Bratislava 7. septembra (TASR) - Vyše 21 000 telefónnych účastníkov Slovak Telecomu (ST) už telefonuje prostredníctvom digitálnej siete NGN, pričom celé územie Slovenska bude vybavené NGN do konca tohto roka. Svojím rozsahom je projekt jedinečný v rámci celej Európy.
Slovak Telecom, a. s., Bratislava, doteraz nahradil 23 analógových ústrední, pričom výmena zostávajúcich 277 prebehne vo zvyšných 4 mesiacoch, čím firma splní záväzok na dokončenie digitalizácie.
Ako TASR informovala Michaela Dobošová z oddelenia externej komunikácie ST, spoločnosť týždenne prepojí od 20 do 30 lokalít, čo predstavuje asi 15 000 zákazníkov. V súčasnosti bola ukončená výstavba centrálnej časti. Niekoľko ton starých nepotrebných zariadení zlikvidujú spoločnosti, špecializujúce sa na tento druh činnosti.
Spoločnosť uprednostnila implementáciu NGN namiesto dokončenia digitalizácie prostredníctvom existujúcich digitálnych ústrední, pracujúcich na platforme klasickej technológie TDMA. Týmto krokom sa tradične oddelené siete pre hlas a dáta spoja do jednej integrovanej sieťovej štruktúry. Digitalizácia pomocou NGN sa bude realizovať pri takých istých nákladoch ako v prípade klasických digitálnych ústrední, pričom jej výška dosiahne hodnotu približne 20 miliónov eur, čo je v prepočte viac ako 800 miliónov Sk. Spojenie hlasovej a dátovej siete, ktoré prináša NGN, predstavuje výhodu pre zákazníkov, zároveň znižuje operátorovi prevádzkové náklady. Zákazníkom prinesie svojou otvorenou platformou takmer neobmedzené možnosti na pridávanie nových služieb. Už dnes môžu využívať výhodu rýchleho a bezproblémového internetu, ktorú pri klasickej analógovej ústredni nemali. Okrem toho môže operátor prostredníctvom jednej infraštruktúry poskytnúť pre bytových zákazníkov mnoho nových potenciálnych služieb s pridanou hodnotou, ako sú videohry, infoservis, video služby, lokálny servis a podobne.
Platformu NGN využívajú viaceré aplikácie určené aj pre biznis zákazníkov. Tieto riešenia umožnia podnikom a organizáciám spojenie dislokovaných pracovísk na báze podnikovej siete. Firmy tak nemusia vynakladať prostriedky na infraštruktúru, na budovanie vlastných pobočkových ústrední a sietí.
Uvedené produkty by mali byť na trhu dostupné ku koncu roka 2004. Slovak Telecom je prvou spoločnosťou v skupine Deutsche Telekom (DT), ktorá implementuje technológiu NGN. Svojím rozsahom je projekt jedinečný nielen v rámci skupiny DT, ale i v celej Európe.