Štátne železnice majú na trhu nákladnej dopravy nového konkurenta

Bratislava 26. septembra (TASR) - Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) má na trhu nákladnej prepravy nového konkurenta. Bratislavská regionálna koľajová ...

Bratislava 26. septembra (TASR) - Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) má na trhu nákladnej prepravy nového konkurenta. Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS) totiž od začiatku augusta tohto roku začala zabezpečovať pre český Holcim Prachovice prevoz jeho cementu do Maďarska.

Okrem tohto prvého kontraktu, ktorý spoločnosť prebrala práve ZSSK, však BRKS už teraz rokuje aj s ďalšími slovenskými ako i stredoeurópskymi priemyselnými podnikmi. Ziskami z tejto činnosti chce BRKS sanovať straty z osobnej prepravy, kde je nútená pristupovať k neustálym redukciám spojov.

Podľa Romana Filisteina z Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý BRKS prevádzkuje spolu so švédskym Connexom a ŽOS Vrútky, sa síce nedá očakávať, že ich spoločnosť obsadí v najbližších rokoch viac ako len niekoľko percent trhu nákladnej dopravy, ale ZSSK na zmenu situácie ihneď zareagovali. Začiatkom augusta totiž štátne železnice podľa neho zaviedli poplatky za presun prázdnych nákladných vagónov už nielen pre kategóriu export-import, ale aj pre kategóriu vnútrozemského tranzitu.

BRKS, ktorá má na nákladnú prepravu pripravené celkovo štyri prenajaté lokomotívy, pritom od českého Holcimu za prepravu cementu z Kútov do Komárna cez Dunajskú Stredu inkasuje za mesiac asi jeden milión korún. Už teraz však rokuje aj so slovenským závodom Holcimu v Rohožníku. "Závod v Rohožníku má síce ešte platný kontrakt s ZSSK, ale neskôr o to máme určite záujem," hovorí Filistein s tým, že kontrakt od českého Holcimu získala ich spoločnosť vďaka lacnejším i rýchlejším službám. "Pretože sa sústredíme len na tento jeden kontrakt, vieme to previesť cez územie Slovenska rýchlejšie," hovorí Filistein.

BRKS síce prioritne vznikla v záujme toho, aby sa po vlaňajšom odchode štátnych železníc z niektorých regionálnych tratí na Záhorí opäť obnovila osobná preprava, ale táto činnosť je stratová a práve preto chce zdroje získavať práve zo ziskovej dopravy nákladnej. "Za šesť týždňov sme od českého Holcimu získali rovnaké zdroje ako z osobnej dopravy za celých prvých osem mesiacov tohto roku. Nákladná doprava však nie je pre nás len zdrojom vykrývania strát pri osobných vlakoch. Máme ambíciu stať sa aj silným nákladným dopravcom," zdôrazňuje Filistein.

Zisk veľkých podielov na trhu nákladnej dopravy sa ale podľa neho hneď nedá očakávať. Napríklad v Nemecku sa liberalizácia rozbehla už pred 6 rokmi, ale zhruba 20 konkurentov veľkých Deutsche Bahn ovláda len asi 9 % trhu. Na Slovensku si okrem BRKS železnicami zabezpečuje dopravu železnej rudy iba košický U.S.Steel a rakúska firma LTE zasa vozí z Nemecka koks pre žiarske Slovalco. Filistein pritom naznačuje snahy o spoluprácu BRKS práve s LTE. "Voči sebe máme silné ZSSK, ale chceme spojiť sily," hovorí Filistein.

Doterajšie výhradné prevádzkovanie osobných vlakov prinieslo BRKS vysoké straty, ale už budúci rok by mohla byť pri dobrom naštartovaní nákladnej prepravy zisková. Za prvých osem mesiacov BRKS vykázala stratu 17,880 milióna Sk a miernejšia strata bude podľa Filisteina zaznamenaná aj za celý tento rok. To sa asi bude podľa neho riešiť podobne ako v roku 2003 navyšovaním základnému imania zo strany všetkých troch rozhodujúcich vlastníkov.

Ešte začiatkom tohto roku na troch tratiach Rohožník-Zohor, Zohor-Bratislava a Zohor-Záhorska Ves prevádzkovala BRKS 26 spojov denne, ale po niekoľkých zníženiach je to teraz už len 12 vlakov. "Ak získame zdroje z novej rozbehnutej činnosti, pristúpime k spätnému zvyšovaniu počtu spojov," dodáva Filistein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 642
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 434
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 973
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 238
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 718
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 961
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 301
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 006
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 626
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop