NAPRIEK V SÚČASNOSTI MINIMÁLNEJ MIERE VYUŽÍVANIA CNG MOTORISTAMI OČAKÁVA SPP OD ŠTÁTU V ROZVOJI EKOLOGICKÝCH POHONNÝCH LÁTOK PODPORU A NIE ZAVÁDZANIE SPOTREBNÝCH DANÍ SKÔR, AKO VYŽADUJE EÚ

Spotrebná daň na CNG už od roku 2005 je podľa SPP nekoncepčná

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska ...

BRATISLAVA 9. augusta (SITA) - Zavedenie spotrebnej dane na stlačený zemný plyn používaný ako pohonná látka (CNG) už od začiatku roka 2005, teda o dva roky skôr ako to v rámci prechodného obdobia od Slovenska vyžaduje Európska únia (EÚ), by bolo podľa jediného dodávateľa zemného plynu na domácom trhu, Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. (SPP) Bratislava, nekoncepčným riešením. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa SPP Dana Kršáková, napriek zatiaľ minimálnemu podielu motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn, si jeho využívanie ako alternatívnej ekologickej pohonnej látky vyžaduje od štátu podporu a nie daňové zaťaženie, ktoré od nás únia zatiaľ nevyžaduje. Zavedenie spotrebnej dane by podľa Kršákovej neprinieslo štátu prakticky žiadny pozitívny efekt, keďže sa má uplatňovať len na nepodnikateľov, ale naopak, pribrzdil by sa rozvoj v tejto oblasti. Zavedením spotrebnej dane 100 Sk na jeden gigajoule (GJ) by sa podľa prepočtov SPP zvýšila súčasná cena CNG na úrovni 8,55 Sk za meter kubický o 39 % alebo o 3,34 Sk na meter kubický.

"Ak by návrh ministerstva financií prešiel, malo by to dopad aj na ďalšie plány SPP v rozvoji využívania tejto alternatívnej pohonnej látky," skonštatovala Kršáková. Podnik totiž plánoval ďalší rozvoj siete čerpacích staníc ako aj ďalší technický rozvoj motorových vozidiel jazdiacich na zemný plyn. Zaťaženie CNG spotrebnou daňou by však podľa Kršákovej znamenalo značný zásah do ekonomickej návratnosti vynaložených finančných prostriedkov. SPP otázku zavedenia spotrebnej dane považuje za citlivú aj napriek tomu, že toto daňové zaťaženie sa bude týkať len motoristov využívajúcich CNG na nepodnikateľské účely, ktorí sa na Slovensku počítajú v desiatkach. "CNG má potenciál aj v súkromnej sfére, ktorá síce u nás zatiaľ nie je rozvinutá, avšak pri nárokoch EÚ na vzrastajúci podiel využívania alternatívnych palív to perspektívne rozhodne nie je zanedbateľný sektor,“ uviedla Kršáková.

SPP zároveň upozorňuje na odlišný prístup k rovnakej problematike v okolitých krajinách, keď napríklad v Českej republike štát finančne podporuje prestavbu motorov na CNG pohon. Na Slovensku v súčasnosti štát rozvoj CNG finančne nepodporuje, a preto by podľa Kršákovej SPP najmä po zavedení dane privítal podobnú formu pomoci.

Návrh ministerstva financií počíta so zavedením spotrebnej dane 100 SK na jeden GJ zemného plynu používaného ako pohonná látka od 1. januára budúceho roku. EÚ pritom na základe priznaného prechodného obdobia na zdaňovanie energetických produktov od SR vyžaduje, aby polovičnú výšku sadzby stanovenej smernicou Európskej komisie národná sadzba dosiahla najneskôr na začiatku roka 2007 a plnú výšku sadzby, ktorá je stanovená na 2,6 eur za gigajoule, musí SR uplatňovať najneskôr od 1. januára 2010.

Využitie ako aj produkcia CNG je zatiaľ na Slovensku minimálna. Počas vlaňajška ho SPP vyprodukoval celkovo 2,8 mil. metrov kubických, v tomto roku očakáva plynárenský podnik nárast výroby CNG na 3,6 mil. metrov kubických. Najvýraznejší podiel na spotrebe CNG má však práve oblasť hromadnej dopravy, ktorá by podľa návrhu rezortu financií zaťažená spotrebnou daňou byť nemala. V súčasnosti na Slovensku využíva ako pohonnú látku CNG približne 150 autobusov a 100 ostatných vozidiel.


(1 EUR = 40,027 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 23 069
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 405
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 433
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 342
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 993
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 878
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 807
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Plavčan vo štvrtok skončí, Danko si dal čas na premýšľanie

Predseda SNS hovorí o potrebe obnoviť dôveru v koalícii.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.

Štát si chce nechať poradiť pri rozvoji elektromobility od Nórov

Cieľom pracovnej cesty je získať informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenskej republiky.