NAPRIEK V SÚČASNOSTI MINIMÁLNEJ MIERE VYUŽÍVANIA CNG MOTORISTAMI OČAKÁVA SPP OD ŠTÁTU V ROZVOJI EKOLOGICKÝCH POHONNÝCH LÁTOK PODPORU A NIE ZAVÁDZANIE SPOTREBNÝCH DANÍ SKÔR, AKO VYŽADUJE EÚ

Spotrebná daň na CNG už od roku 2005 je podľa SPP nekoncepčná

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska ...

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska vyžaduje Európska únia (EÚ), by bolo podľa jediného dodávateľa zemného plynu na domácom trhu, Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. (SPP) Bratislava, nekoncepčným riešením. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa SPP Dana Kršáková, napriek zatiaľ minimálnemu podielu motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn, si jeho využívanie ako alternatívnej ekologickej pohonnej látky vyžaduje od štátu podporu a nie daňové zaťaženie, ktoré od nás únia zatiaľ nevyžaduje. Zavedenie spotrebnej dane by podľa Kršákovej neprinieslo štátu prakticky žiadny pozitívny efekt, keďže sa má uplatňovať len na nepodnikateľov, ale naopak, pribrzdil by sa rozvoj v tejto oblasti. Zavedením spotrebnej dane 100 Sk na jeden gigajoule (GJ) by sa podľa prepočtov SPP zvýšila súčasná cena CNG na úrovni 8,55 Sk za meter kubický o 39 % alebo o 3,34 Sk na meter kubický.

"Ak by návrh ministerstva financií prešiel, malo by to dopad aj na ďalšie plány SPP v rozvoji využívania tejto alternatívnej pohonnej látky," skonštatovala Kršáková. Podnik totiž plánoval ďalší rozvoj siete čerpacích staníc ako aj ďalší technický rozvoj motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn. Zaťaženie CNG spotrebnou daňou by však podľa Kršákovej znamenalo značný zásah do ekonomickej návratnosti vynaložených finančných prostriedkov. SPP otázku zavedenia spotrebnej dane považuje za citlivú aj napriek tomu, že toto daňové zaťaženie sa bude týkať len motoristov využívajúcich CNG na nepodnikateľské účely, ktorí sa na Slovensku počítajú v desiatkach. "CNG má potenciál aj v súkromnej sfére, ktorá síce u nás zatiaľ nie je rozvinutá, avšak pri nárokoch EÚ na vzrastajúci podiel využívania alternatívnych palív to perspektívne rozhodne nie je zanedbateľný sektor,“ uviedla Kršáková.

SPP zároveň upozorňuje na odlišný prístup k rovnakej problematike v okolitých krajinách, keď napríklad v Českej republike štát finančne podporuje prestavbu motorov na CNG pohon. Na Slovensku v súčasnosti štát rozvoj CNG finančne nepodporuje, a preto by podľa Kršákovej SPP najmä po zavedení dane privítal podobnú formu pomoci.

Návrh ministerstva financií počíta so zavedením spotrebnej dane 100 SK na jeden GJ zemného plynu používaného ako pohonná látka od 1. januára budúceho roku. EÚ pritom na základe priznaného prechodného obdobia na zdaňovanie energetických produktov od SR vyžaduje, aby polovičnú výšku sadzby stanovenej smernicou Európskej komisie národná sadzba dosiahla najneskôr na začiatku roka 2007 a plnú výšku sadzby, ktorá je stanovená na 2,6 eur za gigajoule, musí SR uplatňovať najneskôr od 1. januára 2010.

Využitie ako aj produkcia CNG je zatiaľ na Slovensku minimálna. Počas vlaňajška ho SPP vyprodukoval celkovo 2,8 mil. metrov kubických, v tomto roku očakáva plynárenský podnik nárast výroby CNG na 3,6 mil. metrov kubických. Najvýraznejší podiel na spotrebe CNG má však práve oblasť hromadnej dopravy, ktorá by podľa návrhu rezortu financií zaťažená spotrebnou daňou byť nemala. V súčasnosti na Slovensku využíva ako pohonnú látku CNG približne 150 autobusov a 100 ostatných vozidiel.


(1 EUR = 40,027 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.