Bratislava 27. novembra (TASR) - Indikátor ekonomického sentimentu (IES) klesol v novembri medzimesačne aj medziročne o 3,5 bodu a dosiahol tak úroveň 1,5-ročného minima 91 bodov.
Podľa Štatistického úradu (ŠÚ) SR index nepriaznivo ovplyvnil najmä vývoj jeho najvýznamnejšej zložky, ktorou je indikátor dôvery v priemysle. Ten po dlhotrvajúcom poklese už dosiahol zápornú hodnotu. Jeho najnižšia úroveň za posledné dva roky je obrazom pesimistických očakávaní prevažnej väčšiny priemyselných odvetví v blízkej budúcnosti. Podniky očakávajú zníženie produkcie hlavne v dôsledku poklesu dopytu v zahraničí, ktorý je už tretí mesiac po sebe hodnotený nepriaznivejšie ako dopyt domáci. Pod negatívny vývoj indikátoru dôvery v priemysle sa podpísal aj opätovný rast zásob hotových výrobkov.
Výraznejšiemu prepadu IES mierne bráni indikátor dôvery v stavebníctve, ktorý vzrástol na úroveň zo začiatku roka. Na medziročnej báze zaznamenal prírastok, čomu podľa ŠÚSR napomohli názory stavebných firiem na úroveň súčasného dopytu, keď približne polovica respondentov konjunkturálneho prieskumu v stavebníctve ho považuje za primeraný sezóne. Je to zrejme len prechodný jav, pretože väčšina podnikov hodnotí stavebnú produkciu horšie ako v predchádzajúcom mesiaci, uvádza ŠÚSR.
Indikátor dôvery v maloobchode po niekoľkomesačnej stabilnej úrovni zaznamenal mierny pokles. Väčšina obchodníkov a obchodných reťazcov očakáva na prelome rokov rast maloobchodného obratu, ale podľa ich názorov to nebude mať výrazný vplyv na zlepšenie ich ekonomickej situácie.
Indikátor spotrebiteľskej dôvery v novembri vzrástol o 4 body na hodnotu 27,3 bodu. Medziročne však spotrebiteľská dôvera o 4 body poklesla. Skepsa občanov vyvrcholila podľa ŠÚSR v marci po zvýšení cien začiatkom roka. Od apríla však pesimizmus spotrebiteľov postupne klesá.
IES podľa ŠÚSR silno koreluje s vývojom rastu HDP. V 3. štvrťroku tak možno očakávať rast HDP na predchádzajúcej úrovni, konštatuje ŠÚSR.
IES publikuje ŠÚSR od októbra. Indikátor je zložený ukazovateľ, ktorý zobrazuje aktuálny stav očakávaní účastníkov ekonomického prostredia. Pozostáva z agregovaných údajov z výsledkov konjunkturálnych prieskumov v priemysle, stavebníctve, maloobchode a z výsledkov prieskumu o názoroch spotrebiteľov na aktuálnu ekonomickú situáciu.