Csáky kritizuje Prokopoviča za menej peňazí na južný ťah rýchlostných ciest

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie ...

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie o potrebe presúvania 40-% podielu z celkových zdrojov krajiny pre diaľnice a cesty na projekty budovania južného ťahu rýchlostných ciest.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška pritom pre TASR potvrdil, že na severný diaľničný ťah D1 zo západu krajiny do Košíc išlo doteraz vyše 66 % preinvestovaných zdrojov, avšak nižší, len 33,6-% podiel pre južný ťah cez Zvolen nie je vyvolaný neochotou ich rezortu, ale vonkajšími problémami s prípravou stavebných úsekov. Podľa Šarlušku ich ministerstvo nemá problém s uvoľnením zodpovedajúcich finančných zdrojov aj pre južný ťah, ale po problémoch s vykupovaním pozemkov pre žilinský závod automobilky Hyundai/Kia sa nespokojnosť vlastníkov pôdy s ponúkanými znaleckými cenami objavuje aj pod plánovanými diaľnicami a cestami po celom Slovensku.

"My budujeme plánované úseky priebežne tam, kde to je možné. Hromadia sa nám ale prípady s rizikom vyvlastňovania. Finálne rozdelenie peňazí medzi severným a južným ťahom v pomere 60 ku 40 % ale v ďalších fázach dodržíme," uisťuje Šarluška. Severná D1 ako aj južné rýchlostné cesty R1 a R2 so spojnicou pri Zvolene majú pritom západ a východ krajiny prepojiť do roku 2010.

Csáky od Prokopoviča požaduje vysvetlenie rozdielneho čerpania zdrojov ako hovorí vládne uznesenie, ešte do uzavretia rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte. Csáky žiada aj predloženie harmonogramu vybudovania diaľnice z Košíc na maďarskú hranicu s plánovaným prepojením na Miškolc.

Pri tomto úseku s Maďarskom ale Šarluška upozorňuje, že tam opäť nastáva iný problém ako finančné možnosti rezortu dopravy. Plánovanej trase, ktorá má už všetky potrebné povolenia, totiž stoja v ceste plány obce Kechnec na rozvoj tamojšieho priemyselného parku.

"Ak by sme chceli obísť Kechnec, nemôžme už využiť ani plánované napojenie na maďarskú sieť pri hraničnom priechode Milhosť. Musel by to už byť úplne iný priechod, a to by narušilo aj plánované trasy južného suseda. S tým nemusia oni súhlasiť. Vybavovanie všetkých nových povolení by tiež oneskorilo dokončenie tohto úseku najmenej o dva roky," hovorí Šarluška s tým, že ak to inak nepôjde, možno práve pri novej dohode s Maďarskom by mohla pomôcť aj strana SMK so svojimi kontaktmi na tamojších politikov.

V roku 2003 Slovensko na budovanie diaľničnej a cestnej siete vynaložilo celkovo 7,1 miliardy Sk a v tomto roku to bolo doteraz 5 miliárd Sk. Celoročný plán na tento rok pritom hovorí až o celkovo 10 miliardách Sk. V ďalších rokoch majú pri severnej D1 pomôcť aj zdroje súkromných investorov a na južný ťah rýchlostných ciest R1 a R2 majú ísť zasa prostriedky hlavne z fondov Európskej únie. Podľa Šarlušku sa napriek kritike SMK intenzívne pracuje aj na juhu krajiny a okrem hlavných ťahov R1 a R2 majú byť už tento rok vydané územné rozhodnutia aj na prvé úseky rýchlostnej cesty R7 z Dunajskej Stredy do Lučenca cez Nové Zámky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.