Bratislava 6. augusta (TASR) - Slovenská správa ciest (SSC) zrušila uplynulý mesiac oba tendre na výstavbu diaľničného úseku D1 Mengusovce - Jánovce a skončila aj súťaž na ich stavebný dozor.
Ako pre TASR uviedol vedúci kancelárie SSC Juraj Fürst, dôvodom zrušenia tendrov bolo výrazné prekročenie ceny stanovenej štátnou expertízou zo strany záujemcov. "Predpokladali sme, že výstavba 26 kilometrov dlhého úseku z Mengusoviec do Jánoviec pri Poprade by mohla stáť okolo 10 miliárd Sk, súťažiaci prekročili túto sumu o približne dve až tri miliardy Sk," vysvetlil Fürst. Ak by SSC ktorúkoľvek z ponúk akceptovala, porušila by tým zákon o verejných prácach, podľa ktorého nemôže cena diela presiahnuť hranicu stanovenú štátnou expertízou, dodal vedúci kancelárie SSC.
"V súčasnosti zabezpečujeme v spolupráci s ministerstvom dopravy novú expertízu, pretože je celkom možné, že ostatná už nie je aktuálna. Navyše, prebiehajú aj zmeny v dokumentácii, a to vzhľadom na cenu." Nový tender chce SSC vypísať v septembri a vyhodnotiť ho do konca tohto roku. Z 85 % bude toto infraštruktúrne dielo financované z Kohézneho fondu EÚ a 15-% prispeje štátny rozpočet.
Keďže uvedená diaľnica predstavuje z finančného aspektu, ako aj z hľadiska dĺžky veľmi náročný objekt, SSC ju rozdelila na dve časti v dĺžke 8 a 18 kilometrov a vypísala samostatný tender pre každú z nich.
Záujem o výstavbu oboch častí úseku Mengusovce - Jánovce prejavili predložením ponuky v oboch prípadoch tri subjekty. O prvý úsek v dĺžke 8 km sa uchádzalo Združenie Mengusovce 1 zložené z rakúskeho Strabagu, Doprastavu, a. s., Bratislava a Betamontu, s. r. o., Zvolen, ďalej MoTa&Engil Porto z Portugalska a Konzorcium JVIS - Skanska, zložené z Inžinierskych stavieb, a. s., Košice, Skanska DS, a. s., Prostějov a Banské stavby, a. s., Prievidza. Druhý úsek chceli stavať rovnakí uchádzači, pričom v združení Mengusovce 2 by mal vedúcu úlohu namiesto Strabagu Doprastav a konzorcium by išlo do súťaže bez Banských stavieb na čele s spločnosťou Skanska.