Oravec: Po rozpade Československa bola ČR lídrom reforiem, situácia sa zmenila

Bratislava 28. októbra (TASR) - Slovensko bolo po rozpade spoločného štátu s Českou republikou vnímané ako "škaredá kačka Európy", kým Čechy sa považovali ...

Bratislava 28. októbra (TASR) - Slovensko bolo po rozpade spoločného štátu s Českou republikou vnímané ako "škaredá kačka Európy", kým Čechy sa považovali za hviezdu reforiem. V súčasnosti je Slovensko hodnotené ako líder reforiem a pozícia Čiech z tohto pohľadu je dnes otázna. Situácia v ČR a SR sa v posledných rokoch dramaticky menila. Konštatoval to dnes na diskusnom fóre HNClubu, ktoré bolo venované podnikateľskému prostrediu v ČR a na Slovensku, prezident Zväzu podnikateľov SR Ján Oravec.

Pozitívne hodnotil, že Slovensko po roku 2002 zaviedlo balík reforiem, ktoré ho dostali nielen pred ostatné pristupujúce, ale aj pred niektoré členské krajiny EÚ. Ocenil najmä zjednodušenie daňového systému a rovnú 19-% daň, aj keď podľa neho by sa mala znížiť na 15 %. Za negatívum však naďalej považuje vysoké odvodové zaťaženie.

Predseda predstavenstva a. s. Slovnaft Slavomír Hatina v rámci hodnotenia vývoja v oboch štátoch konštatoval, že tie najpesimistickejšie očakávania sa nenaplnili. Východisková pozícia ČR po roku 1993 bola však lepšia, Česko malo lepšie vyhliadky na členstvo v OECD, NATO a EÚ, bolo považované za lídra reforiem a prilákalo značnú časť zahraničných investícií.

V súčasnosti však ČR patrí ku krajinám s vyšším daňovým zaťažením a k štátom s pomerne vysokým schodkom verejných financií, má najpomalšie rastúcu ekonomiku v stredoeurópskom priestore. Na druhej strane inflácia v Česku je nižšia ako na Slovenku, miera nezamestnanosti tam dosahuje 8,4 %, kým na Slovensku prevyšuje 13 %. ČR má nižšie spotrebné dane a lepšiu vymožiteľnosť práva.

Výhodou SR oproti západnému susedovi je však okrem nízkeho daňového zaťaženia motivujúcejšie pracovné právo a reforma sociálneho systému, o ktorej Česi len uvažujú. Naopak, za prekážku podnikania na Slovensku Hatina považuje okrem nízkej vymožiteľnosť práva aj časté zmeny zákonov, korupciu a byrokraciu.

Na diskusnom fóre vystúpil aj predseda predstavenstva stavebnej spoločnosti SKANSKA CZ Zdeněk Burda, ktorý hodnotil český a slovenský stavebný trh. Konštatoval, že slovenské stavebníctvo sa blíži k prelomeniu ročnej stavebnej výroby v hodnote 100 miliárd Sk, pričom český trh je asi štyrikrát väčší. Stavebný trh celej SR je porovnateľný s pražským.

Stavebná výroba v 1. polroku 2004 dosiahla v SR 40,8 miliardy Sk, kým v Čechách predstavovala 174 miliárd Sk. Burda poznamenal, že slovenské firmy trpia nižšou kapitálovou vybavenosťou, predpokladá však, že v budúcnosti viaceré prejdú do zahraničných rúk, čo bude pre ne znamenať finančné posilnenie. Slovensko má podľa neho obrovský potenciál v dobudovaní cestnej a hospodárskej štruktúry. Burda sa navyše domnieva, že je lepšie pripravené na spoluprácu verejného a privátneho kapitálu. O tom napríklad svedčia kroky vedúce k založeniu Diaľničnej spoločnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 072
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 331
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 606
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 482
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop