Prípravy na otáčanie Mosta Košická finišujú

Bratislava 15. septembra (TASR) - Prípravy na otáčanie hlavného objektu Mosta Košická na koryto Dunaja v Bratislave, čo je podľa projektu stavby najdôležitejšia ...

Bratislava 15. septembra (TASR) - Prípravy na otáčanie hlavného objektu Mosta Košická na koryto Dunaja v Bratislave, čo je podľa projektu stavby najdôležitejšia technická operácia, finišujú.

Otočenie oceľovej konštrukcie sa pravdepodobne uskutoční počas nadchádzajúcich dní, 17. až 19. septembra, za denného svetla pri vylúčení lodnej dopravy a vhodných poveternostných podmienkach.

"Otočenie hlavného mostného poľa do definitívnej polohy je naplánované do troch dní. V priebehu prvého dňa sa mostná konštrukcia presunie na už pristavené súlodie, ktoré bude ukotvené pri ľavom brehu na bratislavskej strane toku. Počas druhého dňa súlodie doplaví mostnú konštrukciu k pilieru v koryte Dunaja. Počas tretieho dňa bude most uložený na pilier v toku rieky, 40 metrov vzdialený od brehu na petržalskej strane," vysvetlil hlavný projektant mosta Miroslav Maťaščík. Autormi projektu sú pracovníci Dopravoprojektu Bratislava a Keramoprojektu Žilina.

V sobotu, povedal Maťaščík, dôjde k najnáročnejšej operácii, a to k samotnému otočeniu konštrukcie k pilieru 10. Pri otáčaní bude jeden koniec mosta stále na brehu, v strede dráhy kružnice otáčania je umiestnené kalotové ložisko. To umožňuje pohyb konštrukcie, pôdorysné otočenie a tiež výškové pohyby. V nedeľu sa uskutoční inverzná operácia z prvého dňa, dôjde k nasunutiu mosta zo súlodia na pilier 10. Aj keď sa zdá operácia otáčania jednoduchá, Bratislavčania, ktorí ju budú sledovať, si ani nebudú uvedomovať, že pri otáčaní sa prevedie viacero náročných aktov, upozornil projektant. Najzaujímavejší bude ten, pri ktorom sa bude presúvať teleso s váhou viac ako 5 000 ton z brehu z pevnej podložky na pružné podložie, na súlodie. Táto operácia sa môže udiať len tak, keď sa počas nasúvania konštrukcie plavidlá začnú ponárať a relevantná dráha bude vyrovnávaná vyčerpávaním vody zo súlodí, ktorá je tam už načerpaná. Tým bude dochádzať k spätnému zdvihnutiu súlodia a vyrovnávaniu dráhy. Tento postup sa zrealizuje asi 4 až 5-krát, v závislosti od toho, koľko v rámci natočenia znesie konštrukcia na jednom konci súlodia. Tento pokles - natočenie - je presne vypočítaný a keď sa dosiahne, dôjde k jeho zastaveniu a pridvihnutiu súlodia.

Obdobné postupy sa uskutočnia pri pilieri 10 na petržalskej strane, ale s opačným efektom. Tam bude dochádzať k odľahčovaniu súlodia, čo sa dosiahne priťažovaním, teda dočerpávaním vody.

Po zasunutí súlodia na podperu 10 bude konštrukcia spustená na pripravenú časť ložiska, časť ložísk "sa prevezie" mostom a časť ložísk je pripravená na pilieri v toku. Na túto operáciu bolo potrebné zabezpečiť spoľahlivú geometriu oboch častí ložísk z hľadiska výšky, smeru a pôdorysu. Ako podotkol Maťaščík, najchúlostivejšiu časť konštrukcie tvoria ložiská. Ich popísaná funkcia nekončí. V súčasnosti je most zafixovaný na ľavom brehu na kombinovanom ložisku, na spodnej časti ktorého sa otáčanie prevedie. Otočením konštrukcie však bude príslušná časť zabetónovaná a uvoľní sa jej horná časť, ktorá bude plniť funkciu ložiska v definitívnom štádiu. Následne ešte dôjde k prenosu pevného bodu mosta z ľavého brehu na spomínanú podperu 10.

Hladina Dunaja je už v týchto dňoch pomocou Vodného diela Gabčíkovo stabilizovaná a pridvihnutá do požadovanej úrovne, tým je znížená rýchlosť toku. Rýchlosť vetra počas otáčanie nesmie presiahnuť 10 metrov za sekundu.

Na margo tejto unikátnej operácie Maťaščík uviedol, že v španielskej Seville sa už síce pred 6 rokmi operácia otočenia hlavného mostného poľa previedla, ale s rozpätím objektu iba 130 metrov, kým v Bratislave sa očakáva otočenie objektu s rozpätím 231 metrov.

Ak by sa zhoršilo počasie a na dlhší čas by sa muselo otáčanie napríklad pozastaviť, v zálohe je zostavený havarijný scenár a pripravený asi 100-členný tím pracovníkov, vedených firmou Hutní montáže Ostrava, ktorí operáciu otočenia objektu zrealizujú a zvládnu aj prípadnú rizikovú situáciu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 274
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 550
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 789
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 980
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 954
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 503
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 499
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 465

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop