BRATISLAVA 6. júla (SITA) - Podmienky prístupu na železničnú dopravnú cestu, reguláciu železničnej dopravy, práva a povinnosti regulovaných subjektov a vznik a pôsobnosť Úradu pre reguláciu železničnej dopravy by mala upraviť novela zákona o dráhach a zákona o živnostenskom podnikaní, o ktorej by mala v blízkej budúcnosti rokovať vláda. Návrh novely tiež upravuje zásady spoplatňovania za využitie železničnej dopravnej cesty a spôsob prideľovania kapacity železničnej dopravnej cesty. Informuje o tom materiál z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT).
Na rok 2005 požaduje MDPT na financovanie prevádzky železničnej dopravnej cesty zo štátneho rozpočtu 2,8 mld. Sk pri zohľadnení inflácie za roky 2004 a 2005, daňovej reformy a výkonov na úrovni roku 2004. Týmto by sa mala zabezpečiť rovnováha medzi príjmami z cien za použitie železničnej dopravnej cesty, zisku z iných komerčných aktivít a zo štátneho financovania na jednej strane a výdavkami na železničnú dopravnú cestu na druhej strane. Úplná liberalizácia v oblasti železničnej dopravy predpokladá rozvoj podnikateľskej sféry v tejto oblasti na slovenskom trhu a v dôsledku toho pozitívne dopady na obyvateľstvo a zvýšenie zamestnanosti.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy, ktorý má vzniknúť 1. januára 2005 má zabezpečovať niektoré činnosti Štátneho dráhového úradu (ŠDÚ), niektoré činnosti doteraz vykonávané MDPT a činnosti, ktoré úradu založil zákon a ktoré vyplývajú z implementácie európskych smerníc. Na zriadenie úradu sa predpokladajú budúci rok náklady vo výške 101,944 mil. Sk. Čiastka v objeme 19,804 mil. Sk sa zohľadnila už pri tvorbe štátneho rozpočtu na rok 2005 v prostriedkoch určených pre zanikajúci ŠDÚ.
Z dôvodu navýšenia počtu zamestnancov v roku 2005 a na zabezpečenie odporúčaní expertov Európskej únie (EÚ) zabezpečiť sídlo tohto úradu mimo sídla orgánov štátnej správy a mimo sídla subjektov, ktoré podliehajú režimu podľa zákona o dráhach, sa požaduje budúci rok navýšenie čiastky na fungovanie úradu o 82,140 mil. Sk. Zriadenie úradu sa predpokladá predovšetkým využitím kapacít zamestnancov návrhom zákona rušeného ŠDÚ, ktorí prejdú na úrad a nárastom zamestnancov v počte 35. S týmto však nesúhlasí Ministerstvo financií SR (MF). Nové znenie návrhu zákona sa tak predkladá na rokovanie vlády s rozporom. Činnosť novozriaďovaného úradu odporúča MF riešiť racionalizáciou práce a vytváraním efektívnych organizačných štruktúr v rámci schválených limitov MDPT.
Novela zákona vychádza zo smerníc EÚ a zabezpečuje úplnú aproximáciu právnych predpisov SR k právu EÚ. Predkladaný návrh zákona upravuje aj bezpečnosť v železničnej doprave, práva a povinnosti vlastníka dráhy, prevádzkovateľa dráhy a dopravcu a zabezpečuje prevádzkovú prepojenosť železníc členských štátov EÚ.