NAPRIEK V SÚČASNOSTI MINIMÁLNEJ MIERE VYUŽÍVANIA CNG MOTORISTAMI OČAKÁVA SPP OD ŠTÁTU V ROZVOJI EKOLOGICKÝCH POHONNÝCH LÁTOK PODPORU A NIE ZAVÁDZANIE SPOTREBNÝCH DANÍ SKÔR, AKO VYŽADUJE EÚ

Spotrebná daň na CNG už od roku 2005 je podľa SPP nekoncepčná

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska ...

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska vyžaduje Európska únia (EÚ), by bolo podľa jediného dodávateľa zemného plynu na domácom trhu, Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. (SPP) Bratislava, nekoncepčným riešením. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa SPP Dana Kršáková, napriek zatiaľ minimálnemu podielu motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn, si jeho využívanie ako alternatívnej ekologickej pohonnej látky vyžaduje od štátu podporu a nie daňové zaťaženie, ktoré od nás únia zatiaľ nevyžaduje. Zavedenie spotrebnej dane by podľa Kršákovej neprinieslo štátu prakticky žiadny pozitívny efekt, keďže sa má uplatňovať len na nepodnikateľov, ale naopak, pribrzdil by sa rozvoj v tejto oblasti. Zavedením spotrebnej dane 100 Sk na jeden gigajoule (GJ) by sa podľa prepočtov SPP zvýšila súčasná cena CNG na úrovni 8,55 Sk za meter kubický o 39 % alebo o 3,34 Sk na meter kubický.

"Ak by návrh ministerstva financií prešiel, malo by to dopad aj na ďalšie plány SPP v rozvoji využívania tejto alternatívnej pohonnej látky," skonštatovala Kršáková. Podnik totiž plánoval ďalší rozvoj siete čerpacích staníc ako aj ďalší technický rozvoj motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn. Zaťaženie CNG spotrebnou daňou by však podľa Kršákovej znamenalo značný zásah do ekonomickej návratnosti vynaložených finančných prostriedkov. SPP otázku zavedenia spotrebnej dane považuje za citlivú aj napriek tomu, že toto daňové zaťaženie sa bude týkať len motoristov využívajúcich CNG na nepodnikateľské účely, ktorí sa na Slovensku počítajú v desiatkach. "CNG má potenciál aj v súkromnej sfére, ktorá síce u nás zatiaľ nie je rozvinutá, avšak pri nárokoch EÚ na vzrastajúci podiel využívania alternatívnych palív to perspektívne rozhodne nie je zanedbateľný sektor,“ uviedla Kršáková.

SPP zároveň upozorňuje na odlišný prístup k rovnakej problematike v okolitých krajinách, keď napríklad v Českej republike štát finančne podporuje prestavbu motorov na CNG pohon. Na Slovensku v súčasnosti štát rozvoj CNG finančne nepodporuje, a preto by podľa Kršákovej SPP najmä po zavedení dane privítal podobnú formu pomoci.

Návrh ministerstva financií počíta so zavedením spotrebnej dane 100 SK na jeden GJ zemného plynu používaného ako pohonná látka od 1. januára budúceho roku. EÚ pritom na základe priznaného prechodného obdobia na zdaňovanie energetických produktov od SR vyžaduje, aby polovičnú výšku sadzby stanovenej smernicou Európskej komisie národná sadzba dosiahla najneskôr na začiatku roka 2007 a plnú výšku sadzby, ktorá je stanovená na 2,6 eur za gigajoule, musí SR uplatňovať najneskôr od 1. januára 2010.

Využitie ako aj produkcia CNG je zatiaľ na Slovensku minimálna. Počas vlaňajška ho SPP vyprodukoval celkovo 2,8 mil. metrov kubických, v tomto roku očakáva plynárenský podnik nárast výroby CNG na 3,6 mil. metrov kubických. Najvýraznejší podiel na spotrebe CNG má však práve oblasť hromadnej dopravy, ktorá by podľa návrhu rezortu financií zaťažená spotrebnou daňou byť nemala. V súčasnosti na Slovensku využíva ako pohonnú látku CNG približne 150 autobusov a 100 ostatných vozidiel.


(1 EUR = 40,027 SKK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 604
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 520
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 521
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 785
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 343
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 539
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 016
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 809
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 680
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

EKONOMIKA

Pozrite si nové vozne, železnice sľubujú modernejšie cestovanie

Vozne nasadia na najvyťaženejšie linky.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.