PODĽA MINISTRA MESTÁ, KTORÉ DOSŤ ČASTO PODLIEHAJÚ POLITICKEJ DANI Z VLASTNÝCH ROZHODNUTÍ, BY NEBOLI SCHOPNÉ V TOMTO STAVE RIEŠIŤ SITUÁCIU V SPOLOČNOSTI LEPŠIE AKO STRATEGICKÝ VEĽKÝ INVESTOR

Rusko je za získanie strategického partnera v teplárňach

BRATISLAVA 15. septembra (SITA) - Vláda SR v utorok odsúhlasila návrh ministerstva hospodárstva, aby sa pri privatizácii teplárenských spoločností predával strategickému investorovi 51-percentný balík ...

BRATISLAVA 15. septembra (SITA) - Vláda SR v utorok odsúhlasila návrh ministerstva hospodárstva, aby sa pri privatizácii teplárenských spoločností predával strategickému investorovi 51-percentný balík akcií teplární. "Uprednostňujeme jedného, silného, strategického investora, ktorý by mal jasnú pozíciu a kompetenciu," povedal Rusko. Ako ďalej uviedol minister na tlačovej besede po rokovaní vlády, majorita pre strategického investora je potrebná aj preto, že na menšinový podiel by sa ťažšie hľadali investori. Zvyšné akcie by mali bezodplatne získať mestá, v ktorých teplárne pôsobia.

Niektorí zástupcovia miest a obcí preferovali, aby municipality získali v teplárňach majoritu. Minister hospodárstva sa však k týmto návrhom neprikláňa. Mnohé teplárne treba reštrukturalizovať, transformovať alebo zásadne zmeniť ich fungovanie na trhu, a to by pri investorovi s menšinovým podielom bolo podľa Ruska problematické. Mestá, ktoré "dosť často podliehajú politickej dani z vlastných rozhodnutí", by neboli schopné riešiť situáciu v teplárňach lepšie ako strategický veľký investor.

Existujú však aj názory, podľa ktorých by mal investor získať 66 % akcií a 34 % by dostali mestá. "Výsledok bude záležať od rokovaní s týmito spoločnosťami a politickej dohody, tak aby bol prienikom spoločných zámerov," doplnil Rusko. Ďalší vývoj privatizácie teplární je okrem iných obsahom koncepcie ďalšieho postupu privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov, ktorú schválila v utorok vláda. Pri Žilinskej teplárenskej treba ešte podľa koncepcie preskúmať možnosť, kedy a či vôbec možno dať túto tepláreň do privatizácie, keďže sa jej poskytli prostriedky z fondov Európskej únie (EÚ). Podľa podpísaného memoranda o finančnej pomoci pre tepláreň v Žiline sa nemôžu zmeniť vlastnícke vzťahy päť rokov.

V odvetví energetiky sa hlavný dôraz kladie na konkretizáciu postupu doprivatizácie troch distribučných energetických podnikov. Pri privatizácii troch distribučných spoločností Západoslovenskej (ZSE), Východoslovenskej (VSE) a Stredoslovenskej energetiky (SSE) má štát ponúknuť finančným investorom 10 % akcií prostredníctvom domáceho kapitálového trhu. Právo na ďalšie 2 % si cez opcie uplatnia súčasní zahraniční minoritní akcionári, ak z uzatvorených transakčných dokumentov vyplýva predkupné právo na tento podiel akcií. Zvyšných 39 % ponúkne štát prostredníctvom priameho predaja súčasnému alebo inému nadobúdateľovi. Ministerstvo hospodárstva SR navrhuje postupovať pri doprivatizácii distribučných spoločností ZSE, SSE a VSE postupne. Každá distribučná spoločnosť sa má individuálne posudzovať s cieľom dosiahnutia najvyššej možnej kúpnej ceny pri dodržaní podmienok vyplývajúcich z transakčných dokumentov. V súčasnosti sa podľa Ruska rieši zmluva o predaji zvyšných akcií ZSE spoločnosti E.ON. "Chceme túto zmluvu vytvoriť ako vzorový model pre rokovanie s budúcimi potenciálnymi partnermi v prípade VSE a SSE," dodal Rusko. Za 41 % akcií ZSE, ktoré by mal získať E.ON by mal štát získať viac ako 11 mld. Sk. "Predpokladám, že do konca roka budeme mať tento projekt pod strechou a potom pristúpime ku komunikácii v prípade VSE a SSE," skonštatoval minister hospodárstva.

Ministri v rámci tejto koncepcie schválili neprivatizovanie zvyšného podielu Slovenského plynárenského priemyslu, Transpetrolu a 100 % akcií Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy. Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) v najbližšom období neuvažuje s privatizáciou 34 % majetkovej účasti štátu v spoločnosti Slovak Telecom. Podobne je na tom Fond národného majetku SR, ktorý má 15-percentný podiel v spoločnosti. Pri postupe transformácie Železničnej spoločnosti, a. s., vznikne spoločnosť Cargo, a .s., ktorá bude prevádzkovať nákladnú dopravu a spoločnosť Železničná osobná preprava, a. s., ktorá bude vykonávať činnosti súvisiace s osobnou prepravou. Po vzniku akciových spoločností by sa mal privatizovať 100-percentný podiel v spoločnosti Cargo. Železničná osobná preprava by mala ostať v rukách štátu. Ministerstvo ďalej navrhuje privatizovať celý majetkový podiel štátu v spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., čo predstavuje 89, 49 % akcií spoločnosti. MDPT navrhlo zaradiť do privatizácie aj Školiace stredisko Železníc SR v Rudňanoch. Celý proces privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov by sa mal ukončiť do 30. júna 2005.


Agentúra SITA vydala k správe aj zvukovú správu.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 550
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 203
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 836
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 527
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 130
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 136
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 029
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 512
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 571
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 487

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

ŠPORT

Prvá klasika ukáže favoritov. Víťazstvo sa však nevypláca

Belgičan Tom Boonen má poslednú šancu vyhrať.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop