Štát potrebuje so Slovnaftom majetkové vysporiadanie terminálov

Bratislava 24. októbra (TASR) - Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) upozorňuje, že ak Slovensko nechce dostať po roku 2008 od Európskej únie (EÚ) sankcie ...

Bratislava 24. októbra (TASR) - Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) upozorňuje, že ak Slovensko nechce dostať po roku 2008 od Európskej únie (EÚ) sankcie či pokuty za nedodržanie 90-dňových zásob ropy a ropných produktov, musí so súkromnou rafinériou Slovnaft vyjednať majetkové vysporiadanie spoločných skladovacích terminálov. Až po ňom totiž bude krajina vlastniť prvé čisto štátne terminály a bude môcť investovať do ich nutného rozšírenia. Aktuálne totiž štátu na splnenie 90-dňového limitu únie chýbajú skladovacie kapacity v objeme až 180 000 kubických metrov (m3).

Vážny problém ale podľa SŠHR nastáva v tom, že Slovnaft sa tento proces snaží blokovať, nakoľko to narúša jeho trhovú dominancia. "Slovnaft proces vysporiadania majetku všemožne blokuje, nakoľko má obavy z narušenia svojho monopolného postavenia na trhu s pohonnými látkami v SR," uvádza SŠHR vo svojom materiáli, ktorým chce na daný problém upozorniť aj vládny kabinet.

Slovnaft však obvinenia z blokácie vysporiadania odmieta. Podľa jeho hovorkyne Kristíny Félovej je totiž najprv potrebné urobiť jasnú identifikáciu, aká časť majetku komu patrí. "Bez presnej identifikácie výmena majetku nie je možná. SŠHR ako aj ministerstvo hospodárstva sa navyše týmto problémom začali intenzívnejšie zaoberať až v tomto roku a doterajšie návrhy našej firmy boli odmietané," povedala Félová. Slovnaft konkrétne navrhol, aby sa všetok majetok spoločných terminálov vložil do úplne novej samostatnej spoločnosti s vlastníckymi podielmi ich rafinérie, SŠHR ako aj MH. "Potom by sa mohlo hovoriť o vykúpení našich podielov štátom," pokračovala Félová.

Vládny kabinet bude zo strany SŠHR navyše upozornený aj na to, že na pôde EÚ sa začína uvažovať aj o zvýšení núdzových zásob ropy a ropných produktov až na 120-dňový limit. To by vyvolalo ešte väčší tlak na štátnu pokladnicu, pretože štát bude potrebovať ďalšie terminály a viac peňazí bude treba aj na vlastný nákup ropy a ropných produktov.

Predmetné 90-dňové zásoby má síce SR spĺňať až v roku 2008, avšak v súčasnosti má vytvorené len 55-dňové zásoby. Zásoby na 35 dní sa teda budú musieť ešte dokúpiť a chýbajú aj vyššie spomenuté skladovacie priestory s objemom zhruba 180 000 m3.

Konkrétny návrh SŠHR na riešenie výmeny majetku so Slovnaftom je taký, že štát by mal po vzájomných prevodoch podielov plne ovládať dva terminály v Stožku a Hronskom Beňadiku a rafinéria by zasa vlastnila celé terminály v Kľačanoch, Hornom Hričove a Kapušanoch. Félová ale upozorňuje, že ešte pred dvoma rokmi SŠHR uvažovala o investičnom rozvoji Kapušian. "Aj z tohto vidieť, že štátu chýba ucelená koncepcia budovania núdzových zásob. Najprv by sa mala vypracovať, a potom môže prísť na rad majetkové vysporiadanie," uzavrela Félová.

V súčasnosti je podľa SŠHR stav zlý. Slovnaft totiž úplné prerušil na spoločných termináloch investičný rozvoj a štát do tohto spoločného majetku musel už investovať až okolo jednej miliardy korún, aby vôbec mohlo skladovanie fungovať. Zo zdrojov štátu je tak rozvíjaný aj súkromný majetok. Tento problém nastal podľa SŠHR potom, čo štát predal Slovnaftu bývalého vlastníka všetkých skladovacích a aj obchodných terminálov podnik Benzinol bez toho, aby si zabezpečil slobodné využívanie skladovacích kapacít bez závislosti na rafinérii. "SR vlastní nádrže, ktoré sú bez čerpadiel a ostatnej technologickej infraštruktúry Slovnaftu nepoužiteľné," vysvetlila SŠHR.

Ak pritom Slovnaft na vysporiadanie nepristúpi, ďalšie riešenie výstavby úplne nových terminálov na zelenej lúke bude oveľa drahšie. Vstup súkromných firiem do ich výstavby je tiež problémom. Pri veľmi silnej trhovej pozícii Slovnaftu SŠHR nepredpokladá, že sa objaví investor, ktorý by vstúpil do otvoreného konfliktu so slovenskou rafinériou.

Nemalé problémy ale SŠHR robia aj vysoké ceny ropy, ktoré od začiatku roka vyskočili vyššie až o viac ako 60 %. Postupné dopĺňanie zásob sa totiž tiež značne predražuje a vedenie správy už teraz upozorňuje, že ak chce naplniť pôvodný plán nákupov na tento a budúci rok, už teraz jej na to chýba zhruba 930 miliónov Sk. Preto SŠHR vládu žiada o to, aby jej koncom tohto roka poskytla z rozpočtu čo najviac nedočerpaných zdrojov, ktoré niektoré rezorty nestihnú použiť na pôvodne schválené zámery.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 18 230
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 673
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 667
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 353
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 998
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 554
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 554
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 850
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 862
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 519

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop