EK vyzvala rozmýšľať o financovaní únie európskymi daňami

Brusel 15. júla (TASR) Európska únia by mala v budúcnosti zmeniť svoje financovanie a najväčšiu časť peňazí do svojho rozpočtu nezískavať z príspevkov ...

Brusel 15. júla (TASR) Európska únia by mala v budúcnosti zmeniť svoje financovanie a najväčšiu časť peňazí do svojho rozpočtu nezískavať z príspevkov členských krajín podľa výšky hrubého domáceho produktu (HDP), ale priamo z daní.

Rozmýšľať o takejto zásadnej zmene vyzvala Európska komisia (EK) v jednom z dokumentov, ktoré schválila v stredu v balíku návrhov finančnej perspektívy 2007-13. Nový systém financovania by však mohol byť skutočnosťou až od roku 2014.

Dnes viac ako 73 % prostriedkov do rozpočtu získava EÚ z príspevkov členských krajín, ktoré sú vypočítané podľa výkonu ich ekonomiky, respektíve hodnoty HDP. Menšiu časť tvoria príspevky z vyzbieraných ciel a daní z pridanej hodnoty.

Tento systém síce podľa komisie zabezpečuje stabilné zdroje, je však stále menej prehľadný a závisí skôr od príspevkov z národných pokladníc ako od "vlastných zdrojov," s ktorými počíta zmluva o EÚ. Komisia preto navrhuje diskusiu o zmene tohto systému na taký, v ktorom by hlavnú časť príjmov tvorili fiškálne zdroje z daní. Počíta s troma možnosťami: buď pôjde o energetickú daň, DPH, alebo daň z príjmu podnikov.

V prvom prípade má EK na mysli najmä daň z motorových palív, kde by časť daňovej sadzby bola stanovená ako "európska daň." Komisia vypočítala, že ak by európsku daň stanovila pod polovicu minimálnej energetickej dane, stačilo by to na financovanie polovice súčasného rozpočtu EÚ (vyše 100 miliárd eur). Minimálna daň na 1 000 litrov paliva je podľa platnej smernice 330 eur.

Takéto financovanie by výrazne zmenilo podiel, akým sa jednotlivé členské štáty podieľajú na spoločnom rozpočte. Napríklad Slovensko sa podľa výšky HDP podieľa 0,26 %, ale na základe spotreby motorových palív by to bolo až 0,61 %. Naopak podiel Británie by klesol zo 17,64 % podľa HDP na 14,2 % podľa spotreby palív.

Druhou alternatívou je podľa EK financovanie založené na DPH. Podľa predstavy komisie by časť národnej sadzby DPH tvorila európska daň. Neznamenalo by to však väčšie zaťaženie občanov, pretože výška národnej sadzby by sa znížila o toľko, koľko by bola európska sadzba. Ak je národná DPH 21 % a zaviedla by sa európska daň 1 %, potom by národná sadzba klesla na 20 %, vysvetľuje komisia. Obe časti DPH by sa objavovali oddelene na účtoch a faktúrach.

Podľa EK by takéto financovanie sprehľadnilo rozpočet a priamo ho prepojilo na občanov. Komisia vypočítala, že stanovenie "európskej DPH" by zabezpečilo financovanie asi polovice spoločného rozpočtu. Hoci pri niektorých krajinách by sa pri takomto financovaní výrazne zmenil ich podiel na rozpočte v porovnaní k podielu podľa HDP, v prípade Slovenska by ostal približne rovnaký.

Treťou a podľa komisie najzložitejšou a najmenej realistickou možnosťou je financovanie založené na dani z príjmu podnikov, ktoré by si vyžiadalo harmonizáciu daňového základu a následne aj minimálnej sadzby podnikovej dane.

Komisia vyzýva členské štáty EÚ, aby prediskutovali ponúkané zmeny vo financovaní únie tak, aby mohla EK pripraviť konkrétne návrhy do roku 2012 s tým, že nový systém rozpočtových zdrojov by sa začal uplatňovať od roku 2014.

(spravodajca TASR Robert Sermek) pop

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 636
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 316
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 842
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 187
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 242
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 712
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 975
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 749
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 358

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.