Csáky kritizuje Prokopoviča za menej peňazí na južný ťah rýchlostných ciest

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie ...

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie o potrebe presúvania 40-% podielu z celkových zdrojov krajiny pre diaľnice a cesty na projekty budovania južného ťahu rýchlostných ciest.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška pritom pre TASR potvrdil, že na severný diaľničný ťah D1 zo západu krajiny do Košíc išlo doteraz vyše 66 % preinvestovaných zdrojov, avšak nižší, len 33,6-% podiel pre južný ťah cez Zvolen nie je vyvolaný neochotou ich rezortu, ale vonkajšími problémami s prípravou stavebných úsekov. Podľa Šarlušku ich ministerstvo nemá problém s uvoľnením zodpovedajúcich finančných zdrojov aj pre južný ťah, ale po problémoch s vykupovaním pozemkov pre žilinský závod automobilky Hyundai/Kia sa nespokojnosť vlastníkov pôdy s ponúkanými znaleckými cenami objavuje aj pod plánovanými diaľnicami a cestami po celom Slovensku.

"My budujeme plánované úseky priebežne tam, kde to je možné. Hromadia sa nám ale prípady s rizikom vyvlastňovania. Finálne rozdelenie peňazí medzi severným a južným ťahom v pomere 60 ku 40 % ale v ďalších fázach dodržíme," uisťuje Šarluška. Severná D1 ako aj južné rýchlostné cesty R1 a R2 so spojnicou pri Zvolene majú pritom západ a východ krajiny prepojiť do roku 2010.

Csáky od Prokopoviča požaduje vysvetlenie rozdielneho čerpania zdrojov ako hovorí vládne uznesenie, ešte do uzavretia rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte. Csáky žiada aj predloženie harmonogramu vybudovania diaľnice z Košíc na maďarskú hranicu s plánovaným prepojením na Miškolc.

Pri tomto úseku s Maďarskom ale Šarluška upozorňuje, že tam opäť nastáva iný problém ako finančné možnosti rezortu dopravy. Plánovanej trase, ktorá má už všetky potrebné povolenia, totiž stoja v ceste plány obce Kechnec na rozvoj tamojšieho priemyselného parku.

"Ak by sme chceli obísť Kechnec, nemôžme už využiť ani plánované napojenie na maďarskú sieť pri hraničnom priechode Milhosť. Musel by to už byť úplne iný priechod, a to by narušilo aj plánované trasy južného suseda. S tým nemusia oni súhlasiť. Vybavovanie všetkých nových povolení by tiež oneskorilo dokončenie tohto úseku najmenej o dva roky," hovorí Šarluška s tým, že ak to inak nepôjde, možno práve pri novej dohode s Maďarskom by mohla pomôcť aj strana SMK so svojimi kontaktmi na tamojších politikov.

V roku 2003 Slovensko na budovanie diaľničnej a cestnej siete vynaložilo celkovo 7,1 miliardy Sk a v tomto roku to bolo doteraz 5 miliárd Sk. Celoročný plán na tento rok pritom hovorí až o celkovo 10 miliardách Sk. V ďalších rokoch majú pri severnej D1 pomôcť aj zdroje súkromných investorov a na južný ťah rýchlostných ciest R1 a R2 majú ísť zasa prostriedky hlavne z fondov Európskej únie. Podľa Šarlušku sa napriek kritike SMK intenzívne pracuje aj na juhu krajiny a okrem hlavných ťahov R1 a R2 majú byť už tento rok vydané územné rozhodnutia aj na prvé úseky rýchlostnej cesty R7 z Dunajskej Stredy do Lučenca cez Nové Zámky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 537
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 079
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 296
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 847
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 735
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 346
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 103
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 097
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 673
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 578

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.