Sofia 7. decembra (TASR) - Bulharsko plánuje reštrukturalizovať jeden zo zostávajúcich monopolov - zadĺžené železnice BDZ, ktoré 1. januára 2002 rozdelí na dve nezávislé štátne spoločnosti. Ako pre agentúru Reuters povedal námestník ministra dopravy, zodpovedný za železnice, Ljubomir Ivanov, jedna firma bude riadiť železničnú infraštruktúru a druhá bude zabezpečovať dopravu v súlade s pravidlami Európskej únie (EÚ).
Medzinárodný menový fond (MMF), s ktorým chce bulharská vláda uzatvoriť dohodu o novom úvere ešte v tomto roku, vyzval krajinu, aby zrušila neziskové linky, obmedzila pracovnú silu a predala časť aktív BDZ. L. Ivanov očakáva, že strata BDZ sa v tomto roku medziročne zvýši z 90 na 120 miliónov levov (55,17 milióna USD). Podľa jeho slov obidva nové subjekty zdedia dlh BDZ vo výške 182 miliónov levov (BGL), z čoho 130 miliónov BGL je dlh voči štátu, 35 až 37 miliónov BGL voči štátnej Národnej elektrickej spoločnosti (NEC) a 17 miliónov BGL voči zamestnancom.
Dlh voči štátu, nahromadený najmä prostredníctvom nezaplatenej dane z pridanej hodnoty, prevezme železničná spoločnosť a dlh voči NEC prevezme podnik pre infraštruktúru. Minister dopravy Plamen Petrov pritom oznámil, že vláda zváži možnosť odpísania 130-miliónový dlh BDZ voči štátu a rozhodnutie padie v priebehu niekoľkých dní.
L. Ivanov však zdôrazňuje, že reštrukturalizácia BDZ, ktorý zamestnáva 37 000 ľudí, nevyhnutne prinesie rušenie pracovných miest, hoci neuviedol presné čísla. Podľa jeho slov počet bude závisieť od situácie na trhu v hospodárstve, keďže klientami nákladnej dopravy BDZ sú oceliarne, chemické podniky a cementárne.
Obidve nové spoločnosti pritom aj naďalej budú závisieť od štátnych dotácií, ktoré na budúci rok dosiahnu 70 miliónov BGL, teda o 10 miliónov BGL viac než v tomto roku. L. Ivanov dodáva, že reštrukturalizácia železníc neovplyvní výšku poplatkov.
(1 USD = 48,615 SKK)
* 1 sov