Slovensko by malo odložiť vstup do eurozóny

Bratislava 7. septembra (TASR) - Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika zastáva názor, že vstup Slovenskej republiky do Európskej menovej únie (EMÚ) by ...

Bratislava 7. septembra (TASR) - Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika zastáva názor, že vstup Slovenskej republiky do Európskej menovej únie (EMÚ) by sa nemal urýchľovať. Naopak, mal by sa odložiť na neskôr ako potvrdenie toho, že vláda stojí na tradičných hodnotách západnej civilizácie, čiže konkurencii a osobnej slobody a nebude vháňať občanov do neprimeraného rizika. Uviedol to dnes na konferencii "Čo znamená euro pre Slovensko" analytik inštitútu Peter Gonda.

Doplnil, že SR by mala začať zvažovať svoj vstup do eurozóny až vtedy, ak sa začnú odbúravať a rušiť regulačné a harmonizujúce tendencie v rámci EÚ a únia sa vráti k princípom slobodného trhu. EMÚ v terajšej podobe je podľa Gondu ďalším nástrojom európskej centralizácie. Zároveň nevylúčil, že sa EMÚ do očakávaného vstupu SR rozpadne. Podľa súčasnej stratégie prijatia eura by sa SR mala stať členom EMÚ 1.januára 2009, prípadne už v roku 2008.

Ako ďalej uviedol Gonda, za významný problém po vstupe do eurozóny považuje neexistenciu výmenného kurzu. Výmenný kurz je pritom podľa neho prirodzeným "vyrovnávačom" zmien v ekonomike a trhovým signálom správania sa vlády. Za riziko označil prenesenie menovej politiky z Národnej banky Slovenska na centralizovanejšiu a ťažšie kontrolovateľnú Európsku centrálnu banku.

Gonda pripomenul, že Slovensko stále zaostáva za krajinami v ekonomickej výkonnosti a cenovej úrovni. Táto skutočnosť a nedokončenie štrukturálnych reforiem môže vytvoriť tlak na cenový skok a následné rýchlejšie približovanie sa cenovej úrovni SR k EÚ.

Za riziko považuje tiež harmonizovanie podmienok v daňovej a sociálnej oblasti a možný tlak na vyššie dane a finančne náročnejšie sociálne a pracovné štandardy. Dôsledkom týchto dopadov môže byť obmedzovanie konkurencie, osobnej slobody, brzdenie ekonomického rastu, a tým aj životnej úrovne. Jedným z dopadov skorého vstupu do EMÚ môže byť podľa nebo napríklad riziko strát pre majiteľov úspor, ďalším dopadom by mohli byť cyklické výkyvy v HDP a zamestnanosti.

Na konferencii vystúpil i riaditeľ Inštitútu menových a finančných štúdií NBS Marián Nemec. Konštatoval, že NBS ako i vláda SR preferuje relatívne skorý vstup Slovenska do eurozóny, pretože sa domnieva, že výhody vyvážia jej slabé stránky. Euro prinesie Slovensku podľa NBS rýchly hospodársky rast a zabezpečenie ekonomickej stability.

Zopakoval, že naďalej ostáva možnosť vstupu už v roku 2008, v tomto prípade je však nedoriešenou otázkou započítanie dôchodkovej reformy do deficitu verejných financií.

NBS sa domnieva, že SR by nemala mať problémy s plnením maastrichtských kritérií. Zložitejšou zostáva iba otázka kritéria výmenného kurzu. Poznamenal, že terajší režim nemožno považovať za taký, ktorý by hodnoverným spôsobom umožnil zhodnotiť jeho vývoj.

Hlavným problémom, ktorému bude SR po vstupe do eurozóny čeliť, bude strata vlastnej menovej politiky. Preto bude nutné, aby jej stabilizačné funkcie nahradili fiškálna politika a politika trhu práce.

Nemec pripustil, že reálna konvergencia, kde patrí napríklad úroveň HDP na obyvateľa, nie je vo veľmi dobrom stave, kritériá reálnej konvergencie nie sú však formulované ako podmienka pre vstup do eurozóny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 225
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 263
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 898
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 449
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 410
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 269
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 172
  10. Leto nekončí! 842

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.