České firmy získali prvé zákazky financované z európskych fondov v SR a Poľsku

Brno/Ostrava 26. októbra (TASR) - České firmy sa v zahraničných zákazkách financovaných zo zdrojov Európskej únie (EÚ) presadzujú predovšetkým v stavebníctve.

Ide najmä o veľké dopravné projekty, akými sú železničné koridory, alebo o výstavbu čistiarní odpadových vôd. A to predovšetkým na Slovensku a Poľsku. Uviedol to dnes český denník Hospodářské noviny.

Aby vyhoveli úniovým podmienkam, musia firmy uspieť v medzinárodných výberových konaniach. Niektorým sa to už podarilo. Napríklad ostravská stavebná firma Tchas stavia čistiarne odpadových vôd v poľskom meste Rybnik, na Slovensku potom buduje čistiarne v Michalovciach a Poprade. Podieľa sa rovnako na modernizácii traťového úseku Šenkvice - Cífer.

Všetky tieto akcie sú hradené z fondov EÚ ISPA. "Na Slovensku a v Poľsku sa ponúka veľa možností, ktoré sú pre našu spoločnosť príťažlivé," povedala hovorkyňa ostravskej spoločnosti Tchas Jana Šafaříková, podľa ktorej sú pre firmu zaujímavé infraštruktúrne projekty, vodárenské a ekologické stavby.

Tchas nie je jediná česká spoločnosť, ktorá na Slovensku alebo v Poľsku pri výberových konaniach uspela. Napríklad spoločnosť Královopolská Ria získala objednávku na rekonštrukciu čistiarne odpadových vôd v Nitre, jej hodnota je 140 miliónov Kč, čo je v prepočte asi 177,8 milióna Sk.

ŽS Brno v konzorciu s ďalšími firmami uspelo v dvoch výberových konaniach vypísaných Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Hodnota objednávok je približne 6 miliárd Sk. Pri zákazke na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Banskou Bystricou podniky vedené ŽS Brno porazilo zoskupenie firiem pod vedením ďalšej českej spoločnosti EŽ Praha.

Pre české firmy znamená získanie takýchto objednávok v susedných krajinách ako zvýšenie zisku, tak prácu pre tisíce ľudí. "Práca v zahraničí má najväčší zmysel v tom, že nám pomáha udržať vysokú konkurencieschopnosť, umožňuje zamestnávať rádovo 1 500 ľudí," poznamenala Šafaříková. Tchas, firma s českými vlastníkmi, vlani vykázala obrat 4,1 miliardy Kč, tento rok očakáva prekročenie 5-miliardovej hranice.

ŽS Brno, ktoré je súčasťou holdingu ŽPSV Uherský Ostroh, ktorý vlani ovládla španielska stavebná skupina OHL, v tomto roku plánuje 13-% rast výkonov na 9,5 miliardy Kč.

Na Slovensku alebo v Poľsku sa pripravujú tiež ďalšie veľké stavebné objednávky. Už tento rok chcú slovenské železnice vypísať ďalšie výberové konanie, a to na modernizáciu trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Nová trať umožní vlakovým súpravám dosahovať rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu. Odhadované náklady na rekonštrukciu trate by sa mali pohybovať od 4 do 5 miliárd Sk.

Verejné výberové konanie predovšetkým na dopravné stavby financované z fondov EÚ ale nelákajú iba české firmy. Dobre sa darí tiež rakúskym podnikom, ale napríklad zákazku na technickú prípravu projektov v oblasti vodného hospodárstva získalo v Košickom kraji španielske konzorcium.

České firmy sa preto vo výberových konaniach spájajú s ďalšími slovenskými i zahraničnými firmami. ŽS Brno sa tak pri zákazke za takmer 5 miliárd Sk na modernizáciu železničnej trate na úseku Trnava - Piešťany spojilo so spoločnosťami Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby Košice a Alpine Mayreder. Stavba by mala byť ukončená v roku 2007.

Uchádzať sa o zákazky v susedných krajinách núti firmy tiež konkurencia na českom trhu. Tam sa totiž do veľkých výberových konaní na stavby financované z časti fondov EÚ už hlásia spoločnosti z celej Európy a niektoré už uspeli.

Napríklad na realizáciu projektu Čistá Bečva na Vsetínsku, čo je výstavba kanalizácie a čistiarní odpadových vôd v 15 mestách a obciach za 1,5 miliardy Kč, bude dohliadať konzorcium rakúskej spoločnosti IC Consuleten a českej firmy Jančálek. "Z 15 záujemcov bolo v dvoch kolách vybrané konzorcium, ktoré najlepšie splnilo náročné kritériá a má mnohoročné skúsenosti s projektmi podobného charakteru financovanými Európskou úniou," komentoval výsledky súťaže zástupca starostu mesta Vsetín Jaromír Kudlík.

Verejné zákazky predstavujú v krajinách EÚ 11 až 15 % z celkového HDP. V štátoch únie tak hodnota uzatvorených zmlúv ročne prekračuje 500 miliárd eur, čo je viac ako 200 000 nových verejných objednávok za jeden rok. Väčšina objednávok financovaných z európskych peňazí sa zatiaľ rozdá v 15 pôvodných štátoch EÚ, najväčší podiel má Francúzsko pred Nemeckom, Talianskom a Veľkou Britániou.

Medzi novými členmi najviac "európskych" zákaziek zadáva Poľsko s 36 % zadaných objednávok, potom Maďarsko a Lotyšsko s 11 %. Česko má 10 % zákaziek, Slovensko ešte o 1 % menej.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,270 SKK, 1 EUR = 39,969 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 684
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 831
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 809
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 483
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 281
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 164
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 796
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 683
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 446
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu