SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Indikátor ekonomického sentimentu v auguste vzrástol

BRATISLAVA 29. augusta (SITA) - Indikátor ekonomického sentimentu (IES) sa v auguste medzimesačne zvýšil o 0,3 percentuálneho bodu na 108,1 bodu a hodnotu dlhodobého priemeru prevýšil o 3,9 bodu. Pomerne ...

BRATISLAVA 29. augusta (SITA) - Indikátor ekonomického sentimentu (IES) sa v auguste medzimesačne zvýšil o 0,3 percentuálneho bodu na 108,1 bodu a hodnotu dlhodobého priemeru prevýšil o 3,9 bodu. Pomerne výrazný pokles v maloobchode kompenzovala zvýšená dôvera ostatných vstupujúcich zložiek, pričom najvýznamnejšie vzrástol indikátor dôvery v priemysle. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku bol indikátor ekonomického sentimentu vyšší o 3,4 percentuálneho bodu. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Indikátor dôvery v priemysle sa v auguste tohto roka výrazne zlepšil. Jeho hodnota sa zvýšila na 9,7 bodu, čo predstavuje rast o desať percentuálnych bodov najmä vplyvom optimistickejších očakávaní priemyselnej produkcie na najbližšie tri mesiace. Indikátor dôvery v stavebníctve sa zvýšil na mínus 15,5 bodu, čo oproti júlu predstavuje nárast o 2,5 percentuálneho bodu. Hodnotu dlhodobého priemeru prevýšil o 13,5 percentuálneho bodu. Jeho vývoj ovplyvnil očakávaný nárast počtu zamestnancov a mierne zvýšený dopyt po stavebnej produkcii. Hodnotu indikátora dôvery v maloobchode ovplyvnil nepriaznivý vývoj všetkých jeho zložiek. Zvýšený stav zásob, nepriaznivé hodnotenie súčasnej aj očakávanej podnikateľskej situácie zo strany respondentov spôsobili jeho prudký pokles na úroveň mínus 1,7 bodu. Hodnota indikátora dôvery v službách je v auguste 2004 v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom vyššia o 7,7 bodu a dosiahla 47,7 percentuálnych bodov. Vývoj ovplyvnilo predovšetkým priaznivé hodnotenie súčasného dopytu a zároveň respondenti očakávajú v najbližších troch mesiacoch rastúci dopyt.

Skryť Vypnúť reklamu

Indikátor spotrebiteľskej dôvery vzrástol v auguste o 0,3 bodu na mínus 20,5 bodu a už tretí mesiac sa drží na úrovni blízkej historicky najpriaznivejšej hodnote. Nálada spotrebiteľov sa zlepšila v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 14,6 bodu, oproti dlhodobému priemeru o 7,7 bodu.

IES pre Európsku úniu (EÚ) sa následne po miernom zvýšení v máji o 0,2 bodu už tretí mesiac drží na rovnakej úrovni, a to na úrovni 97,4 bodu. IES pre eurozónu po výraznejšom poklese v apríli o 0,6 bodu a ďalšom miernom poklese v máji o 0,2 bodu má postupnú mierne stúpajúcu tendenciu. V júli dosiahol 96,7 bodu a oproti júnu sa zvýšil o 0,1 bodu. Mierny pokles dôvery v stavebníctve kompenzoval rovnako mierny rast dôvery v maloobchode. Dôvera v priemysle a u spotrebiteľov ostala na úrovni predchádzajúceho mesiaca. Vývoj indikátora podľa jednotlivých štátov bol značne diferencovaný. Dôvera zreteľne vzrástla v Belgicku, Írsku a Taliansku, kým vo Veľkej Británii a Grécku významnejšie poklesla.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 297
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 512
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 261
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 118
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 635
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 336
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazná americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová (uprostred) pózuje v cieli s druhou Slovenkou Petrou Vlhovou (vľavo) a treťou Švajčiarkou Wendy Holdenerovou (vpravo).

Slovenská lyžiarka skončila druhá.


1 h
Spisovateľ Lukáš Cabala.

Vedie antikvariát a píše knihy.


24. nov
Aj na území dnešného Slovenska máme zdokumentované prípady, kedy sa medvedice ujali ľudských detí.

Pre dobro mláďat sú aj promiskuitné.


26. nov
Peter Tkačenko

Pochovávať vládu pre dlhovú brzdu a dôchodky je absurdné.


8 h

Neprehliadnite tiež

Režim OTP na pracovisku: Zamestnanci, ktorí nie sú očkovaní proti covidu, ale ho prekonali pred viac ako 180 dňami sa budú musieť v práci raz za týždeň testovať.

Od pondelka 29. novembra musia firmy povinne testovať nezaočkovaných zamestnancov. Inak im hrozí pokuta.


2 h
Poľský premiér Mateusz Morawiecki.

Poľský premiér vyzval novú nemeckú vládu, aby nedávala Putinovi do rúk ďalšiu zbraň.


TASR 6 h
Škoda Octavia RS iV

Čínsky výrobca smartfónov do novej divízie investuje v najbližších 10 rokoch 10 miliárd USD.


TASR 7 h

Nákupná cena surového mlieka vzrástla na 33,57 eura/100 kg.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 344
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 311
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 501
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 466
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 074
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 145
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 619
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 021
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu