BRATISLAVA 14. októbra (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) Bratislava a Železničná spoločnosť (ZSSK), a.s. Bratislava stiahnutím návrhu na začatie súdneho konania podľa Konfederácie odborových zväzov (KOZ) priznali, že štrajk železničiarov vo februári minulého roka bol zákonný a legitímny. "Obe železničné spoločnosti tak popreli opodstatnenosť podania žaloby o nezákonnosti štrajku," skonštatoval na štvrtkovej tlačovej besede prezident KOZ Ivan Saktor.
Okresný súd v Bratislave I. stanovil súdne pojednávanie o legálnosti štrajku na 25. októbra tohto roka. "Predpokladali sme, že súd potvrdí zákonnosť štrajku," povedal Saktor. Odbory však vzápätí dostali oznámenie o zrušení pojednávania z 1. októbra, keď ŽSR a ZSSK požiadali o zastavenie súdneho konania. "ZSSK stiahla žalobu po dohode s najväčšími odborovými centrálami na železnici,“ uviedol pre agentúru SITA jej hovorca Miloš Čikovský. ZSSK už podľa neho nemá dôvod zaoberať sa touto záležitosťou, spoločnosť sa chce venovať tomu, čo má pre ňu význam do budúcna. "ŽSR stiahli žalobu po dohode generálnych riaditeľov oboch železničných spoločností," vysvetlila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Keďže štrajk sa týkal redukcie osobnej dopravy, za ktorú zodpovedá ZSSK, Železnice SR podľa nej nasledovali rozhodnutie ZSSK.
Predbežným opatrením súdu o zastavení železničiarskeho štrajku sa podľa Saktora vytvoril nebezpečný precedens, ktorý môže v budúcnosti zabrániť uplatneniu ľudských práv a slobôd. "Súdy nemajú právo rozhodovať o otázkach uplatnenia práva na štrajk," uviedol prvý podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník. Zároveň dodal, že ak by to odbory vedeli v čase štrajku, pokračovali by v ňom a nerešpektovali by súdne rozhodnutie.
KOZ nie je spokojné s priebehom celého súdneho procesu, preto bude podľa svojho prezidenta iniciovať opatrenia cez občiansky súdny poriadok, aby sa takýto krok nemohol v budúcnosti opakovať. "Podáme sťažnosť aj na Úrad Medzinárodnej organizácie práce, aby nariadila vláde popísať legislatívne opatrenia, ktoré definujú uplatnenie na štrajk," komentoval Saktor.
Železničné odbory po prvýkrát štrajkovali 29. januára a štrajk trval šesť hodín. Druhý štrajk, ktorý mal byť časovo neobmedzený, sa začal 31. januára minulého roka a trval 36 hodín. Po troch dňoch ho centrálny štrajkový výbor 3. februára prerušil. Urobil tak na základe predbežného súdneho opatrenia Okresného súdu Bratislava I, ktoré sudkyňa vydala na podnet ŽSR o nezákonnosti štrajku.