PODĽA MINISTRA FINANCIÍ EXISTUJÚ OPRÁVNENÉ POCHYBNOSTI O PRÍLIŠ VYSOKÝCH NÁKLADOCH NA DIAĽNICE, AKO AJ O VYTVÁRANÍ KARTELOVÝCH DOHÔD

MDPT musí vypracovať analýzu nákladovosti výstavby diaľnic

BRATISLAVA 13. októbra (SITA) - Vláda SR uložila Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) povinnosť do konca roka vypracovať analýzu nákladovosti výstavby diaľnic v SR v porovnaní s členskými ...

BRATISLAVA 13. októbra (SITA) - Vláda SR uložila Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) povinnosť do konca roka vypracovať analýzu nákladovosti výstavby diaľnic v SR v porovnaní s členskými krajinami Európskej únie spolu s návrhom opatrení na zníženie nákladovosti výstavby konkrétnych úsekov diaľnic. "Existujú oprávnené pochybnosti o príliš vysokých nákladoch na výstavbu diaľnic v medzinárodnom porovnaní, ako aj o vytváraní kartelových dohôd," povedal na tlačovej besede po stredajšom zasadaní vlády minister financií Ivan Mikloš.

"Rezort dopravy rešpektuje toto uznesenie a bude iniciovať rokovanie s rezortom financií, Slovenskou správou ciest (SSC), stavebnými organizáciami a odborníkmi," uviedol pre agentúru SITA hovorca a poradca MDPT Tomáš Šarluška. Podľa neho je potrebné zvážiť všetky argumenty, preto je v tejto chvíli ťažké vysloviť jednotné stanovisko.

K tejto téme sa v utorok na tlačovej konferencii vyjadril aj generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor. "Ceny diaľnic na Slovensku ovplyvňujú najmä vynútené investície, ktoré vznikajú ako podmienky miest na vydanie stavebného povolenia," povedal Faktor. Náklady na diaľnice sa podľa neho delia na tri časti medzi štátneho investora, región a mesto. Práve mestá vyžadujú preložky ciest, úpravy lesov či korýt riek, čím zvyšujú konečnú cenu stavby. Ďalšou skutočnosťou, ktorá ovplyvňuje cenu diaľnic, je podľa Faktora malý počet stavebných firiem na tuzemskom trhu. "Vznik kartelových dohôd však eliminuje otvorenosť trhu slovenským aj zahraničným podnikom, keďže dodávatelia sa vyberajú formou verejného obstarávania," konštatoval Faktor. Dodal, že tendre sú veľmi objektívne a vytvárajú priestor pre konkurenciu.

Obvinenia dodávateľského sektora o vysokých cenách odmieta aj generálny riaditeľ stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava Dušan Mráz, podľa ktorého nie je možné porovnávať bežné kilometre diaľnic, ale len porovnateľné kilometre. Mráz zároveň rozobral individuálnu kalkuláciu cien diaľnic. Najvyššiu, 45 až 50-percentnú položku tvoria podľa neho materiálové náklady. Ďalšími položkami sú náklady na mechanizáciu a dopravu a náklady na naftu. Tieto náklady sú porovnateľné s cenami vo svete. "Výnimkou sú náklady na pracovnú silu, ktoré sú SR nižšie. Tvoria však len 7,5 % celkovej ceny, čo nie je dostatočný objem na jej zníženie," špecifikoval Mráz.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 190
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 344
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 698
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 697
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 443
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 745
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 399
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 392
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 231
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 813

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Neprehliadnite tiež

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Ceny ropy pokračujú v raste

OPEC totiž signalizoval optimizmus týkajúci sa dohody s ďalšími veľkými producentmi o obmedzení ťažby.

Visa sa chystá na novú dobu. Platiť sa bude dať autom či chladničkou

Do inovácií tlačia firmu okolnosti na európskom trhu. Biznis spoločností môžu ohroziť noví konkurenti ako Apple či Google

Vláda bude rokovať o investičných stimuloch aj dobrovoľnej vojenčine

Vláda sa bude zaoberať aj vznikom novej verejnoprávnej inštitúcie - Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop