Úschovní batožín na staniciach bude menej

Bratislava 23. júla (TASR) - V prípade, že nenájde iné spôsoby prevádzkovania batožinových úschovní, Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s. ich bude ešte ...

Bratislava 23. júla (TASR) - V prípade, že nenájde iné spôsoby prevádzkovania batožinových úschovní, Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s. ich bude ešte tento rok redukovať. Redukcia však nebude plošná, dotkne sa len niektorých.

Ako pre TASR uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, žiadna úschovňa batožín na Slovensku, ktorú prevádzkuje ZSSK, nie je zisková. Podľa jeho slov jediným zdrojom príjmov ZSSK je nákladná doprava, všetky ostatné činnosti sú stratové. Do straty ťahajú batožinové úschovne predovšetkým vysoké náklady za prenájom a pracovnú silu, ako aj nízke tržby. "Cenu za úschovu reguluje takzvaný tarifný výbor. V súčasnosti zaplatí cestujúci za jeden deň úschovy u ZSSK asi 12 Sk," povedal Čikovský.

Okrem ZSSK sa úschovou batožiny zaoberajú aj súkromné firmy, ktoré na stanici zväčša prevádzkujú aj iný typ služieb. Za úschovu vyberajú od 30 do 40 Sk na deň. Ak by chceli byť rentabilné, museli by podľa Čikovského od cestujúcich zapýtať približne 70 Sk, čo si však vzhľadom na ich finančnú silu nedovolia. Súkromní prevádzkovatelia úschovní fungujú dnes v ôsmich železničných staniciach, konkrétne na hlavnej stanici v Bratislave, staniciach v Trnave, Nových Zámkoch, Košiciach, Poprade, Spišskej Novej Vsi, Banskej Bystrici a Žiline. Súkromníci dokážu úschovu podľa Čikovského vykonávať pri oveľa nižších personálnych nákladoch ako ZSSK, pretože pri zamestnávaní ľudí nie sú viazaní kolektívnou zmluvou, ako je to v prípade Železničnej spoločnosti.

O redukcii úschovní bude v blízkom čase rokovať Predstavenstvo ZSSK. "Do úvahy pripadá niekoľko alternatív riešenia, vrátane odovzdania prevádzky úschovní súkromníkom aj v ďalších staniciach. Na niektorých miestach by mohli batožinu aj naďalej strážiť železnice, ale s tým, že zodpovední zamestnanci by zároveň vykonávali aj iné činnosti. Už dnes existujú prípady, keď má osobný pokladník v náplni práce aj úschovu batožiny," konkretizoval alternatívy riešenia Čikovský.

"Keďže ide o komplexný problém, budeme sa snažiť ho riešiť spoločne so Železnicami SR, ktoré sú vlastníkmi železničných staníc a teda aj priestorov, kde funguje úschova." V Európe, kde na štátnych tratiach vykonáva osobnú dopravu viacero dopravcov, prevádzkuje úschovne batožín vlastník infraštruktúry a nie dopravca. "Jednu z ciest vidíme v znížení poplatkov za prenájom priestorov zo strany ŽSR," konštatoval Čikovský. "Železnice SR zatiaľ nedostali žiadny oficiálny podnet zo strany ZSSK. Sme však naklonení akejkoľvek diskusii. Pokiaľ ide o výšku prenájmu, v roku 2003 sme so ZSSK uzatvorili rámcovú zmluvu, v ktorej sme sa na podmienkami v zásade dohodli. Myslíme si, že sme Železničnej spoločnosti poskytli veľmi dobré podmienky," reagovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.

Problém je podľa Čikovského ešte širší. Železničné úschovne batožín v mnohých prípadoch suplujú úschovnú funkciu autobusových staníc alebo mesta.

Redukcia úschovní prichádza len niekoľko mesiacov potom, čo ZSSK ukončila 13. júna tohto roku na základe pretrvávajúcej stratovosti poskytovanie služby prepravy spešnín. Prepravu balíkov, bicyklov, detských kočíkov či lyží si však cestujúca verejnosť môže po železnici zabezpečovať naďalej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 561
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 041
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 842
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 339
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 574
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 057
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 897
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 810
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 757

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

Neprehliadnite tiež

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.

Škoda nestíha vyrábať Superb, časť výroby presunie do Nemecka

Automobilka v súčasnosti nedokáže uspokojiť veľký dopyt zákazníkov po vozidlách.