Tohtoročná kampaň prinesie vysokú výrobu cukru, cenami to však nepohne

Bratislava 5. októbra (TASR) - Slovenskí cukrovarníci predpokladajú, že v tohtoročnej kampani sa prepracujú k vysokej výrobe cukru až na úrovni asi 200 ...

Bratislava 5. októbra (TASR) - Slovenskí cukrovarníci predpokladajú, že v tohtoročnej kampani sa prepracujú k vysokej výrobe cukru až na úrovni asi 200 000 ton. Za celonárodnou kvótou vyjednanou pred vstupom krajiny do Európskej únie by tak zaostali len o zhruba 7 000 ton. Cenami však vysoká produkcia nepohne, nakoľko musia vychádzať zo stále platného cukorného režimu únie.

"V minulej kampani slovenské cukrovary vyrobili iba 165 000 ton, nakoľko vtedy ešte nebolo jasné, aké pravidlá sa s EÚ vyjednajú. Nemali sme vtedy istotu, a preto sa cukrovou repou osiali menšie plochy. Tento rok je už jasné, že dokážeme naplniť výrobne kvóty povolené úniou," hovorí Róbert Straka zo Slovenského cukrovarníckeho spolku. Pre tento rok sa pritom v SR založila úroda cukrovej repy až na 33 400 ha, zatiaľ čo vlani to bolo len asi 31 000 ha. Teraz sa však tiež očakáva, že priemerná cukornatosť sa dostane až na historicky najvyšších 17,5 %, namiesto ani nie 16 % z vlaňajška.

Okrem predpokladaných 200 000 ton cukru z novej výroby majú tuzemské cukrovary ešte asi 30 000 ton cukru v skladových zásobách. "Na domácom trhu a aj v celej EÚ budeme môcť z toho predať kvótovaných 207 000 ton a ostatok budeme musieť vyviesť do tretích krajín," hovorí Straka. Staršie zásoby podľa neho zostávali cukrovarom z toho dôvodu, že pred vstupom do EÚ bol slovenský trh nedostatočne chránený pred dovozmi z cudziny. "Teraz máme jasné pravidlá, a preto dokážeme aj viac vyrobiť a následne predať," pokračuje Straka.

Ceny cukru aj napriek vyššej výrobe sa podľa Straku významnejšie nezmenia, pretože vychádzajú práve z dlhšie platných pravidiel EÚ. Jej mechanizmy cukor v obchodoch výrazne zdraželi. Podľa Straku cukrovary teraz predávajú svoj cukor za 22 až 27 Sk/kg a obchod ho po zarátaní svojich marží ponúka spotrebiteľom od 30 až do 40 Sk/kg. "Najvyššie spotrebiteľské ceny cukru by sa pri zohľadnení všetkých pravidiel však mali dostávať na maximálne 38 Sk/kg. Predaj okolo 40 Sk/kg nemá opodstatnenie," hovorí Straka.

So starším cukorným systémom únie, ktorý je dosť kritizovaný za vytváranie nadbytkov a vysoké dodávateľské ceny, však môžu slovenskí cukrovarníci rátať len do kampane rokov 2006 až 2007. Prvý návrh jeho reformy pritom Brusel už odmietol, pretože pre veľa krajín by bol likvidačný. Teraz sa podľa Straku čaká na nový model.

SCS si podľa Straku uvedomuje, že reforma povedie k redukcii celonárodných kvót, ale malo by to byť len v takom rozsahu, aby si Slovensko samo vedelo vykryť aspoň domácu spotrebu. "Teraz naša domáca spotreba predstavuje asi 189 000 ton. Ak by zníženie kvót prešlo takýmto spôsobom, tak potom od reformy chceme garancie, že sa sem nebudú dostávať prebytky cukru z iných krajín," dodáva Straka. Zníženie garantovaných cien cukru je však podľa neho veľmi otázne, nakoľko cukrovary by k tomu síce boli nútené, ale obchodná sféra to už priamo na pultoch zohľadniť nemusí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Ako vidia Bratislavu Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý

Kam by mal Bratislavský samosprávny kraj smerovať? Sledujte SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.