Most Košická bude stáť o 679 miliónov viac

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy ...

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy Sk. Na základe spresnenia pred rokmi vypracovanej štátnej expertízy k rozpočtu mosta to dnes TASR oznámil generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., Bratislava Ladislav Csáder, ktorá je investorom stavby.

Podľa expertízy celkové náklady na výstavbu mosta boli rozpočtované v sume 3,6 miliardy Sk. Financovanie stavby je kombinované, po 50 % tejto sumy poskytne Európska investičná banka a štátny rozpočet. Šéf spoločnosti Metro novú sumu celkových nákladov zdôvodnil "navýšením dane z pridanej hodnoty a vplyvom rastu cenových rozdielov stavebných materiálov oproti ich stanoveniu v expertíze. To bude k celkovým nákladom vzhľadom na DPH znamenať plus 278 miliónov Sk, respektíve vplyvom rastu miery inflácie plus 401 miliónov Sk. Suma 4,3 miliardy Sk je už konečná a nebude sa navyšovať," ubezpečil Csáder. Keďže sa s týmito skutočnosťami pred rokmi nerátalo, vláda SR posúdi návrh na zvýšenie pôvodného prídelu z rozpočtu štátu pre rok 2005 na dofinancovanie mosta. O návrhu by mal kabinet rozhodnúť ešte v roku 2004, očakáva riaditeľ.

Dodávateľom výstavby mosta je združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Projekt pochádza z dielne bratislavského Dopravoprojektu. Dominantou v strede mosta bude oblúková konštrukcia hlavného mostného objektu v dĺžke 231 metrov (m), výške 36 m a váhe 5 200 ton. Práce na oboch brehoch Dunaja sa rozbehli vo februári 2003. Prestížnu zákazku na oceľovú montáž mosta realizujú Hutní montáže Ostrava. Ich pracovníci hlavný oblúkový objekt mosta už zmontovali na ľavom brehu Dunaja pri Presscentre. "Originálny projekt montáže a otočenia hlavného mostného poľa mosta bol začiatkom júla 2004 ukončený a je v štádiu pripomienkovania," oznámil Dopravoprojekt. Podľa tohto návodu sa uskutoční otáčanie konštrukcie mostného oblúka. Polovica nákladu tejto konštrukcie sa bude na jednom konci presúvať silou výtlaku vody súlodím po prúde. Druhá časť nákladu sa na pilieri číslo 11 bude otáčať na kĺbe a bude osadená v línii, aby bola konštrukcia osadená v línii 87 stupňov naprieč toku Dunaja. Hlavný mostný objekt tak bude osadený na pilier v koryte, ktorý je 40 metrov vzdialený od brehu v Petržalke. Termín osadenia oblúku na dva piliere na oboch brehoch Dunaja bol predbežne stanovený na 9. až 14. septembra. Unikátna a náročná operácia otočenia konštrukcie si vyžiadala rezervu niekoľkých dní. Podľa Csádera však operácia bude závisieť od hladiny vody v Dunaji a od počasia. Každý posun konštrukcie o troch krokoch bude niekoľkohodinový, kedy sa časť konštrukcie oblúku nasunie na 4 lode, otočí a nakoniec osadí koniec oblúku na pilier na pravom brehu. Keď sa všetko podarí, mostovka s oblúkom bude stáť, ale sprevádzkovanie komunikácie sa očakáva až v máji 2005.

V očakávaní otočenia konštrukcie pokračujú ďalšie práce. Na ľavom brehu sa montujú ďalšie závesné časti napojené na mostovku a na hlavný mostný oblúk. Paralelne Hutní montáže demontujú pomocné veže, na ktorých bol podopretý oblúk. Ten sa následne uvoľní a budú sa môcť namontovať závesy. Aj na pravom brehu rieky sa montuje časť nosnej konštrukcie a pripravuje sa pilier ako podpera k otáčaniu konštrukcie oblúka.

"K otáčaniu konštrukcie ako technicky vysokonáročnej operácie bude do 15. augusta zamerané a pripravené aj dno koryta," uistil riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepný závod Bratislava, závod Dunaj - Vlčie hrdlo, Dušan Krajči.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 143
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 193
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 475
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 719
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 492
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 232
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 190
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 971
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 736

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

SVET

Klamali aj intrigovali. Všetci prezidentovi muži, ktorí skončili

Za sedem mesiacov skončili takmer všetci Trumpovi spolupracovníci.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.