Volkswagenu prvýkrát v dejinách hrozí štrajk

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde ...

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde k dohode o mzdových tarifách na nasledujúce dva roky. Odborári hrozia najskôr varovným a potom aj ostrým štrajkom.

Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že po štyroch kolách rokovaní sa stanoviská oboch strán vyhrotili ako ešte nikdy predtým. Odboroví predáci zo zväzu IG Metall, ktorí sú predstaviteľmi zamestnancov na rokovaniach, nie sú ochotní urobiť v mzdovej oblasti nijaké zásadnejšie ústupky. Podľa hovorcu zväzu je teraz na rade manažment Volkswagenu. Predstavitelia zamestnancov očakávajú, že vedenie VW odpovie do 28. októbra a že táto odpoveď bude kladná.

Vedenie VW chce však presadiť svoj sedembodový program úsporných opatrení v nemeckých závodoch koncernu v celom rozsahu. Jeho súčasťou je aj nulový rast miezd v nasledujúcich dvoch rokoch. Denník citoval nemenovaného pozorovateľa, podľa ktorého "odbory a zamestnávatelia idú na plný plyn do kolízie".

IG Metall už pohrozil, že začiatkom novembra sa začne varovný štrajk. Ním sa však zápas neskončí. Pozície oboch strán sú od seba tak veľmi vzdialené, že môže dôjsť ku skutočnému viactýždňovému pracovnému sporu. Bola by to nová skutočnosť v dejinách firmy. Časovo obmedzené varovné štrajky sa v ňom konali už často. Ale legálny štrajk, odhlasovaný osadenstvom, sa v podniku ešte nekonal.

Šéf VW Bernd Pischetsrieder zachováva pokoj a rozvahu. Inú možnosť, ako presadiť úsporný program, vlastne ani nemá. Ak sa totiž v koncerne nepresadia úsporné opatrenia, o dva - tri roky ho čaká rovnaký osud ako automobilku Opel. Bude mať nevyužité výrobné kapacity a vysoké výrobné náklady, ktoré budú jeho veľkou nevýhodou v konkurencii na trhu.

Pretože jednotlivé závody Volkswagenu sú medzi sebou tesne zviazané dodávkami komponentov, stačí zastavenie výroby na niekoľko dní, aby znehybneli výrobné pásy v každom z nich. Náklady, ktoré sú spojené so zastavením výroby, veľmi rýchlo dosiahnu mnoho stoviek miliónov eur.

Vplyv odborov vo Volkswagene je obrovský. Zo 103 000 pracovníkov nemeckých závodov firmy je v odboroch organizovaných 96 %. Zamestnanec VW zarába v priemere 40 000 EUR ročne, čo je v prepočte takmer 1,6 milióna SKK. Mzdy v tomto koncerne sú 20 % nad plošnými mzdovými tarifami, ktoré odborový zväz IG Metall dohodol pre sektor spracúvania kovov. A súčasne sú o 11 % vyššie ako u konkurencie. Preto sa mnohí pýtajú, prečo IG Metall považuje za nemožné, zriecť sa na dva roky zvyšovania miezd.

(1 EUR = 39,944 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 187
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 311
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 373
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 244
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 942
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 770
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

KOMENTÁRE

Fico s Bugárom verzus Danko. Ako čítať vývoj krízy

Premiér odvolal Plavčana a Danko sa cíti urazený.

Neprehliadnite tiež

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Rezort financií neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.

Rezort hospodárstva si chce nechať poradiť pri rozvoji elektromobility od Nórov

Cieľom pracovnej cesty je získať informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenskej republiky.

Český Leo Express vstupuje do Nemecka, prevzal tamojšieho dopravcu

Dopravca bude používať jeden vlak štyrikrát za týždeň ráno zo Stuttgartu do Berlína a späť

Obilnín bude asi o pätinu menej. K zlej úrode prispelo hlavne sucho

Extrémne zmeny teplôt a minimum zrážok počas letných mesiacov sa podpíšu aj pod zníženie úrod jesenných plodín.