České firmy získali prvé zákazky financované z európskych fondov v SR a Poľsku

Brno/Ostrava 26. októbra (TASR) - České firmy sa v zahraničných zákazkách financovaných zo zdrojov Európskej únie (EÚ) presadzujú predovšetkým v stavebníctve.

Ide najmä o veľké dopravné projekty, akými sú železničné koridory, alebo o výstavbu čistiarní odpadových vôd. A to predovšetkým na Slovensku a Poľsku. Uviedol to dnes český denník Hospodářské noviny.

Aby vyhoveli úniovým podmienkam, musia firmy uspieť v medzinárodných výberových konaniach. Niektorým sa to už podarilo. Napríklad ostravská stavebná firma Tchas stavia čistiarne odpadových vôd v poľskom meste Rybnik, na Slovensku potom buduje čistiarne v Michalovciach a Poprade. Podieľa sa rovnako na modernizácii traťového úseku Šenkvice - Cífer.

Všetky tieto akcie sú hradené z fondov EÚ ISPA. "Na Slovensku a v Poľsku sa ponúka veľa možností, ktoré sú pre našu spoločnosť príťažlivé," povedala hovorkyňa ostravskej spoločnosti Tchas Jana Šafaříková, podľa ktorej sú pre firmu zaujímavé infraštruktúrne projekty, vodárenské a ekologické stavby.

Tchas nie je jediná česká spoločnosť, ktorá na Slovensku alebo v Poľsku pri výberových konaniach uspela. Napríklad spoločnosť Královopolská Ria získala objednávku na rekonštrukciu čistiarne odpadových vôd v Nitre, jej hodnota je 140 miliónov Kč, čo je v prepočte asi 177,8 milióna Sk.

ŽS Brno v konzorciu s ďalšími firmami uspelo v dvoch výberových konaniach vypísaných Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Hodnota objednávok je približne 6 miliárd Sk. Pri zákazke na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Banskou Bystricou podniky vedené ŽS Brno porazilo zoskupenie firiem pod vedením ďalšej českej spoločnosti EŽ Praha.

Pre české firmy znamená získanie takýchto objednávok v susedných krajinách ako zvýšenie zisku, tak prácu pre tisíce ľudí. "Práca v zahraničí má najväčší zmysel v tom, že nám pomáha udržať vysokú konkurencieschopnosť, umožňuje zamestnávať rádovo 1 500 ľudí," poznamenala Šafaříková. Tchas, firma s českými vlastníkmi, vlani vykázala obrat 4,1 miliardy Kč, tento rok očakáva prekročenie 5-miliardovej hranice.

ŽS Brno, ktoré je súčasťou holdingu ŽPSV Uherský Ostroh, ktorý vlani ovládla španielska stavebná skupina OHL, v tomto roku plánuje 13-% rast výkonov na 9,5 miliardy Kč.

Na Slovensku alebo v Poľsku sa pripravujú tiež ďalšie veľké stavebné objednávky. Už tento rok chcú slovenské železnice vypísať ďalšie výberové konanie, a to na modernizáciu trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Nová trať umožní vlakovým súpravám dosahovať rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu. Odhadované náklady na rekonštrukciu trate by sa mali pohybovať od 4 do 5 miliárd Sk.

Verejné výberové konanie predovšetkým na dopravné stavby financované z fondov EÚ ale nelákajú iba české firmy. Dobre sa darí tiež rakúskym podnikom, ale napríklad zákazku na technickú prípravu projektov v oblasti vodného hospodárstva získalo v Košickom kraji španielske konzorcium.

České firmy sa preto vo výberových konaniach spájajú s ďalšími slovenskými i zahraničnými firmami. ŽS Brno sa tak pri zákazke za takmer 5 miliárd Sk na modernizáciu železničnej trate na úseku Trnava - Piešťany spojilo so spoločnosťami Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby Košice a Alpine Mayreder. Stavba by mala byť ukončená v roku 2007.

Uchádzať sa o zákazky v susedných krajinách núti firmy tiež konkurencia na českom trhu. Tam sa totiž do veľkých výberových konaní na stavby financované z časti fondov EÚ už hlásia spoločnosti z celej Európy a niektoré už uspeli.

Napríklad na realizáciu projektu Čistá Bečva na Vsetínsku, čo je výstavba kanalizácie a čistiarní odpadových vôd v 15 mestách a obciach za 1,5 miliardy Kč, bude dohliadať konzorcium rakúskej spoločnosti IC Consuleten a českej firmy Jančálek. "Z 15 záujemcov bolo v dvoch kolách vybrané konzorcium, ktoré najlepšie splnilo náročné kritériá a má mnohoročné skúsenosti s projektmi podobného charakteru financovanými Európskou úniou," komentoval výsledky súťaže zástupca starostu mesta Vsetín Jaromír Kudlík.

Verejné zákazky predstavujú v krajinách EÚ 11 až 15 % z celkového HDP. V štátoch únie tak hodnota uzatvorených zmlúv ročne prekračuje 500 miliárd eur, čo je viac ako 200 000 nových verejných objednávok za jeden rok. Väčšina objednávok financovaných z európskych peňazí sa zatiaľ rozdá v 15 pôvodných štátoch EÚ, najväčší podiel má Francúzsko pred Nemeckom, Talianskom a Veľkou Britániou.

Medzi novými členmi najviac "európskych" zákaziek zadáva Poľsko s 36 % zadaných objednávok, potom Maďarsko a Lotyšsko s 11 %. Česko má 10 % zákaziek, Slovensko ešte o 1 % menej.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,270 SKK, 1 EUR = 39,969 SKK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 25 678
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 708
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 645
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 734
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 126
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 975
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 332
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 203
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 013
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 006

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako riskantná je cesta slovenským autobusom

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

SVET

Zabíjali pred desiatkami rokov. Dnes sú im na stope

Polícia dúfa, že vďaka DNA odhalí Zodiaca, ktorý vraždil pred polstoročím.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.