Sezónu 2004 v aktívnom cestovnom ruchu poznačil vstup SR do EÚ

Šachtičky 22. októbra (TASR) - Sezónu 2004 cestovných kancelárií (CK) v aktívnom cestovnom ruchu (ACR) poznačil vstup SR do EÚ a z toho vyplývajúce zmeny.

Najvýraznejšou bola zmena režimu dane z pridanej hodnoty (DPH). Keďže produkty na tento rok pripravovali už vlani, nikto s touto zmenou nepočítal, a preto ju ani nezahrnul do kalkulácie. Negatívne to ovplyvnilo hospodárenie incomingových CK.

V pasívnom cestovnom ruchu (PCR) sa podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roberta Kohlmanna daňový režim zmenil výrazne v prospech outgoingových CK. Od DPH oslobodili prirážku CK zo zájazdov do tretích krajín (mimo EÚ) a z veľkej časti medzinárodnú prepravu. "Liberalizácia medzinárodnej prepravy osôb sa síce zatiaľ výrazne v podnikaní CK neprejavila, ale v tejto oblasti majú cestovné a dopravné kancelárie široké pole pôsobnosti na podnikanie," podotkol Kohlmann. Za ďalšie pozitíva po vstupe SR do EÚ označil odbúranie colných procedúr a psychologický efekt, ktorý je motorom nárastu záujmu klientely zo starých krajín EÚ o Slovensko. Negatívnym dôsledkom v ACR je zdanenie marže zájazdov na Slovensko u zahraničných tooroperátorov z pôvodných štátov EÚ daňou platnou v ich krajine. Zájazdy teda zdraželi len z tohto titulu o približne 2 až 3,5 %.

"Subjekty CR na Slovensku museli zvládnuť z pohľadu ACR nepriaznivý vývoj kurzu Sk, ktorá posilnila voči všetkým relevantným menám. Zvýšila sa DPH dodávateľov zo 14 na 19 %, ktorá v ponuke CK vlastne znamená zvýšenie z 10 na 19 %. Daň z 10 na 14 % totiž zvýšili, keď už kontrakty CK mali uzatvorené kontrakty a vytlačené katalógy. Takže zvýšenie DPH v roku 2003 museli niesť poskytovatelia služieb a prípadne aj CK, čím úprava DPH o rok znamenala pre klientov CK dvojité zvýšenie," prízvukoval prezident SACKA. Produkt CR na Slovensku medziročne zdražel pri nezmenenom spôsobe podnikania o 20 až 40 % v závislosti od zdrojovej krajiny. Prejavilo sa to znížením dopytu u klientov z tradičných zdrojových krajín - Česka, Nemecka a Poľska.

Štát by mal prezentovať SR ako turistickú destináciu najmä na tradičných trhoch CR. Na netradičných európskych trhoch by sa mal zamerať na odborníkov s cieľom presvedčiť ich o perspektívnosti zaradenia SR do ich ponuky a podporiť ju u spotrebiteľov. Rozvoju CR by pomohlo zriadenie orgánu štátnej správy tohto odvetvia a vyčlenenie takej sumy peňazí, akú venujú na propagáciu CR krajiny Vyšehradskej štvorky, dodal Sacka

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 412
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 675
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 144
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 873
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 761
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 681
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 601
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 377
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 020
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 946

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Neprehliadnite tiež

Kto koľko zarába? Slováci si zisťujú, aké platy ponúkajú firmy

Top odvetvím na Slovensku, kde si ľudia zisťovali platy najčastejšie, je IT sektor.

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop