Detroit 11. marca (TASR) - Spomalenie hospodárskeho rastu v USA má veľmi nepriaznivý vplyv na sektor výroby ťažkých nákladných vozidiel a podľa názoru analytikov sú nadeje na zotavenie malé.
Veľké automobilky, ako Freightliner (DaimlerChrysler AG), Navistar International Co. a PACCAR Inc., čelia klesajúcemu predaju a nadmerným zásobám nových aj použitých vozidiel na skladoch, keďže odbyt sa znižuje v súlade so stagnujúcim dopytom po tovaroch a službách. Analytik Gary McManus z J.P. Morgan je presvedčený, že predaj bude stagnovať po celý tento rok a mierne sa zotaví na budúci.
Predaj ťažkých nákladných vozidiel, známych aj ako nákladné vozidlá triedy 8, klesá od apríla minulého roka a v januári 2001 sa medziročne znížil o 31% na 11 358 kusov. Situáciu zhoršuje aj záplava použitých vozidiel, ktorú analytici odhadujú na viac než 80 000 kusov, čo spôsobilo vzostup ich cien až o 50%. Analytici predpokladajú, že väčšina kupcov sa zameria na použité a lacnejšie jedno- až dvojročné vozidlá.
Mnohé problémy výrobcov vyplývajú z ťažkostí prepravcov, vyvolaných poklesom na americkom trhu služieb a tovarov. Nákladná doprava totiž v posledných mesiacoch neustále klesá a väčšina analytikov na Wall Street až do druhej polovice roka neočakáva zlepšenie situácie. Niektorí dokonca nevidia skutočné oživenie až do roka 2002.
Väčšina automobiliek navyše platí vyššie ceny za palivá a vodičov, ktorých je na trhu práce nedostatok. Sektor preto požiadal zodpovedné úrady, aby znížili zákonom stanovený vek pre vodičov kamiónov z 21 na 18.
Táto situácia môže ešte viac zhoršiť problémy DaimlerChrysler, ktorý sa pokúša zvrátiť rozsiahlu stratovosť divízie Chrysler. Jeho ďalšia dcérska spoločnosť Freightliner a jej značky majú najväčší podiel na trhu ťažkých nákladných vozidiel, ktorý vlani dosiahol 38,5%. Výrobca však aj napriek tomu v januári prepustil 1 085 zamestnancov portlandskej továrne a ako dôvod uviedol vysoké ceny palív a úrokové sadzby a klesajúci dopyt po vozidlách.
Aj ostatné spoločnosti trpia hospodárskym vývojom v USA. Navistar vo februári ohlásil stratu za 1. štvrťrok vo výške 35 miliónov USD a na tento rok predpovedal pokles predaja ťažkých nákladných vozidiel o 44% na 144 000. PACCAR približne v rovnakom čase oznámil znižovanie výroby a situáciu na severoamerickom trhu ťažkých automobilov považuje za najhoršiu od roka 1990.
Nepriaznivý vývoj sa nevyhol ani výrobcom motorov a Cummins Engine Co. Inc., druhý najväčší výrobca naftových motorov v Severnej Amerike, oznámil, že zatvára dve malé továrne s cieľom znížiť náklady. Spoločnosť zároveň v januári upozornila, že jej príjmy v tomto roku z vlaňajšej úrovne klesnú na polovicu.
* 1 sov