Bratislava 23. júla (TASR) Viacerí alternatívni operátori, ako aj Občianske združenie Vidiecky parlament (OZ VIPA) vyjadrili svoje obavy, že nová internetová tarifikácia, ktorú predstavil Slovak Telecom, môže vážne ohroziť dostupnosť internetu na Slovensku. Slovak Telecom (ST) však tvrdí opak.
Predseda OZ VIPO Peter Rusnák v otvorenom liste adresovanom ST uvádza, že nové tarify povedú k celkovému zdraženiu internetu a k ohrozeniu prístupu polovice obyvateľstva Slovenska k informáciám. ST totiž zavádza také spoplatňovanie, pri ktorom klient za prvé tri minúty zaplatí viac ako doteraz a naopak, po tomto časovom úseku volanie zlacnie. Alternatívni operátori však upozorňujú na fakt, že zlacnenie po troch minútach je menej výrazné, ako zdraženie v prvom úseku. V praxi to znamená, že aby sa zákazníkovi oplatil nový cenový model, musí surfovať aspoň 15 minút.
Viceprezident ST Mark von Lillienskiold vo svojej odpovedi Rusnákovi argumentuje, že Slovak Telecom vychádzal zo štatistík, podľa ktorých je približne len jedna tretina minút internetového pripojenia generovaná z volaní kratších ako 20 minút. "Čiže pre väčšinu zákazníkov bude zavedenie zmeny znamenať okamžite zníženie nákladov na internet," dodáva Lillienskiold.
Podľa spoločnosti Slovanet však štatistický údaj, ktorý prezentuje ST, môže byť síce pravdivý, ale je dôležité uvádzať tiež, aký je absolútny počet volaní kratších ako "zlomových" 15 minút. "Slovanet eviduje až 85 % internetových hovorov kratších ako spomínaných 15 minút," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Peter Máčaj.
Lillienskiold tiež upozornil, že ST navyše pripravil program, ktorý umožní neobmedzené surfovanie po internete (flat), čiže od určitej hodiny sa zákazníkovi prestanú rátať impulzy za minúty. Stačí, ak klient zaplatí vyše 300-korunový mesačný paušál. Služba však môže spôsobiť problémy ostatným poskytovateľom pripojenia na internet.
"Doteraz sme si vedeli vypočítať, aký čas asi strávia naši klienti na internete a vedeli sme tak odhadnúť potrebnú kapacitu našich technológií aj s príslušnou rezervou. Teraz to však nebude možné," uviedol Máčaj. Slovanet totiž nedokáže odhadnúť, aký počet klientov využije flat a ako sa títo klienti po aktivovaní služby budú správať. V prípade, že väčšina z nich bude celú noc "surfovať," môže to firme spôsobiť kapacitné problémy. "Aby sme potom našim zákazníkom zabezpečili bezproblémové pripojenie, museli by sme tak nedobrovoľne investovať do ďalšej technológie," tvrdí Máčaj. "Inak by sme sa mohli vrátiť do 90. rokov, keď pripojenie do internetu trvalo aj 10 minút," dodal.
Klienti využívajúci dial-up pripojenie si môžu svoje konto aktivovať u ktoréhokoľvek poskytovateľa pripojenia do internetu. Samotné telefonické pripojenie si však môžu zabezpečiť zatiaľ iba prostredníctvom Slovak Telecomu.