Volkswagenu prvýkrát v dejinách hrozí štrajk

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde ...

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde k dohode o mzdových tarifách na nasledujúce dva roky. Odborári hrozia najskôr varovným a potom aj ostrým štrajkom.

Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že po štyroch kolách rokovaní sa stanoviská oboch strán vyhrotili ako ešte nikdy predtým. Odboroví predáci zo zväzu IG Metall, ktorí sú predstaviteľmi zamestnancov na rokovaniach, nie sú ochotní urobiť v mzdovej oblasti nijaké zásadnejšie ústupky. Podľa hovorcu zväzu je teraz na rade manažment Volkswagenu. Predstavitelia zamestnancov očakávajú, že vedenie VW odpovie do 28. októbra a že táto odpoveď bude kladná.

Vedenie VW chce však presadiť svoj sedembodový program úsporných opatrení v nemeckých závodoch koncernu v celom rozsahu. Jeho súčasťou je aj nulový rast miezd v nasledujúcich dvoch rokoch. Denník citoval nemenovaného pozorovateľa, podľa ktorého "odbory a zamestnávatelia idú na plný plyn do kolízie".

IG Metall už pohrozil, že začiatkom novembra sa začne varovný štrajk. Ním sa však zápas neskončí. Pozície oboch strán sú od seba tak veľmi vzdialené, že môže dôjsť ku skutočnému viactýždňovému pracovnému sporu. Bola by to nová skutočnosť v dejinách firmy. Časovo obmedzené varovné štrajky sa v ňom konali už často. Ale legálny štrajk, odhlasovaný osadenstvom, sa v podniku ešte nekonal.

Šéf VW Bernd Pischetsrieder zachováva pokoj a rozvahu. Inú možnosť, ako presadiť úsporný program, vlastne ani nemá. Ak sa totiž v koncerne nepresadia úsporné opatrenia, o dva - tri roky ho čaká rovnaký osud ako automobilku Opel. Bude mať nevyužité výrobné kapacity a vysoké výrobné náklady, ktoré budú jeho veľkou nevýhodou v konkurencii na trhu.

Pretože jednotlivé závody Volkswagenu sú medzi sebou tesne zviazané dodávkami komponentov, stačí zastavenie výroby na niekoľko dní, aby znehybneli výrobné pásy v každom z nich. Náklady, ktoré sú spojené so zastavením výroby, veľmi rýchlo dosiahnu mnoho stoviek miliónov eur.

Vplyv odborov vo Volkswagene je obrovský. Zo 103 000 pracovníkov nemeckých závodov firmy je v odboroch organizovaných 96 %. Zamestnanec VW zarába v priemere 40 000 EUR ročne, čo je v prepočte takmer 1,6 milióna SKK. Mzdy v tomto koncerne sú 20 % nad plošnými mzdovými tarifami, ktoré odborový zväz IG Metall dohodol pre sektor spracúvania kovov. A súčasne sú o 11 % vyššie ako u konkurencie. Preto sa mnohí pýtajú, prečo IG Metall považuje za nemožné, zriecť sa na dva roky zvyšovania miezd.

(1 EUR = 39,944 SKK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 407
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 086
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 518
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 510
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 8 394
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 170
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 662
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 442
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 988
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 645

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vyúčtovanie: Náklady za teplú vodu sa počítajú po novom

Čas na vyrovnanie nedoplatkov za byt sa kráti. Uhradiť ich treba do konca júna.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: V štáte nie je situácia, aby museli farmári ísť do ulíc

Premiér odmietol, že by sa Matečná alebo on sám báli prísť medzi farmárov.

Americký výrobca motoriek Harley-Davidson predpokladá zvýšenie cien v Európe

Harley-Davidson uviedol, že clá ho poškodia dvakrát.

Inštitút osobného bankrotu využíva čoraz viac ľudí

Dlhov sa môže po novom dlžník zbaviť pomocou jednej z dvoch alternatív.

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí