Most Košická bude stáť o 679 miliónov viac

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy ...

Bratislava 2. augusta (TASR) - Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa zvýši o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy Sk. Na základe spresnenia pred rokmi vypracovanej štátnej expertízy k rozpočtu mosta to dnes TASR oznámil generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., Bratislava Ladislav Csáder, ktorá je investorom stavby.

Podľa expertízy celkové náklady na výstavbu mosta boli rozpočtované v sume 3,6 miliardy Sk. Financovanie stavby je kombinované, po 50 % tejto sumy poskytne Európska investičná banka a štátny rozpočet. Šéf spoločnosti Metro novú sumu celkových nákladov zdôvodnil "navýšením dane z pridanej hodnoty a vplyvom rastu cenových rozdielov stavebných materiálov oproti ich stanoveniu v expertíze. To bude k celkovým nákladom vzhľadom na DPH znamenať plus 278 miliónov Sk, respektíve vplyvom rastu miery inflácie plus 401 miliónov Sk. Suma 4,3 miliardy Sk je už konečná a nebude sa navyšovať," ubezpečil Csáder. Keďže sa s týmito skutočnosťami pred rokmi nerátalo, vláda SR posúdi návrh na zvýšenie pôvodného prídelu z rozpočtu štátu pre rok 2005 na dofinancovanie mosta. O návrhu by mal kabinet rozhodnúť ešte v roku 2004, očakáva riaditeľ.

Dodávateľom výstavby mosta je združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Projekt pochádza z dielne bratislavského Dopravoprojektu. Dominantou v strede mosta bude oblúková konštrukcia hlavného mostného objektu v dĺžke 231 metrov (m), výške 36 m a váhe 5 200 ton. Práce na oboch brehoch Dunaja sa rozbehli vo februári 2003. Prestížnu zákazku na oceľovú montáž mosta realizujú Hutní montáže Ostrava. Ich pracovníci hlavný oblúkový objekt mosta už zmontovali na ľavom brehu Dunaja pri Presscentre. "Originálny projekt montáže a otočenia hlavného mostného poľa mosta bol začiatkom júla 2004 ukončený a je v štádiu pripomienkovania," oznámil Dopravoprojekt. Podľa tohto návodu sa uskutoční otáčanie konštrukcie mostného oblúka. Polovica nákladu tejto konštrukcie sa bude na jednom konci presúvať silou výtlaku vody súlodím po prúde. Druhá časť nákladu sa na pilieri číslo 11 bude otáčať na kĺbe a bude osadená v línii, aby bola konštrukcia osadená v línii 87 stupňov naprieč toku Dunaja. Hlavný mostný objekt tak bude osadený na pilier v koryte, ktorý je 40 metrov vzdialený od brehu v Petržalke. Termín osadenia oblúku na dva piliere na oboch brehoch Dunaja bol predbežne stanovený na 9. až 14. septembra. Unikátna a náročná operácia otočenia konštrukcie si vyžiadala rezervu niekoľkých dní. Podľa Csádera však operácia bude závisieť od hladiny vody v Dunaji a od počasia. Každý posun konštrukcie o troch krokoch bude niekoľkohodinový, kedy sa časť konštrukcie oblúku nasunie na 4 lode, otočí a nakoniec osadí koniec oblúku na pilier na pravom brehu. Keď sa všetko podarí, mostovka s oblúkom bude stáť, ale sprevádzkovanie komunikácie sa očakáva až v máji 2005.

V očakávaní otočenia konštrukcie pokračujú ďalšie práce. Na ľavom brehu sa montujú ďalšie závesné časti napojené na mostovku a na hlavný mostný oblúk. Paralelne Hutní montáže demontujú pomocné veže, na ktorých bol podopretý oblúk. Ten sa následne uvoľní a budú sa môcť namontovať závesy. Aj na pravom brehu rieky sa montuje časť nosnej konštrukcie a pripravuje sa pilier ako podpera k otáčaniu konštrukcie oblúka.

"K otáčaniu konštrukcie ako technicky vysokonáročnej operácie bude do 15. augusta zamerané a pripravené aj dno koryta," uistil riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepný závod Bratislava, závod Dunaj - Vlčie hrdlo, Dušan Krajči.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 126
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 822
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 475
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 950
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 407
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 323
  7. Kam do tepla v januári? 2 318
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 063
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 214
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 203

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.