Most Košická bude stáť o 679 miliónov viac

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy ...

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy Sk. Na základe spresnenia pred rokmi vypracovanej štátnej expertízy k rozpočtu mosta to dnes TASR oznámil generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., Bratislava Ladislav Csáder, ktorá je investorom stavby.

Podľa expertízy celkové náklady na výstavbu mosta boli rozpočtované v sume 3,6 miliardy Sk. Financovanie stavby je kombinované, po 50 % tejto sumy poskytne Európska investičná banka a štátny rozpočet. Šéf spoločnosti Metro novú sumu celkových nákladov zdôvodnil "navýšením dane z pridanej hodnoty a vplyvom rastu cenových rozdielov stavebných materiálov oproti ich stanoveniu v expertíze. To bude k celkovým nákladom vzhľadom na DPH znamenať plus 278 miliónov Sk, respektíve vplyvom rastu miery inflácie plus 401 miliónov Sk. Suma 4,3 miliardy Sk je už konečná a nebude sa navyšovať," ubezpečil Csáder. Keďže sa s týmito skutočnosťami pred rokmi nerátalo, vláda SR posúdi návrh na zvýšenie pôvodného prídelu z rozpočtu štátu pre rok 2005 na dofinancovanie mosta. O návrhu by mal kabinet rozhodnúť ešte v roku 2004, očakáva riaditeľ.

Dodávateľom výstavby mosta je združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Projekt pochádza z dielne bratislavského Dopravoprojektu. Dominantou v strede mosta bude oblúková konštrukcia hlavného mostného objektu v dĺžke 231 metrov (m), výške 36 m a váhe 5 200 ton. Práce na oboch brehoch Dunaja sa rozbehli vo februári 2003. Prestížnu zákazku na oceľovú montáž mosta realizujú Hutní montáže Ostrava. Ich pracovníci hlavný oblúkový objekt mosta už zmontovali na ľavom brehu Dunaja pri Presscentre. "Originálny projekt montáže a otočenia hlavného mostného poľa mosta bol začiatkom júla 2004 ukončený a je v štádiu pripomienkovania," oznámil Dopravoprojekt. Podľa tohto návodu sa uskutoční otáčanie konštrukcie mostného oblúka. Polovica nákladu tejto konštrukcie sa bude na jednom konci presúvať silou výtlaku vody súlodím po prúde. Druhá časť nákladu sa na pilieri číslo 11 bude otáčať na kĺbe a bude osadená v línii, aby bola konštrukcia osadená v línii 87 stupňov naprieč toku Dunaja. Hlavný mostný objekt tak bude osadený na pilier v koryte, ktorý je 40 metrov vzdialený od brehu v Petržalke. Termín osadenia oblúku na dva piliere na oboch brehoch Dunaja bol predbežne stanovený na 9. až 14. septembra. Unikátna a náročná operácia otočenia konštrukcie si vyžiadala rezervu niekoľkých dní. Podľa Csádera však operácia bude závisieť od hladiny vody v Dunaji a od počasia. Každý posun konštrukcie o troch krokoch bude niekoľkohodinový, kedy sa časť konštrukcie oblúku nasunie na 4 lode, otočí a nakoniec osadí koniec oblúku na pilier na pravom brehu. Keď sa všetko podarí, mostovka s oblúkom bude stáť, ale sprevádzkovanie komunikácie sa očakáva až v máji 2005.

V očakávaní otočenia konštrukcie pokračujú ďalšie práce. Na ľavom brehu sa montujú ďalšie závesné časti napojené na mostovku a na hlavný mostný oblúk. Paralelne Hutní montáže demontujú pomocné veže, na ktorých bol podopretý oblúk. Ten sa následne uvoľní a budú sa môcť namontovať závesy. Aj na pravom brehu rieky sa montuje časť nosnej konštrukcie a pripravuje sa pilier ako podpera k otáčaniu konštrukcie oblúka.

"K otáčaniu konštrukcie ako technicky vysokonáročnej operácie bude do 15. augusta zamerané a pripravené aj dno koryta," uistil riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepný závod Bratislava, závod Dunaj - Vlčie hrdlo, Dušan Krajči.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 643
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 687
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 396
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 769
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 726
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 658
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 791
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 246

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.

Na Slovensku pracuje vyše 10.000 Ukrajincov

Ukrajincov na Slovensku bude pribúdať.

Maďarský parlament prijal štátny rozpočet pre rok 2019

Štát vyčlenil viac peňazí aj pre motivovanie rodín mať viac detí.