KIA stavia, záujem majú i české podniky

Praha 18. októbra (TASR) - Zemnými prácami na mieste budúcej haly lisovne sa začala piatok v lokalite pri Žiline výstavba kórejskej automobilky Kia/Hyundai.

Kia vyvolala záujem českých dodávateľov. Väčšina z 200 spoločností, ktorých databázu má agentúra CzechInvest, chce automobilke dodávať automatizované a bezpečnostné zariadenia, strojové súčiastky a ďalšie zariadenia továrne, ide celkom o 100 kategórií. KIA hľadá predovšetkým dodávateľov zariadení závodu, strojov a nástrojov a dodávateľov opravárenských dielov.

Podľa hajtmana Moravskosliezskeho kraja, ktorý so Žilinským samosprávnym krajom (ŽSK) susedí, Evžena Tošenovského o dodávkach do automobilky už rokuje 10 až 15 firiem. "V kraji by sa mohli usadiť tiež niektorí subdodávatelia automobilky," uviedol na rokovaní v Žiline hajtman. Firma podľa informácií, ktoré získali zástupcovia ŽSK, preferuje dodávateľov do 80 kilometrov od Žiliny a Moravskosliezsky kraj tomuto kritériu vyhovuje. Ďalšie firmy už zamierili na Slovensko, napríklad Fezko Strakonice, ktoré vyrába textílie pre automobilky, založilo priamo v Žiline svoju dcérsku spoločnosť.

Odhodlanie uchádzať sa o dodávky pre juhokórejskú továreň vzrástlo potom, čo sa v piatok pri Žiline konečne začalo stavať. Jeden a pol mesiaca po plánovanom termíne sa rozbehli bagre hĺbiace základy hál, a to napriek tomu, že investor doteraz nevlastní všetky potrebné pozemky. Stavba sa musela začať stavať aj napriek riziku súdnych sporov.

Z výrobných liniek továrne KIA by malo ročne schádzať až 300 000 automobilov a nájsť prácu by tam malo asi 2 800 ľudí. Ďalších 10 000 pracovných miest vytvoria subdodávatelia, ktorých kórejská automobilka na Slovensko pritiahne. Hneď vedľa závodu na výrobu áut vyrastie napríklad závod sesterskej spoločnosti Hyundai Mobis.

Väčšinu objednávok na prípravné práce zatiaľ získali slovenské firmy, generálnym dodávateľom stavby sa stala japonská spoločnosť Takenaka. Tá teraz hľadá formou inzerátov odborníkov na výstavbu továrne tiež v Česku, ide predovšetkým o stavebných inžinierov.

Výstavba továrne sa začala prípravou základov lisovne, výrobne motorov, zemnými prácami a budovaním elektrických prípojok. Celková investícia by mala tvoriť 1,1 miliardy USD, čo je 35,5 miliardy Sk. Subdodávatelia, ktorých juhokórejská investícia na Slovensko priláka, majú podľa predpokladov slovenskej vlády investovať ďalších 300 miliónov USD. Najväčším problémom projektu zatiaľ zostávajú nevykúpené pozemky.

Nový závod pri Žiline bude treťou továrňou na výrobu automobilov na Slovensku. KIA, o ktorej investíciu malo záujem tiež Česko a Poľsko, v roku 2006 bude vedľa bratislavského závodu Volkswagen a rozostavanej továrne Peugeot pri Trnave ďalším výrobcom automobilov. Slovensko sa tak stane krajinou s najväčším počtom vyrobených áut na obyvateľa na svete.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 USD = 32,276 SKK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 212
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 034
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 195
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 001
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 709
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 268
  7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 252
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 235
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 582
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 970

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dlhy by mal štát odpúšťať budúci rok. Náklady vyčísľujú

Šéf SNS Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni. Komore exekútorov sa to nepáči.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Liek existoval, aj tak ho takmer nechali umrieť

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

KOMENTÁRE

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom.

Neprehliadnite tiež

Občiansky s čipom nestačí, Únia chce aj odtlačky prstov

Zmenu v občianskych preukazoch navrhuje Európska komisia. Sledovať občanov by bolo pre štáty zase o niečo ľahšie.

Európska únia odpovie na akékoľvek clá USA na dovoz áut

Akcie európskych automobiliek oslabili.

OPEC a ďalší producenti zvýšia ťažbu o milión barelov ropy denne

Organizácia ohlásila, že bude pumpovať viac ropy na trh.

Uber privítal záujem politikov o modernizáciu zákona o cestnej doprave

Postup Uberu v poslednom období bol pre Kažimíra sklamaním.

Najviac dlžníkov má Banskobystrický kraj, najväčšie dlhy Bratislavčania

Najväčšie dlhy majú Slováci vo veku 45 až 54 rokov.