Bazilej/Brusel 27. augusta (TASR) - Nákladná doprava v západnej Európe v rokoch 2003 až 2015 vzrastie o jednu tretinu, zatiaľ čo osobná doprava sa zvýši o 15 %, očakáva podľa dnes zverejnenej štúdie švajčiarsky inštitút ProgTrans. Nákladná preprava tak porastie rýchlejšie, ako celkové hospodárstvo. V prístupových krajinách Európskej únie (EÚ) očakáva inštitút nárast nákladnej dopravy o 37 % a osobnej dopravy o 24 %.
Železnica si udrží svoj 12,6-% trhový podiel, ak o 30 % zvýši svoj objem transportu. Tvrdí to šéf spoločnosti ProgTrans AG Stefan Rommerskirchen. Vo východnej Európe však podiel železnice klesne z terajších 50 % na 32 %, podiel ciest sa zvýši na 66 %.
Súkromné auto ostane dominujúcom dopravným prostriedkom v osobnej doprave. V roku 2015 bude na cestách súčasných 25 krajín EÚ, Nórska a Švajčiarska premávať 34 miliónov dodatočných osobných áut. Osobná preprava sa bude z 83 % realizovať prostredníctvom osobných áut, výkon prepravy osobnými autami bude predstavovať 4 600 miliárd osobokilometrov. V západnej Európe bude pripadať namiesto 500 vozidiel na 1 000 obyvateľov už 750 áut na rovnaké množstvo ľudí. V prístupových krajinách to namiesto 420 bude 310. Dosiahnu tak úroveň, akú mala západná Európa v roku 1991.
Masívny nárast nastane podľa štúdie v oblasti leteckej dopravy. Pri ročnej miere rastu vo výške 4,3 % na Západe a 5 % na Východe bude v roku 2015 nárast predstavovať 52 % Západe a 63 % na Východe. Letecká doprava v celej Európe tiež vzrastie o takmer polovicu, ale prístupové krajiny budú aj v roku 2015 s 2-% podielom hrať podriadenú úlohu. Informovala o tom rakúska agentúra APA.