Prípravy na otáčanie Mosta Košická finišujú

Bratislava 15. septembra (TASR) - Prípravy na otáčanie hlavného objektu Mosta Košická na koryto Dunaja v Bratislave, čo je podľa projektu stavby najdôležitejšia ...

Bratislava 15. septembra (TASR) - Prípravy na otáčanie hlavného objektu Mosta Košická na koryto Dunaja v Bratislave, čo je podľa projektu stavby najdôležitejšia technická operácia, finišujú.

Otočenie oceľovej konštrukcie sa pravdepodobne uskutoční počas nadchádzajúcich dní, 17. až 19. septembra, za denného svetla pri vylúčení lodnej dopravy a vhodných poveternostných podmienkach.

"Otočenie hlavného mostného poľa do definitívnej polohy je naplánované do troch dní. V priebehu prvého dňa sa mostná konštrukcia presunie na už pristavené súlodie, ktoré bude ukotvené pri ľavom brehu na bratislavskej strane toku. Počas druhého dňa súlodie doplaví mostnú konštrukciu k pilieru v koryte Dunaja. Počas tretieho dňa bude most uložený na pilier v toku rieky, 40 metrov vzdialený od brehu na petržalskej strane," vysvetlil hlavný projektant mosta Miroslav Maťaščík. Autormi projektu sú pracovníci Dopravoprojektu Bratislava a Keramoprojektu Žilina.

V sobotu, povedal Maťaščík, dôjde k najnáročnejšej operácii, a to k samotnému otočeniu konštrukcie k pilieru 10. Pri otáčaní bude jeden koniec mosta stále na brehu, v strede dráhy kružnice otáčania je umiestnené kalotové ložisko. To umožňuje pohyb konštrukcie, pôdorysné otočenie a tiež výškové pohyby. V nedeľu sa uskutoční inverzná operácia z prvého dňa, dôjde k nasunutiu mosta zo súlodia na pilier 10. Aj keď sa zdá operácia otáčania jednoduchá, Bratislavčania, ktorí ju budú sledovať, si ani nebudú uvedomovať, že pri otáčaní sa prevedie viacero náročných aktov, upozornil projektant. Najzaujímavejší bude ten, pri ktorom sa bude presúvať teleso s váhou viac ako 5 000 ton z brehu z pevnej podložky na pružné podložie, na súlodie. Táto operácia sa môže udiať len tak, keď sa počas nasúvania konštrukcie plavidlá začnú ponárať a relevantná dráha bude vyrovnávaná vyčerpávaním vody zo súlodí, ktorá je tam už načerpaná. Tým bude dochádzať k spätnému zdvihnutiu súlodia a vyrovnávaniu dráhy. Tento postup sa zrealizuje asi 4 až 5-krát, v závislosti od toho, koľko v rámci natočenia znesie konštrukcia na jednom konci súlodia. Tento pokles - natočenie - je presne vypočítaný a keď sa dosiahne, dôjde k jeho zastaveniu a pridvihnutiu súlodia.

Obdobné postupy sa uskutočnia pri pilieri 10 na petržalskej strane, ale s opačným efektom. Tam bude dochádzať k odľahčovaniu súlodia, čo sa dosiahne priťažovaním, teda dočerpávaním vody.

Po zasunutí súlodia na podperu 10 bude konštrukcia spustená na pripravenú časť ložiska, časť ložísk "sa prevezie" mostom a časť ložísk je pripravená na pilieri v toku. Na túto operáciu bolo potrebné zabezpečiť spoľahlivú geometriu oboch častí ložísk z hľadiska výšky, smeru a pôdorysu. Ako podotkol Maťaščík, najchúlostivejšiu časť konštrukcie tvoria ložiská. Ich popísaná funkcia nekončí. V súčasnosti je most zafixovaný na ľavom brehu na kombinovanom ložisku, na spodnej časti ktorého sa otáčanie prevedie. Otočením konštrukcie však bude príslušná časť zabetónovaná a uvoľní sa jej horná časť, ktorá bude plniť funkciu ložiska v definitívnom štádiu. Následne ešte dôjde k prenosu pevného bodu mosta z ľavého brehu na spomínanú podperu 10.

Hladina Dunaja je už v týchto dňoch pomocou Vodného diela Gabčíkovo stabilizovaná a pridvihnutá do požadovanej úrovne, tým je znížená rýchlosť toku. Rýchlosť vetra počas otáčanie nesmie presiahnuť 10 metrov za sekundu.

Na margo tejto unikátnej operácie Maťaščík uviedol, že v španielskej Seville sa už síce pred 6 rokmi operácia otočenia hlavného mostného poľa previedla, ale s rozpätím objektu iba 130 metrov, kým v Bratislave sa očakáva otočenie objektu s rozpätím 231 metrov.

Ak by sa zhoršilo počasie a na dlhší čas by sa muselo otáčanie napríklad pozastaviť, v zálohe je zostavený havarijný scenár a pripravený asi 100-členný tím pracovníkov, vedených firmou Hutní montáže Ostrava, ktorí operáciu otočenia objektu zrealizujú a zvládnu aj prípadnú rizikovú situáciu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.