České firmy získali prvé zákazky financované z európskych fondov v SR a Poľsku

Brno/Ostrava 26. októbra (TASR) - České firmy sa v zahraničných zákazkách financovaných zo zdrojov Európskej únie (EÚ) presadzujú predovšetkým v stavebníctve.

Ide najmä o veľké dopravné projekty, akými sú železničné koridory, alebo o výstavbu čistiarní odpadových vôd. A to predovšetkým na Slovensku a Poľsku. Uviedol to dnes český denník Hospodářské noviny.

Aby vyhoveli úniovým podmienkam, musia firmy uspieť v medzinárodných výberových konaniach. Niektorým sa to už podarilo. Napríklad ostravská stavebná firma Tchas stavia čistiarne odpadových vôd v poľskom meste Rybnik, na Slovensku potom buduje čistiarne v Michalovciach a Poprade. Podieľa sa rovnako na modernizácii traťového úseku Šenkvice - Cífer.

Všetky tieto akcie sú hradené z fondov EÚ ISPA. "Na Slovensku a v Poľsku sa ponúka veľa možností, ktoré sú pre našu spoločnosť príťažlivé," povedala hovorkyňa ostravskej spoločnosti Tchas Jana Šafaříková, podľa ktorej sú pre firmu zaujímavé infraštruktúrne projekty, vodárenské a ekologické stavby.

Tchas nie je jediná česká spoločnosť, ktorá na Slovensku alebo v Poľsku pri výberových konaniach uspela. Napríklad spoločnosť Královopolská Ria získala objednávku na rekonštrukciu čistiarne odpadových vôd v Nitre, jej hodnota je 140 miliónov Kč, čo je v prepočte asi 177,8 milióna Sk.

ŽS Brno v konzorciu s ďalšími firmami uspelo v dvoch výberových konaniach vypísaných Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Hodnota objednávok je približne 6 miliárd Sk. Pri zákazke na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Banskou Bystricou podniky vedené ŽS Brno porazilo zoskupenie firiem pod vedením ďalšej českej spoločnosti EŽ Praha.

Pre české firmy znamená získanie takýchto objednávok v susedných krajinách ako zvýšenie zisku, tak prácu pre tisíce ľudí. "Práca v zahraničí má najväčší zmysel v tom, že nám pomáha udržať vysokú konkurencieschopnosť, umožňuje zamestnávať rádovo 1 500 ľudí," poznamenala Šafaříková. Tchas, firma s českými vlastníkmi, vlani vykázala obrat 4,1 miliardy Kč, tento rok očakáva prekročenie 5-miliardovej hranice.

ŽS Brno, ktoré je súčasťou holdingu ŽPSV Uherský Ostroh, ktorý vlani ovládla španielska stavebná skupina OHL, v tomto roku plánuje 13-% rast výkonov na 9,5 miliardy Kč.

Na Slovensku alebo v Poľsku sa pripravujú tiež ďalšie veľké stavebné objednávky. Už tento rok chcú slovenské železnice vypísať ďalšie výberové konanie, a to na modernizáciu trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Nová trať umožní vlakovým súpravám dosahovať rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu. Odhadované náklady na rekonštrukciu trate by sa mali pohybovať od 4 do 5 miliárd Sk.

Verejné výberové konanie predovšetkým na dopravné stavby financované z fondov EÚ ale nelákajú iba české firmy. Dobre sa darí tiež rakúskym podnikom, ale napríklad zákazku na technickú prípravu projektov v oblasti vodného hospodárstva získalo v Košickom kraji španielske konzorcium.

České firmy sa preto vo výberových konaniach spájajú s ďalšími slovenskými i zahraničnými firmami. ŽS Brno sa tak pri zákazke za takmer 5 miliárd Sk na modernizáciu železničnej trate na úseku Trnava - Piešťany spojilo so spoločnosťami Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby Košice a Alpine Mayreder. Stavba by mala byť ukončená v roku 2007.

Uchádzať sa o zákazky v susedných krajinách núti firmy tiež konkurencia na českom trhu. Tam sa totiž do veľkých výberových konaní na stavby financované z časti fondov EÚ už hlásia spoločnosti z celej Európy a niektoré už uspeli.

Napríklad na realizáciu projektu Čistá Bečva na Vsetínsku, čo je výstavba kanalizácie a čistiarní odpadových vôd v 15 mestách a obciach za 1,5 miliardy Kč, bude dohliadať konzorcium rakúskej spoločnosti IC Consuleten a českej firmy Jančálek. "Z 15 záujemcov bolo v dvoch kolách vybrané konzorcium, ktoré najlepšie splnilo náročné kritériá a má mnohoročné skúsenosti s projektmi podobného charakteru financovanými Európskou úniou," komentoval výsledky súťaže zástupca starostu mesta Vsetín Jaromír Kudlík.

Verejné zákazky predstavujú v krajinách EÚ 11 až 15 % z celkového HDP. V štátoch únie tak hodnota uzatvorených zmlúv ročne prekračuje 500 miliárd eur, čo je viac ako 200 000 nových verejných objednávok za jeden rok. Väčšina objednávok financovaných z európskych peňazí sa zatiaľ rozdá v 15 pôvodných štátoch EÚ, najväčší podiel má Francúzsko pred Nemeckom, Talianskom a Veľkou Britániou.

Medzi novými členmi najviac "európskych" zákaziek zadáva Poľsko s 36 % zadaných objednávok, potom Maďarsko a Lotyšsko s 11 %. Česko má 10 % zákaziek, Slovensko ešte o 1 % menej.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,270 SKK, 1 EUR = 39,969 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 223
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 631
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 018
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 647
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 387
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 239
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 161
  10. Leto nekončí! 812

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

KOMENTÁRE

Macron chystá veľký trik

Koniec východoeurópskych zamestnancov je Macronov cukrík voličom.

SVET

Macron si vypočuje Fica, Orbána a Poľsko vynechá

Francúzsky prezident na ceste do strednej Európy obíde Maďarsko aj Poľsko.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.