Zvolen 2. júla (TASR) - Základný kameň výstavby ďalšieho úseku štvorprúdovej rýchlostnej cesty R1 Trnava - Nitra - Zvolen - Banská Bystrica, zaradenej do cestného európskeho ťahu E 571, z Rudna nad Hronom do Žarnovice položia 6. júla. Stavebné práce podľa požiadaviek Európskej investičnej banky (EIB), ktorá sa bude podieľať na jej financovaní, začnú v auguste tohto roku. Úsek by mal byť dokončený za 26 mesiacov.
Víťazom medzinárodného tendra na jeho výstavbu sa stalo združenie Doprastav, a.s., Bratislava a rakúsky Strabag, s.r.o. Napriek zvýšeniu cien a inflácií v uplynulých rokoch ponúklo realizovať tento úsek za 2,196 miliardy Sk, vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Podľa štátnej expertízy odhadovali náklady na jeho vybudovanie pred pôvodne plánovaným začatím v roku 2002 na 2,4 miliardy Sk, vrátane DPH. "Je to výsledok tvrdého konkurenčného boja. Podklady si vyžiadalo takmer 10 účastníkov. Experti posudzovali ponuky združenia Doprastavu so Strabagom a Inžinierskych stavieb Košice," uviedol vedúci marketingu zvolenského závodu Doprastav Róbert Gogola.
Takmer 10-kilometrová štvorprúdová cesta z Rudna do Žarnovice nahradí jeden z najkritickejších úsekov okolo Voznickej skaly, kde v úzkom hrdle popri rieke Hron viedli popri sebe cesta a železničná trať. Voznickú skalu v minulosti viackrát spevnili injektážou a oceľovými sieťami, ktoré čiastočne bránili padaniu kameňov na vozovku.
Uvedenú stavbu rozdelili na dve časti, z toho obchvat okolo Žarnovice, 4 470 metrov, vybudovali už v predchádzajúcich rokoch v dvojprúdovom profile. V rámci stavby Rudno - Žarnovica ho dobudujú na štvorprúdový. "Premostenie cesty R1 pri Žarnovici a ďalšie vyvolané stavby boli už vyprojektované a postavené tak, aby vyhovovali plánovanej rýchlostnej ceste," konštatoval Gogola. Dodal, že na druhom, 5 485-metrovom "štvorpruhu" bude najkomplikovanejšia asi polkilometrová preložka železničnej trate a presmerovanie rieky Hron. Práce by mali dokončiť v októbri 2006.
Slovenská správa ciest (SSC) by mala podľa zámerov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR ešte na jeseň tohto roku vypísať medzinárodný tender aj na výstavbu 18,9-kilometrového úseku R1 zo Žarnovice cez Žiar nad Hronom do Šášovského Podhradia. Budovať ho začnú v roku 2005. Štátna expertíza odhadla náklady na približne 5,5 miliardy Sk, vrátane DPH. Na financovanie by sa mali použiť aj zdroje zo štrukturálnych fondov EÚ. Skutočnú cenu však podľa Gogolu určí opäť medzinárodný tender.