.
Podľa Benedika je paradoxné, že stavebný dozor v prípade výstavby závodu Kia vykonáva mesto Žilina, ktoré na ňu vydalo stavebné povolenie. Sú však podľa neho opravné prostriedky, prostredníctvom ktorých sa možno domáhať nápravy u nadriadených orgánov, ktorým je v tomto prípade Krajský stavebný úrad v Žiline. Vzhľadom na jeho doterajšie konanie však Benedik nepripisuje jeho rozhodovaniu veľkú vážnosť. "Do veci môžu ešte vstúpiť Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja (MVRR) SR a štátna stavebná inšpekcia, ktoré môžu zastaviť nezákonnú stavebnú činnosť," dodal Benedik.