STANOVISKÁ ANO, SDKÚ, SMK A KDH K NAVRHOVANÉMU PREDAJU

Víťazstvo Enel-u si získava opatrnú politickú podporu

BRATISLAVA 12. septembra (SITA) - Privatizačnou komisiou odporúčaný predaj 66 % akcií Slovenských elektrární (SE) talianskemu Enel-u sa stretá zatiaľ s opatrnou podporou koaličných strán. Táto podpora ...

BRATISLAVA 12. septembra (SITA) - Privatizačnou komisiou odporúčaný predaj 66 % akcií Slovenských elektrární (SE) talianskemu Enel-u sa stretá zatiaľ s opatrnou podporou koaličných strán. Táto podpora bude pritom pre dokončenie transakcie nevyhnutná, pretože definitívny súhlas na predaj musí dať vláda zložená zo štyroch politických subjektov. S výnimkou niektorých predstaviteľov Strany maďarskej koalície (SMK) však zásadné výhrady voči priebehu a výsledku tendra z úst zástupcov koalície nezazneli. Ani časť SMK pritom svoje výhrady nesmeruje proti Enel-u, ale proti ministrovi hospodárstva Pavlovi Ruskovi.

Minister Pavol Rusko, ktorý vláde jej postoj navrhne, ohlásil svoje oficiálne vyjadrenie k odporúčaniu komisie na pondelok. Podpredseda jeho strany ANO Jirko Malchárek však v nedeľu v Slovenskej televízii vyhlásil, že kým od českého uchádzača, spoločnosti ČEZ, by sa dalo očakávať, že sa bude snažiť zabezpečiť rozvoj pre české zdroje, Enel bude mať záujem o rozvoj slovenských kapacít. V tejto súvislosti poukázal Malchárek na prioritu jeho strany podporiť takého kandidáta, ktorý zabezpečí dostavbu tretieho a štvrtého bloku Mochoviec. Malchárek uviedol, že v budúcnosti budú vzhľadom k liberalizácii energetiky o cenách a ostatných podmienkach rozhodovať veľkí hráči a Enel je jednou z troch najväčších energetických firiem v Európe. Ak by sa Slovenské elektrárne neprivatizovali a zostali by mimo týchto štruktúr, hrozilo by im, že dohoda veľkých hráčov bude postavená pre SE nevýhodne.

Za opatrnú podporu sa dá považovať aj vyjadrenie KDH. Podľa podpredsedu KDH Júliusa Brocku podporuje KDH "privatizáciu" Slovenských elektrární, ale nie "preštátnenie", teda prechod SE z rúk jedného štátu do rúk druhého štátu. KDH má podľa neho informácie o plánovanom predaji zhruba 20 % akcií Enel-u koncom októbra tohto roka, po ktorom by už taliansky štát nemal vlastniť majoritu, ale iba minoritu v Enel-i. Po takejto zmene bude podľa Brocku Enel pre KDH akceptovateľný. Enel je zároveň jediným záujemcom, v ktorom má podiel štátu klesnúť na minoritu ešte v dobe, ktorá je reálna pre dokončenie privatizácie SE.

SDKÚ, ktorá má vo vláde najviac členov, zatiaľ svoj postoj nezverejnila. Podľa poradcu ministra financií Ivana Mikloša Petra Papanka sa Mikloš vyjadrí až po oboznámení s detailmi navrhovanej transakcie. Poslanec za SDKÚ Ján Rusnák, ktorý bol členom privatizačnej komisie, sa však už vyjadril, že "komisia po poctivej práci vybrala z ponuky toho najlepšieho".

Svoj oficiálny postoj zatiaľ nevyjadrila ani SMK, podľa predsedu strany Béla Bugára sa chce strana najskôr oboznámiť s návrhom, ktorý predloží P. Rusko. "Samozrejme budeme žiadať konkrétnejšie veci z návrhu zmluvy a budeme žiadať garancie, ktoré budú zabezpečovať energetickú budúcnosť Slovenska. Inak nemáme problém aby sme schválili investora," povedal Bugár. Menej ústretový však bol podpredseda SMK Pál Csáky, podľa ktorého chce SMK iniciovať dodatočnú diskusiu o privatizácii energetiky na pôde koaličnej rady, pretože jej nie sú jasné všetky okolnosti tendra na privatizáciu SE. "Máme taký dojem, že nie vo všetkých prípadoch sa dodržiavali pôvodné dohody a rozhodnutia vlády“, vyhlásil v diskusnej relácii televízie Joj Sedmička Pál Csáky. Nevylúčil tiež, že SMK by mohla zablokovať proces privatizácie SE, ak návrh ministra hospodárstva Pavla Ruska nebude zodpovedať dohodám. Csákymu tiež nie je jasné, prečo Rusko podmienil privatizáciu SE dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach. Rozhodnutie ministra považuje za nepriamu formu štátnej podpory dostavby, ktorá je v rozpore s uznesením vlády a tender "mohla zdeformovať". Csáky však konštatoval, že SMK nie je principiálne proti dostavbe Mochoviec.

Privatizačná komisia v piatok vybrala Enel ako najvhodnejšieho investora, ktorý by mal od štátu získať 66 % akcií SE. Talianska spoločnosť Enel ponúkla vláde za 66 % akcií elektrární najviac - 840 mil. eur, čo je v prepočte asi 33,6 mld. Sk. Druhú najlepšiu ponuku podal český ČEZ, ako tretiu v poradí určila komisia ponuku konzorcia InterRAO. ČEZ ponúkol 690 mil. eur teda asi 27,7 mld. Sk a InterRAO 547 mil. eur, teda necelých 22 mld. Sk. Odporučením ponuky spoločnosti Enel sa privatizačná komisia plne stotožnila s návrhom, ktorý jej dal privatizačný poradca, spoločnosť PriceWaterhouseCoopers. Za Enel hlasovalo 14 z 15 členov privatizačnej komisie. Hlasovania sa zdržal len poslanec za stranu Smer Maroš Kondrót, ktorého strana je proti privatizácii elektrárni.

Odporučením privatizačnej komisie sa bude zaoberať najprv minister hospodárstva SR Pavol Rusko. Ak sa rozhodne privatizovať elektrárne, bude musieť jeho postoj ešte odobriť vláda. Predpokladá sa však, že štyri strany tvoriace vládu si budú chcieť svoje postoje najskôr vydiskutovať na Koaličnej rade. Najbližšia koaličná rada je naplánovaná už na pondelok. Jej hlavnou témou je síce návrh štátneho rozpočtu na rok 2005, podľa predsedu SMK Bélu Bugára však zrejme neobídu ani tému privatizácie Slovenských elektrární. Podľa Bugára by si však mali len dohodnúť kedy sa touto témou budú zaoberať podrobnejšie.



bt;dd;md;sy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 663
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 969
  3. Od septembra opäť po starom 2 855
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 846
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 636
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 634
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 460
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 270
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.