Bratislava 3. septembra (TASR) - Ministerstvu hospodárstva (MH) SR sa ako optimálny model privatizácie teplárenských spoločností javí predaj 51 % strategickému investorovi, zvyšných 49 % by získali bezodplatným prevodom mestá, v ktorých sa teplárne nachádzajú. Návrh MH sa týka spoločností v Bratislave, Košiciach, Trnave, Zvolene a v Martine. Výnimkou zostane Žilinská teplárenská, a. s., kvôli čerpaniu podpory z fondu ISPA, kde je jednou z podmienok poskytnutia grantu zachovanie vlastníckych vzťahov konečného príjemcu.
MH považuje navrhovaný spôsob privatizácie teplární za východiskový pre ďalšie rokovania s mestami. Zároveň však poukazuje na to, že vychádzalo zo súčasnej situácie, keď sú teplárenské spoločnosti podkapitalizované a štát ani mestá nemajú dostatok zdrojov na ich prevádzku a modernizáciu. Uvádza sa to v návrhu Koncepcie ďalšieho postupu privatizácie a doprivatzácie strategických podnikov a ďalších subjektov, ktorú pripravil rezort hospodárstva .
Podľa tohto materiálu by sa privatizácia Slovenských elektrární, ktorých predaj sa v súčasnosti nachádza v štádiu posudzovania konečných ponúk, mala uzavrieť do 1. polroka 2005.
Pri doprivatizácii distribučných spoločností možno podľa MH uvažovať s postupom, pri ktorom by sa 2 % predali súčasným nadobúdateľom už sprivatizovaného 49-% podielu, ak z uzatvorených transakčných zmlúv vyplýva predkupné právo. Ďalších 39 % by sa predalo súčasnému alebo inému nadobúdateľovi. Zostávajúcich 10 % akcií by sa ponúklo prostredníctvom kapitálového trhu. V koncepcii sa ďalej konštatuje, že pre doprivatizáciu Západoslovenskej energetiky (ZSE) už vláda odsúhlasila model, podľa ktorého sa 41-% podiel predá súčasnému majiteľovi 49 % akcií spoločnosti a 10 % sa ponúkne prostredníctvom kapitálového trhu. Predaj 41 % akcií by sa mal uskutočniť do konca roku 2004, predaj 10 % cez burzu by sa mal uzavrieť do konca roku 2005. Pri doprivat
MH naďalej zastáva názor neprivatizovať 51-% podiely štátu v Slovenskom plynárenskom priemysle a v Transpetrole vzhľadom na priaznivé ekonomické výsledky a výšku dividend, pričom dividendy bude možné použiť aj na splácanie štátneho dlhu. Rezort hospodárstva neodporúča ani privatizáciu 100-% majetkovej účasti FNM na podnikaní Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy (SEPS), keďže sa predpokladá, že spoločnosť bude plniť úlohy operátora trhu a zúčtovateľa odchýlok.
Koncepcia privatizácie a doprivatizácie vypracovaná MH sa zaoberá aj spoločnosťami v pôsobnosti ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) a ďalších rezortov. V materiáli sa konštatuje, že MDPT v najbližšom období neuvažuje o privatizácii 34 % v Slovenských telekomunikáciách, a. s.
V rámci transformácie Slovenskej správy letísk vznikli v tomto roku dve akciové spoločnosti so 100-% majetkovou účasťou štátu, v Košiciach a Bratislave. Výberové konanie na strategického partnera pre letiskové spoločnosti v Bratislave a Košiciach by sa malo uzavrieť do konca roku 2005. Do konca roka 2004 budú založené ďalšie tri až štyri akciové letiskové spoločnosti, kde sa plánuje aj bezodplatný prevod na vyššie územné celky a mestá.
V rámci transformácie Železničnej spoločnosti sa počíta so vznikom dvoch spoločností, a to Cargo, a. s., ktorá bude prevádzkovať nákladnú dopravu a Železničnú osobnú prepravu, a. s. Cargo, a. s. by sa mala následne privatizovať.
V súčasnosti sa pripravuje založenie akciovej spoločnosti Slovenská pošta so 100-% majetkovou účasťou štátu, v najbližšom období sa však neuvažuje s jej privatizáciou. V Slovenských aerolíniách MDPT navrhuje predať celý majetkový podiel štátu, t.j. 89,49 % akcií.
Ministerstvo životného prostredia, na ktoré prešla zakladateľská funkcia k Slovenskému vodohospodárskemu podniku, v súčasnosti nenavrhuje jeho privatizáciu.