Frankfurt nad Mohanom 13. septembra (TASR) - Každý druhý nemecký automobilový dodávateľ plánuje, že presunie svoje výrobné závody do východnej Európy alebo do Číny. Vyplýva to zo štúdie o automobilovom trhu, ktorú vypracovala poradenská firma Ernst & Young a zúčastnilo sa na nej 200 nemeckých dodávateľských podnikov.
Rozhodujúcimi sú pritom nízke mzdové a výrobné náklady v týchto regiónoch, ich atraktivitu zvyšujú i dobre vzdelané a flexibilné pracovné sily. "Presunutie výroby ponúka azda poslednú šancu znížiť náklady a dokázať naďalej obstáť v konkurencii," uvádza sa v štúdii.
V súčasnosti má podľa Ernst & Young takmer každý tretí nemecký dodávateľ výrobu aj vo východnej Európe, každý šiesty aj v Číne. Časová mzda v Maďarsku dosahuje len 15 až 20 % a platy zhruba 15 % nákladov v Nemecku. Automobiloví dodávatelia ohodnotili v celosvetovom porovnaní najlepšie Čínu a Česko, za nimi nasledovalo Maďarsko a Poľsko. Najdôležitejším cieľovým miestom zostáva východná Európa, a to kvôli nízkym nákladom a blízkosti k západoeurópskym odbytiskám. Konkrétne plány na presun častí výroby do tejto oblasti malo asi 39 % podnikov a takmer každá štvrtá spoločnosť, teda 23 %, plánuje investície v Číne, uvádza Ernst & Young.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.