Csáky kritizuje Prokopoviča za menej peňazí na južný ťah rýchlostných ciest

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie ...

Bratislava 7. septembra (TASR) - Podpredseda vlády SR Pál Csáky kritizuje ministra dopravy Pavla Prokopoviča za to, že neplní vlaňajšie vládne uznesenie o potrebe presúvania 40-% podielu z celkových zdrojov krajiny pre diaľnice a cesty na projekty budovania južného ťahu rýchlostných ciest.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška pritom pre TASR potvrdil, že na severný diaľničný ťah D1 zo západu krajiny do Košíc išlo doteraz vyše 66 % preinvestovaných zdrojov, avšak nižší, len 33,6-% podiel pre južný ťah cez Zvolen nie je vyvolaný neochotou ich rezortu, ale vonkajšími problémami s prípravou stavebných úsekov. Podľa Šarlušku ich ministerstvo nemá problém s uvoľnením zodpovedajúcich finančných zdrojov aj pre južný ťah, ale po problémoch s vykupovaním pozemkov pre žilinský závod automobilky Hyundai/Kia sa nespokojnosť vlastníkov pôdy s ponúkanými znaleckými cenami objavuje aj pod plánovanými diaľnicami a cestami po celom Slovensku.

"My budujeme plánované úseky priebežne tam, kde to je možné. Hromadia sa nám ale prípady s rizikom vyvlastňovania. Finálne rozdelenie peňazí medzi severným a južným ťahom v pomere 60 ku 40 % ale v ďalších fázach dodržíme," uisťuje Šarluška. Severná D1 ako aj južné rýchlostné cesty R1 a R2 so spojnicou pri Zvolene majú pritom západ a východ krajiny prepojiť do roku 2010.

Csáky od Prokopoviča požaduje vysvetlenie rozdielneho čerpania zdrojov ako hovorí vládne uznesenie, ešte do uzavretia rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte. Csáky žiada aj predloženie harmonogramu vybudovania diaľnice z Košíc na maďarskú hranicu s plánovaným prepojením na Miškolc.

Pri tomto úseku s Maďarskom ale Šarluška upozorňuje, že tam opäť nastáva iný problém ako finančné možnosti rezortu dopravy. Plánovanej trase, ktorá má už všetky potrebné povolenia, totiž stoja v ceste plány obce Kechnec na rozvoj tamojšieho priemyselného parku.

"Ak by sme chceli obísť Kechnec, nemôžme už využiť ani plánované napojenie na maďarskú sieť pri hraničnom priechode Milhosť. Musel by to už byť úplne iný priechod, a to by narušilo aj plánované trasy južného suseda. S tým nemusia oni súhlasiť. Vybavovanie všetkých nových povolení by tiež oneskorilo dokončenie tohto úseku najmenej o dva roky," hovorí Šarluška s tým, že ak to inak nepôjde, možno práve pri novej dohode s Maďarskom by mohla pomôcť aj strana SMK so svojimi kontaktmi na tamojších politikov.

V roku 2003 Slovensko na budovanie diaľničnej a cestnej siete vynaložilo celkovo 7,1 miliardy Sk a v tomto roku to bolo doteraz 5 miliárd Sk. Celoročný plán na tento rok pritom hovorí až o celkovo 10 miliardách Sk. V ďalších rokoch majú pri severnej D1 pomôcť aj zdroje súkromných investorov a na južný ťah rýchlostných ciest R1 a R2 majú ísť zasa prostriedky hlavne z fondov Európskej únie. Podľa Šarlušku sa napriek kritike SMK intenzívne pracuje aj na juhu krajiny a okrem hlavných ťahov R1 a R2 majú byť už tento rok vydané územné rozhodnutia aj na prvé úseky rýchlostnej cesty R7 z Dunajskej Stredy do Lučenca cez Nové Zámky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 001
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 170
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 704
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 118
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 415
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 410
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 317
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 158
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 158
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 122

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.