KG3S vyzýva NR SR, aby nedopustila pokračovanie plytvania pri výstavbe diaľnic

Banská Bystrica 27. novembra (TASR) - Krajské grémium tretieho sektora (KG3S) Banskobystrického kraja vyzýva poslancov NR SR, rokujúcich o návrhu štátneho ...

Banská Bystrica 27. novembra (TASR) - Krajské grémium tretieho sektora (KG3S) Banskobystrického kraja vyzýva poslancov NR SR, rokujúcich o návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002, aby nedopustili pokračovanie nezodpovedného plytvania verejnými zdrojmi pri výstavbe značne predražených diaľnic. Opakovane sa pýta: "Čo iné ako korupcia na najvyšších úrovniach môže byť v pozadí takéhoto konania v čase prehlbujúcej sa biedy a úpadku napríklad v školstve alebo v zdravotníctve?" Doposiaľ totiž na túto otázku nedostali predstavitelia grémia od kompetentných odpoveď. Konštatuje to v stanovisku člen KG3S Banskobystrického kraja Juraj Mesík.

Upozorňuje, že podľa Svetovej banky (SB) je rozvoj efektívnych dopravných služieb rozhodujúci pre rozvoj ekonomiky Slovenska, zvýšenie životnej úrovne a riešenie chudoby a nezamestnanosti, ktoré sa koncentrujú vo východných regiónoch krajiny. V jej čerstvo vydanom dokumente Stratégia slovenského dopravného sektora, na vypracovaní ktorej sa podieľal aj hlavný dopravný ekonóm SB Robin Carruthers, sa uvádza, že málo krajín so stredným príjmom si môže dovoliť luxus výstavby nových diaľnic paralelne s dobre rozvinutými železnicami.

Pre Slovensko by bolo ekonomickejšie dať prioritu výstavbe nových, menej nákladných diaľnic v južnom koridore E571 z Košíc do Bratislavy ako dokončiť koridor na severe Karpatského pohoria. Uvádza to SB s odôvodnením, že tam už je dobre vybudovaná železničná sieť a diaľnica si vyžaduje postaviť veľa drahých tunelov. Slovensko potrebuje stimulovať ekonomiku východných regiónov, ktoré sú izolované od svojich budúcich hlavných trhov v EÚ. Investorov odrádza nedostatok adekvátnej cestnej dopravy. Najlepším riešením pre použitie finančných zdrojov by bola pravdepodobne cestná investícia do koridoru E571.

Dokument SB ďalej varuje, že výstavba predražených diaľnic ide na úkor údržby existujúcich ciest. "Ak sa výdavky na údržbu čoskoro nezvýšia nad súčasnú úroveň, zaostávanie zanedbanej údržby sa zvýši a stav cestnej siete sa rapídne zhorší. V ďalších rokoch preto budú potrebné väčšie výdavky na údržbu."

Podľa Mesíka dokument SB v plnom rozsahu potvrdzuje argumentáciu KG3S pri presadzovaní ekonomického a spravodlivého trasovania diaľnic Slovenskom. Diaľnica severozápadným Slovenskom je pri polovičných tuneloch o 40 miliárd a pri plnom profile o 100 miliárd korún predražená oproti trase vedúcej cez stredné Slovensko. Len výstavba 8 km dlhého tunela Dubná Skala Višňové si vyžiada také isté náklady ako výstavba súvislej plnoprofilovej diaľnice na celom úseku od Nitry po Zvolen. Pri výstavbe menej nákladnej rýchlostnej cesty by za peniaze umŕtvené v stavbe jedného tunela na Považí bolo možné potiahnuť súvislú štvorprúdovku po Detvu až Lučenec a priblížiť sa tak cestou diaľničného typu na vzdialenosť 160 km od Košíc. A navyše rýchlejšie, ako sa podarí postaviť tunel Višňové - Dubná Skala v zložitých geologických podmienkach. Veď po niekoľkých rokoch jeho budovania dnes nie je v dôsledku zosuvov a priesakov vody hotová ani len prieskumná štôlňa, tvrdí Mesík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 739
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 11 949
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 792
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 245
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 091
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 627
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 897
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 693
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 630

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.

Fico: Nebolo by férové nechať ovocinárov na kolenách

Predseda vlády Robert Fico navštívil v piatok ovocné sady v Miloslavove.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop