Volkswagenu prvýkrát v dejinách hrozí štrajk

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde ...

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde k dohode o mzdových tarifách na nasledujúce dva roky. Odborári hrozia najskôr varovným a potom aj ostrým štrajkom.

Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že po štyroch kolách rokovaní sa stanoviská oboch strán vyhrotili ako ešte nikdy predtým. Odboroví predáci zo zväzu IG Metall, ktorí sú predstaviteľmi zamestnancov na rokovaniach, nie sú ochotní urobiť v mzdovej oblasti nijaké zásadnejšie ústupky. Podľa hovorcu zväzu je teraz na rade manažment Volkswagenu. Predstavitelia zamestnancov očakávajú, že vedenie VW odpovie do 28. októbra a že táto odpoveď bude kladná.

Vedenie VW chce však presadiť svoj sedembodový program úsporných opatrení v nemeckých závodoch koncernu v celom rozsahu. Jeho súčasťou je aj nulový rast miezd v nasledujúcich dvoch rokoch. Denník citoval nemenovaného pozorovateľa, podľa ktorého "odbory a zamestnávatelia idú na plný plyn do kolízie".

IG Metall už pohrozil, že začiatkom novembra sa začne varovný štrajk. Ním sa však zápas neskončí. Pozície oboch strán sú od seba tak veľmi vzdialené, že môže dôjsť ku skutočnému viactýždňovému pracovnému sporu. Bola by to nová skutočnosť v dejinách firmy. Časovo obmedzené varovné štrajky sa v ňom konali už často. Ale legálny štrajk, odhlasovaný osadenstvom, sa v podniku ešte nekonal.

Šéf VW Bernd Pischetsrieder zachováva pokoj a rozvahu. Inú možnosť, ako presadiť úsporný program, vlastne ani nemá. Ak sa totiž v koncerne nepresadia úsporné opatrenia, o dva - tri roky ho čaká rovnaký osud ako automobilku Opel. Bude mať nevyužité výrobné kapacity a vysoké výrobné náklady, ktoré budú jeho veľkou nevýhodou v konkurencii na trhu.

Pretože jednotlivé závody Volkswagenu sú medzi sebou tesne zviazané dodávkami komponentov, stačí zastavenie výroby na niekoľko dní, aby znehybneli výrobné pásy v každom z nich. Náklady, ktoré sú spojené so zastavením výroby, veľmi rýchlo dosiahnu mnoho stoviek miliónov eur.

Vplyv odborov vo Volkswagene je obrovský. Zo 103 000 pracovníkov nemeckých závodov firmy je v odboroch organizovaných 96 %. Zamestnanec VW zarába v priemere 40 000 EUR ročne, čo je v prepočte takmer 1,6 milióna SKK. Mzdy v tomto koncerne sú 20 % nad plošnými mzdovými tarifami, ktoré odborový zväz IG Metall dohodol pre sektor spracúvania kovov. A súčasne sú o 11 % vyššie ako u konkurencie. Preto sa mnohí pýtajú, prečo IG Metall považuje za nemožné, zriecť sa na dva roky zvyšovania miezd.

(1 EUR = 39,944 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Neprehliadnite tiež

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.