Ceny benzínov najviac vzrástli v Česku

Praha 23. augusta (TASR) - Hoci by sa mohlo zdať, že na českom trhu s pohonnými látkami je konkurencia najostrejšia, rastu cien to prekvapivo nijako nebráni.

Práve v Česku totiž zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky (V4) stúpli ceny za posledný rok najviac. Ich rast bol zároveň väčší, ako by zodpovedalo zvýšeniu spotrebnej dane od tohtoročného januára.

Napríklad Natural 95 od augusta minulého roka zdražel o 3,20 Kč, čiže 4 Sk. ČR je rekordmanom aj v raste cien dieselu, čo najviac dopadá na podnikateľov. Nafta v porovnaní s augustom minulého roka stojí o 3,40 Kč viac. Ceny sleduje český antimonopolný úrad, ktorý predajcom pohonných látok v ČR už tento rok udelil rekordnú pokutu: 313 miliónov Kč. Sami predajcovia odmietajú, že by akékoľvek dohody o cenách uzatvárali. Poukazujú na to, že pohonné látky sa v Európe zdražovali predovšetkým kvôli rastúcej cene ropy.

Veľký podiel na zdražení majú dane, ktoré v Česku vzrástli najviac, zatiaľ čo v ostatných krajinách sa prakticky nemenili alebo sa zvýšili iba mierne. Od januára Česi za liter benzínu platia spotrebnú daň o 1 Kč vyššiu, a za naftu o 1,80 Kč viac. Toto zdraženie však česká vláda v máji zmiernila znížením DPH o 3 %, čo zodpovedá asi 60 až 70 halierom.

Tempo rastu cien očistených od daní vyniká najmä v porovnaní so Slovenskom, kde boli predajcovia zo všetkých krajín V4 najskromnejší. A to napriek tomu, že zhruba 40 % trhu tu ovláda Slovnaft, ktorý od tohto roka kontroluje maďarský MOL. Na liter bezolovnatého benzínu si tamojší predajcovia pridali iba 30 halierov marže a k nafte iba necelú korunu.

Druhým extrémom je Poľsko, kde je síce nafta stále z krajín V4 najlacnejšia, ale predajcovia si v porovnaní s augustom minulého roka nechávajú v prepočte o rekordných 1,76 Kč viac. A pri benzíne dokonca o takmer 3 Kč. Poľský štát totiž PKN Orlenu, ktorý u severných susedov ovláda okolo 60 % trhu, pomohol znížením spotrebnej dane benzínu o 0,034 zlotého, čo je asi 25 halierov.

Pre motoristov je absolútne najdrahšie v Maďarsku, kde však štát na daniach z tohto biznisu tiež najviac vyberá. Napríklad na benzíne si berie až 13 Kč za liter a tiež daň z pridanej hodnoty je najvyššia - 25 %. Cenové výkyvy však boli v tejto krajine najmenšie a pohybovali sa okolo 2 Kč za liter.

Za pohonné látky na Slovensku ľudia až do jari tohto roka platili o 3 až 4 koruny za liter viac ako v ČR. Od júna sa ale už ceny benzínu v bývalom československom priestore vyrovnali vďaka vytrvalému zdražovaniu českých predajcov. Nafta je však u východných susedov stále v prepočte asi o korunu drahšia kvôli vyššej spotrebnej dani, pretože Slováci platia štátu o 1,50 koruny viac ako Česi.

Ak zoberieme do úvahy októbrové priemerné ceny aj so započítaním daní, českí pumpári boli v zdražovaní prekonaní ako svojimi slovenskými, tak aj poľskými náprotivkami. Na Slovensku totiž od jesene zvýšili cenu benzínu v prepočte o plných 3,37 koruny a v Poľsku dokonca o takmer 5 korún.

Ibaže v týchto krajinách boli na jeseň ceny pohonných látok na rozdiel od ČR nízke. Tamojší predajcovia totiž výrazne zlacneli po prepade svetových cien ropy, ktorá bola v septembri na svojom 4-mesačnom minime. Zato českí predajcovia si vtedajšieho zníženia cien ropy príliš nevšímali.

V Česku medzi sebou súperili s relatívne vyrovnanými silami koncerny ako Shell alebo OMV. Pritom na rozdiel od českej Benziny, ktorá má iba 15-% podiel na trhu, si v ostatných krajinách zachovali rozhodujúci vplyv tamojší dominantní predajcovia ako Slovnaft, PKN Orlen či MOL. Tí tiež majú takmer monopolné postavenie vo výrobe pohonných látok a ich predaju distribútorom.

V Česku však predajcovia majú väčšiu možnosť nakupovať palivá aj od slovenského Slovnaftu, z rakúskeho Schwechatu a oplatí sa im voziť pohonné látky aj z Nemecka.

Analytici však pripomínajú, že na rozdielnom tempe zdražovania prepočítanom na české koruny sa do istej miery odrážajú aj vzájomné zmeny v kurzoch. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,268 SKK; 1 PLN = 8,975 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 170
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 574
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 584
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 902
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 539
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  7. Kam do tepla v januári? 2 319
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 052
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 230
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.