KG3S vyzýva NR SR, aby nedopustila pokračovanie plytvania pri výstavbe diaľnic

Banská Bystrica 27. novembra (TASR) - Krajské grémium tretieho sektora (KG3S) Banskobystrického kraja vyzýva poslancov NR SR, rokujúcich o návrhu štátneho ...

Banská Bystrica 27. novembra (TASR) - Krajské grémium tretieho sektora (KG3S) Banskobystrického kraja vyzýva poslancov NR SR, rokujúcich o návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002, aby nedopustili pokračovanie nezodpovedného plytvania verejnými zdrojmi pri výstavbe značne predražených diaľnic. Opakovane sa pýta: "Čo iné ako korupcia na najvyšších úrovniach môže byť v pozadí takéhoto konania v čase prehlbujúcej sa biedy a úpadku napríklad v školstve alebo v zdravotníctve?" Doposiaľ totiž na túto otázku nedostali predstavitelia grémia od kompetentných odpoveď. Konštatuje to v stanovisku člen KG3S Banskobystrického kraja Juraj Mesík.

Upozorňuje, že podľa Svetovej banky (SB) je rozvoj efektívnych dopravných služieb rozhodujúci pre rozvoj ekonomiky Slovenska, zvýšenie životnej úrovne a riešenie chudoby a nezamestnanosti, ktoré sa koncentrujú vo východných regiónoch krajiny. V jej čerstvo vydanom dokumente Stratégia slovenského dopravného sektora, na vypracovaní ktorej sa podieľal aj hlavný dopravný ekonóm SB Robin Carruthers, sa uvádza, že málo krajín so stredným príjmom si môže dovoliť luxus výstavby nových diaľnic paralelne s dobre rozvinutými železnicami.

Pre Slovensko by bolo ekonomickejšie dať prioritu výstavbe nových, menej nákladných diaľnic v južnom koridore E571 z Košíc do Bratislavy ako dokončiť koridor na severe Karpatského pohoria. Uvádza to SB s odôvodnením, že tam už je dobre vybudovaná železničná sieť a diaľnica si vyžaduje postaviť veľa drahých tunelov. Slovensko potrebuje stimulovať ekonomiku východných regiónov, ktoré sú izolované od svojich budúcich hlavných trhov v EÚ. Investorov odrádza nedostatok adekvátnej cestnej dopravy. Najlepším riešením pre použitie finančných zdrojov by bola pravdepodobne cestná investícia do koridoru E571.

Dokument SB ďalej varuje, že výstavba predražených diaľnic ide na úkor údržby existujúcich ciest. "Ak sa výdavky na údržbu čoskoro nezvýšia nad súčasnú úroveň, zaostávanie zanedbanej údržby sa zvýši a stav cestnej siete sa rapídne zhorší. V ďalších rokoch preto budú potrebné väčšie výdavky na údržbu."

Podľa Mesíka dokument SB v plnom rozsahu potvrdzuje argumentáciu KG3S pri presadzovaní ekonomického a spravodlivého trasovania diaľnic Slovenskom. Diaľnica severozápadným Slovenskom je pri polovičných tuneloch o 40 miliárd a pri plnom profile o 100 miliárd korún predražená oproti trase vedúcej cez stredné Slovensko. Len výstavba 8 km dlhého tunela Dubná Skala Višňové si vyžiada také isté náklady ako výstavba súvislej plnoprofilovej diaľnice na celom úseku od Nitry po Zvolen. Pri výstavbe menej nákladnej rýchlostnej cesty by za peniaze umŕtvené v stavbe jedného tunela na Považí bolo možné potiahnuť súvislú štvorprúdovku po Detvu až Lučenec a priblížiť sa tak cestou diaľničného typu na vzdialenosť 160 km od Košíc. A navyše rýchlejšie, ako sa podarí postaviť tunel Višňové - Dubná Skala v zložitých geologických podmienkach. Veď po niekoľkých rokoch jeho budovania dnes nie je v dôsledku zosuvov a priesakov vody hotová ani len prieskumná štôlňa, tvrdí Mesík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 047
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 644
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 131
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 765
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 282
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 274
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 185
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 391
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.