Csáky kritizuje Prokopoviča za menej peňazí na južný ťah rýchlostných ciest

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie ...

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie o potrebe presúvania 40-% podielu z celkových zdrojov krajiny pre diaľnice a cesty na projekty budovania južného ťahu rýchlostných ciest.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška pritom pre TASR potvrdil, že na severný diaľničný ťah D1 zo západu krajiny do Košíc išlo doteraz vyše 66 % preinvestovaných zdrojov, avšak nižší, len 33,6-% podiel pre južný ťah cez Zvolen nie je vyvolaný neochotou ich rezortu, ale vonkajšími problémami s prípravou stavebných úsekov. Podľa Šarlušku ich ministerstvo nemá problém s uvoľnením zodpovedajúcich finančných zdrojov aj pre južný ťah, ale po problémoch s vykupovaním pozemkov pre žilinský závod automobilky Hyundai/Kia sa nespokojnosť vlastníkov pôdy s ponúkanými znaleckými cenami objavuje aj pod plánovanými diaľnicami a cestami po celom Slovensku.

"My budujeme plánované úseky priebežne tam, kde to je možné. Hromadia sa nám ale prípady s rizikom vyvlastňovania. Finálne rozdelenie peňazí medzi severným a južným ťahom v pomere 60 ku 40 % ale v ďalších fázach dodržíme," uisťuje Šarluška. Severná D1 ako aj južné rýchlostné cesty R1 a R2 so spojnicou pri Zvolene majú pritom západ a východ krajiny prepojiť do roku 2010.

Csáky od Prokopoviča požaduje vysvetlenie rozdielneho čerpania zdrojov ako hovorí vládne uznesenie, ešte do uzavretia rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte. Csáky žiada aj predloženie harmonogramu vybudovania diaľnice z Košíc na maďarskú hranicu s plánovaným prepojením na Miškolc.

Pri tomto úseku s Maďarskom ale Šarluška upozorňuje, že tam opäť nastáva iný problém ako finančné možnosti rezortu dopravy. Plánovanej trase, ktorá má už všetky potrebné povolenia, totiž stoja v ceste plány obce Kechnec na rozvoj tamojšieho priemyselného parku.

"Ak by sme chceli obísť Kechnec, nemôžme už využiť ani plánované napojenie na maďarskú sieť pri hraničnom priechode Milhosť. Musel by to už byť úplne iný priechod, a to by narušilo aj plánované trasy južného suseda. S tým nemusia oni súhlasiť. Vybavovanie všetkých nových povolení by tiež oneskorilo dokončenie tohto úseku najmenej o dva roky," hovorí Šarluška s tým, že ak to inak nepôjde, možno práve pri novej dohode s Maďarskom by mohla pomôcť aj strana SMK so svojimi kontaktmi na tamojších politikov.

V roku 2003 Slovensko na budovanie diaľničnej a cestnej siete vynaložilo celkovo 7,1 miliardy Sk a v tomto roku to bolo doteraz 5 miliárd Sk. Celoročný plán na tento rok pritom hovorí až o celkovo 10 miliardách Sk. V ďalších rokoch majú pri severnej D1 pomôcť aj zdroje súkromných investorov a na južný ťah rýchlostných ciest R1 a R2 majú ísť zasa prostriedky hlavne z fondov Európskej únie. Podľa Šarlušku sa napriek kritike SMK intenzívne pracuje aj na juhu krajiny a okrem hlavných ťahov R1 a R2 majú byť už tento rok vydané územné rozhodnutia aj na prvé úseky rýchlostnej cesty R7 z Dunajskej Stredy do Lučenca cez Nové Zámky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.