Štátne železnice majú na trhu nákladnej dopravy nového konkurenta

Bratislava 26. septembra (TASR) - Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) má na trhu nákladnej prepravy nového konkurenta. Bratislavská regionálna koľajová ...

Bratislava 26. septembra (TASR) - Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) má na trhu nákladnej prepravy nového konkurenta. Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS) totiž od začiatku augusta tohto roku začala zabezpečovať pre český Holcim Prachovice prevoz jeho cementu do Maďarska.

Okrem tohto prvého kontraktu, ktorý spoločnosť prebrala práve ZSSK, však BRKS už teraz rokuje aj s ďalšími slovenskými ako i stredoeurópskymi priemyselnými podnikmi. Ziskami z tejto činnosti chce BRKS sanovať straty z osobnej prepravy, kde je nútená pristupovať k neustálym redukciám spojov.

Podľa Romana Filisteina z Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý BRKS prevádzkuje spolu so švédskym Connexom a ŽOS Vrútky, sa síce nedá očakávať, že ich spoločnosť obsadí v najbližších rokoch viac ako len niekoľko percent trhu nákladnej dopravy, ale ZSSK na zmenu situácie ihneď zareagovali. Začiatkom augusta totiž štátne železnice podľa neho zaviedli poplatky za presun prázdnych nákladných vagónov už nielen pre kategóriu export-import, ale aj pre kategóriu vnútrozemského tranzitu.

BRKS, ktorá má na nákladnú prepravu pripravené celkovo štyri prenajaté lokomotívy, pritom od českého Holcimu za prepravu cementu z Kútov do Komárna cez Dunajskú Stredu inkasuje za mesiac asi jeden milión korún. Už teraz však rokuje aj so slovenským závodom Holcimu v Rohožníku. "Závod v Rohožníku má síce ešte platný kontrakt s ZSSK, ale neskôr o to máme určite záujem," hovorí Filistein s tým, že kontrakt od českého Holcimu získala ich spoločnosť vďaka lacnejším i rýchlejším službám. "Pretože sa sústredíme len na tento jeden kontrakt, vieme to previesť cez územie Slovenska rýchlejšie," hovorí Filistein.

BRKS síce prioritne vznikla v záujme toho, aby sa po vlaňajšom odchode štátnych železníc z niektorých regionálnych tratí na Záhorí opäť obnovila osobná preprava, ale táto činnosť je stratová a práve preto chce zdroje získavať práve zo ziskovej dopravy nákladnej. "Za šesť týždňov sme od českého Holcimu získali rovnaké zdroje ako z osobnej dopravy za celých prvých osem mesiacov tohto roku. Nákladná doprava však nie je pre nás len zdrojom vykrývania strát pri osobných vlakoch. Máme ambíciu stať sa aj silným nákladným dopravcom," zdôrazňuje Filistein.

Zisk veľkých podielov na trhu nákladnej dopravy sa ale podľa neho hneď nedá očakávať. Napríklad v Nemecku sa liberalizácia rozbehla už pred 6 rokmi, ale zhruba 20 konkurentov veľkých Deutsche Bahn ovláda len asi 9 % trhu. Na Slovensku si okrem BRKS železnicami zabezpečuje dopravu železnej rudy iba košický U.S.Steel a rakúska firma LTE zasa vozí z Nemecka koks pre žiarske Slovalco. Filistein pritom naznačuje snahy o spoluprácu BRKS práve s LTE. "Voči sebe máme silné ZSSK, ale chceme spojiť sily," hovorí Filistein.

Doterajšie výhradné prevádzkovanie osobných vlakov prinieslo BRKS vysoké straty, ale už budúci rok by mohla byť pri dobrom naštartovaní nákladnej prepravy zisková. Za prvých osem mesiacov BRKS vykázala stratu 17,880 milióna Sk a miernejšia strata bude podľa Filisteina zaznamenaná aj za celý tento rok. To sa asi bude podľa neho riešiť podobne ako v roku 2003 navyšovaním základnému imania zo strany všetkých troch rozhodujúcich vlastníkov.

Ešte začiatkom tohto roku na troch tratiach Rohožník-Zohor, Zohor-Bratislava a Zohor-Záhorska Ves prevádzkovala BRKS 26 spojov denne, ale po niekoľkých zníženiach je to teraz už len 12 vlakov. "Ak získame zdroje z novej rozbehnutej činnosti, pristúpime k spätnému zvyšovaniu počtu spojov," dodáva Filistein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 9 298
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 724
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 657
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 132
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 076
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 538
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 381
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 380
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 208
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 978

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Španielsko zažíva turistický boom. Útoky ho ohroziť nemusia

Krajinu vlani navštívilo 75 miliónov turistov.

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.