BRATISLAVA 6. júla (SITA) - Na stredajšom rokovaní vládneho kabinetu prevládajú materiály z dielne Ministerstva hospodárstva SR (MH). Jedným z nich je návrh na vydanie rozhodnutia o privatizácii priamym predajom akcií Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Bratislava, a.s. Porada ekonomických ministrov odporučila predať 49 % akcií SAD Bratislava firme Bus Transport, s.r.o., ktorá ponúkla najvyššiu sumu 540 mil. Sk. Ďalšie návrhy z dielne MH sa zaoberajú doprivatizáciou časti podnikov Západoslovenské tlačiarne, š.p. Bratislava, Dinas, š.p. Banská Bystrica a časti zdravotníckeho zariadenia Nemocnica s poliklinikou Poprad.
Model postupu privatizácie Železničnej spoločnosti (ZSSK), a.s. predpokladá jej rozdelenie na dve akciové spoločnosti. Postupom pri transformácii sa by sa mali v stredu zaoberať ministri. Jedna spoločnosť by sa pritom mala zaoberať osobnou prepravou a druhá nákladnou dopravou. ZSSK by sa mala rozdeliť do konca tohto roka, resp. do konca prvého štvrťroka 2005, a následne by sa mal privatizovať majoritný podiel spoločnosti, ktorá sa zaoberá nákladnou dopravou. Výnos z privatizácie by sa mal použiť na zníženie dlhov a záväzkov ZSSK.
Výšku percentuálnej sadzby štátnej prémie pri stavebnom sporení stanoví vzorec, ktorý je súčasťou novely zákona o stavebnom sporení. Novelu predkladá na rokovanie kabinetu Ministerstvo financií SR. Vzorec na výpočet výšky štátnej prémie sa odvodzuje od požadovanej výnosnosti stavebného sporenia pri úročení vkladov vo výške 2 %. Výška štátnej prémie sa vypočíta ako podiel referenčnej sadzby upravenej o stanovené jednopercentné zvýhodnenie a korigovanej o 0,018 a konštanty 0,3. Štátna prémia k stavebnému sporeniu sa menila už niekoľkokrát, pričom klesla z pôvodných 6 000 Sk na súčasných 2 500 Sk a každoročne jej výšku upravuje zákon o štátnom rozpočte. Od 1. januára 2004 je štátna prémia stanovená ako 15 % z vymeriavacieho základu v maximálnej výške 16 667 Sk, čo predstavuje maximálnu štátnu prémiu na úrovni 2 500 Sk.
Schválením zákona o tzv. diaľničnej spoločnosti, ktorý pripravil rezort dopravy, vznikne obchodná spoločnosť. Príjmom spoločnosti pre diaľnice a cesty pre motorové vozidlá bude úhrada za užívanie týchto komunikácií, neskôr mýto. Obchodná spoločnosť postupne zníži potrebu verejných financií potrebných hlavne na rozvoj nadradenej cestnej infraštruktúry zavedením efektívnych foriem spoplatnenia a získavania úverov a výnosov nezávisle od štátneho rozpočtu SR. Založenie spoločnosti má zabezpečiť zväčšenie objemu finančných zdrojov na urýchlenie výstavby diaľnic. Pri predpokladaných príjmoch by táto spoločnosť mohla získať ako vlastné zdroje v budúcom roku 1,4 mld. Sk. Spoločnosť by potom mohla získať úverové zdroje, ktoré by mohli v roku 2005 navýšiť objem verejných zdrojov o 3 mld. Sk na urýchlenie výstavby diaľnic.
Minister financií predkladá na stredajšie rokovanie aj správu o stave dodržiavania finančnej disciplíny pri poskytovaní a použití dotácií v rezortoch pôdohospodárstva a školstva a návrh opatrení na zlepšenie kontrolnej činnosti rezortov.
Agentúra SITA vydá podrobný prehľad ekonomických bodov 93. rokovania vládneho kabinetu v osobitnej správe.