Most Košická bude stáť o 679 miliónov viac

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy ...

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy Sk. Na základe spresnenia pred rokmi vypracovanej štátnej expertízy k rozpočtu mosta to dnes TASR oznámil generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., Bratislava Ladislav Csáder, ktorá je investorom stavby.

Podľa expertízy celkové náklady na výstavbu mosta boli rozpočtované v sume 3,6 miliardy Sk. Financovanie stavby je kombinované, po 50 % tejto sumy poskytne Európska investičná banka a štátny rozpočet. Šéf spoločnosti Metro novú sumu celkových nákladov zdôvodnil "navýšením dane z pridanej hodnoty a vplyvom rastu cenových rozdielov stavebných materiálov oproti ich stanoveniu v expertíze. To bude k celkovým nákladom vzhľadom na DPH znamenať plus 278 miliónov Sk, respektíve vplyvom rastu miery inflácie plus 401 miliónov Sk. Suma 4,3 miliardy Sk je už konečná a nebude sa navyšovať," ubezpečil Csáder. Keďže sa s týmito skutočnosťami pred rokmi nerátalo, vláda SR posúdi návrh na zvýšenie pôvodného prídelu z rozpočtu štátu pre rok 2005 na dofinancovanie mosta. O návrhu by mal kabinet rozhodnúť ešte v roku 2004, očakáva riaditeľ.

Dodávateľom výstavby mosta je združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Projekt pochádza z dielne bratislavského Dopravoprojektu. Dominantou v strede mosta bude oblúková konštrukcia hlavného mostného objektu v dĺžke 231 metrov (m), výške 36 m a váhe 5 200 ton. Práce na oboch brehoch Dunaja sa rozbehli vo februári 2003. Prestížnu zákazku na oceľovú montáž mosta realizujú Hutní montáže Ostrava. Ich pracovníci hlavný oblúkový objekt mosta už zmontovali na ľavom brehu Dunaja pri Presscentre. "Originálny projekt montáže a otočenia hlavného mostného poľa mosta bol začiatkom júla 2004 ukončený a je v štádiu pripomienkovania," oznámil Dopravoprojekt. Podľa tohto návodu sa uskutoční otáčanie konštrukcie mostného oblúka. Polovica nákladu tejto konštrukcie sa bude na jednom konci presúvať silou výtlaku vody súlodím po prúde. Druhá časť nákladu sa na pilieri číslo 11 bude otáčať na kĺbe a bude osadená v línii, aby bola konštrukcia osadená v línii 87 stupňov naprieč toku Dunaja. Hlavný mostný objekt tak bude osadený na pilier v koryte, ktorý je 40 metrov vzdialený od brehu v Petržalke. Termín osadenia oblúku na dva piliere na oboch brehoch Dunaja bol predbežne stanovený na 9. až 14. septembra. Unikátna a náročná operácia otočenia konštrukcie si vyžiadala rezervu niekoľkých dní. Podľa Csádera však operácia bude závisieť od hladiny vody v Dunaji a od počasia. Každý posun konštrukcie o troch krokoch bude niekoľkohodinový, kedy sa časť konštrukcie oblúku nasunie na 4 lode, otočí a nakoniec osadí koniec oblúku na pilier na pravom brehu. Keď sa všetko podarí, mostovka s oblúkom bude stáť, ale sprevádzkovanie komunikácie sa očakáva až v máji 2005.

V očakávaní otočenia konštrukcie pokračujú ďalšie práce. Na ľavom brehu sa montujú ďalšie závesné časti napojené na mostovku a na hlavný mostný oblúk. Paralelne Hutní montáže demontujú pomocné veže, na ktorých bol podopretý oblúk. Ten sa následne uvoľní a budú sa môcť namontovať závesy. Aj na pravom brehu rieky sa montuje časť nosnej konštrukcie a pripravuje sa pilier ako podpera k otáčaniu konštrukcie oblúka.

"K otáčaniu konštrukcie ako technicky vysokonáročnej operácie bude do 15. augusta zamerané a pripravené aj dno koryta," uistil riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepný závod Bratislava, závod Dunaj - Vlčie hrdlo, Dušan Krajči.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.