Volkswagenu prvýkrát v dejinách hrozí štrajk

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde ...

Wolfsburg 25. októbra (TASR) - V nemeckých závodoch Volkswagenu všetko nasvedčuje tomu, že medzi vedením koncernu a predstaviteľmi zamestnancov nedôjde k dohode o mzdových tarifách na nasledujúce dva roky. Odborári hrozia najskôr varovným a potom aj ostrým štrajkom.

Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že po štyroch kolách rokovaní sa stanoviská oboch strán vyhrotili ako ešte nikdy predtým. Odboroví predáci zo zväzu IG Metall, ktorí sú predstaviteľmi zamestnancov na rokovaniach, nie sú ochotní urobiť v mzdovej oblasti nijaké zásadnejšie ústupky. Podľa hovorcu zväzu je teraz na rade manažment Volkswagenu. Predstavitelia zamestnancov očakávajú, že vedenie VW odpovie do 28. októbra a že táto odpoveď bude kladná.

Vedenie VW chce však presadiť svoj sedembodový program úsporných opatrení v nemeckých závodoch koncernu v celom rozsahu. Jeho súčasťou je aj nulový rast miezd v nasledujúcich dvoch rokoch. Denník citoval nemenovaného pozorovateľa, podľa ktorého "odbory a zamestnávatelia idú na plný plyn do kolízie".

IG Metall už pohrozil, že začiatkom novembra sa začne varovný štrajk. Ním sa však zápas neskončí. Pozície oboch strán sú od seba tak veľmi vzdialené, že môže dôjsť ku skutočnému viactýždňovému pracovnému sporu. Bola by to nová skutočnosť v dejinách firmy. Časovo obmedzené varovné štrajky sa v ňom konali už často. Ale legálny štrajk, odhlasovaný osadenstvom, sa v podniku ešte nekonal.

Šéf VW Bernd Pischetsrieder zachováva pokoj a rozvahu. Inú možnosť, ako presadiť úsporný program, vlastne ani nemá. Ak sa totiž v koncerne nepresadia úsporné opatrenia, o dva - tri roky ho čaká rovnaký osud ako automobilku Opel. Bude mať nevyužité výrobné kapacity a vysoké výrobné náklady, ktoré budú jeho veľkou nevýhodou v konkurencii na trhu.

Pretože jednotlivé závody Volkswagenu sú medzi sebou tesne zviazané dodávkami komponentov, stačí zastavenie výroby na niekoľko dní, aby znehybneli výrobné pásy v každom z nich. Náklady, ktoré sú spojené so zastavením výroby, veľmi rýchlo dosiahnu mnoho stoviek miliónov eur.

Vplyv odborov vo Volkswagene je obrovský. Zo 103 000 pracovníkov nemeckých závodov firmy je v odboroch organizovaných 96 %. Zamestnanec VW zarába v priemere 40 000 EUR ročne, čo je v prepočte takmer 1,6 milióna SKK. Mzdy v tomto koncerne sú 20 % nad plošnými mzdovými tarifami, ktoré odborový zväz IG Metall dohodol pre sektor spracúvania kovov. A súčasne sú o 11 % vyššie ako u konkurencie. Preto sa mnohí pýtajú, prečo IG Metall považuje za nemožné, zriecť sa na dva roky zvyšovania miezd.

(1 EUR = 39,944 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 633
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 170
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 463
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 371
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 855
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 558
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 099
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 073
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop