Český priemysel získa zo slovenských automobiliek menej

Trnava/Praha 25. júna (TASR) - Slovensko začína Česku preťahovať investorov do automobilového priemyslu.

Slovenské automobilky Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroen v Trnave a KIA/Hyundai v Žiline totiž ležia relatívne blízko pri sebe a ročne majú vyrábať 800 000 vozidiel. Dodávatelia preto miesto posilnenia výroby v českých pobočkách uvažujú o výstavbe nových závodov alebo o posilnení produkcie na Slovensku, napísal dnes český denník Hospodářske noviny.

Prvým signálom je zámer americkej firmy Visteon, ktorá váha medzi Moravou a Slovenskom, avšak Nitra jej už pripravila pozemok.

"Firmy sídliace na Slovensku, pokiaľ splnia naše nároky, budeme preferovať aj ako dodávateľov dielov pre prvovýrobu," uviedol vo štvrtok šéf výstavby továrne PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou pri začatí stavby lakovne, štvrtej a poslednej haly závodu. V auguste sa začne montovať technológia. Zatiaľ čo štyri pätiny výrobných zariadení dodajú západoeurópske firmy, na výstavbe závodu sa z 90 % podieľajú slovenské spoločnosti.

Ešte začiatkom tohto roka sa pritom investície zahraničných automobiliek, o ktoré sa uchádzalo aj Česko, považovali za zdroj zvýšenia tržieb a zamestnanosti v továrňach českých dodávateľov autodielov.

"Pripravujeme investičné stimuly pre dodávateľov juhokórejskej automobilky, chceme ju orientovať na severnú Moravu, ktorá je najbližšie žilinskému regiónu," povedal vo februári generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Martin Jahn, podľa ktorého KIA/Hyundai priláka tak na Slovensko, ako aj do Českej republiky veľa ďalších firiem.

Pokiaľ českí dodávatelia vo výberových konaniach pre automobilky v Trnave a Žiline uspejú, mohli by sa tržby českého dodávateľského priemyslu zvýšiť až o 8 %, teda o 30 miliárd Kč (37,71 miliardy Sk) ročne, uviedol vtedy riaditeľ Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek. Podľa súčasných hrubých odhadov automobilových expertov však bude príliv peňazí zo slovenských automobiliek polovičný.

Česká republika prípadným odlivom investorov nie je podľa Jahna nijako poškodená, pretože dodávatelia automobiliek vytvárajú síce kvalifikované miesta, ale len pre robotníkov. Česko chce podľa neho lákať investorov vytvárajúcich pracovné príležitosti pre vysokokvalifikovaných ľudí v službách, vývoji a výskume, kde sa vytvára vyššia pridaná hodnota.

Výhodou Slovenska oproti Česku nie sú iba nižšie mzdy, nižšie a jednotné dane, ale aj celkovo čitateľné podnikateľské prostredie, myslí si daňový špecialista spoločnosti Pricewaterhouse Coopers Todd Bradshaw. "Na Slovensku neexistujú žiadne zrážkové dane z dividend, tantiém a úrokov pri prevodoch do krajín Európskej únie," uviedol ako príklad výhodnosti Bradshaw.

Príliv miliárd korún od budúcich slovenských automobiliek smerom k českým dodávateľom bude slabší, ako sa ešte na začiatku roka čakalo. Kvôli výhodnejším podmienkam podnikania na Slovensku sa totiž veľa firiem rozhoduje, že nebudú investovať do rozšírenia výroby vo svojich pobočkách v Česku, ale postavia nový závod na Slovensku. Svoje zámery však nikto nechce jasne definovať kvôli obavám z konkurencie.

"Rokujeme o výstavbe nového závodu v strednej Európe. Slovensko môže byť dobrým výberom," uviedol manažér spoločnosti Visteon Deutschland Thomas Schmidt na bratislavskej konferencii o vývoji automobilového priemyslu Autocee Slovakia 2004. Nevylúčil však, že by závod mohol stáť aj v Česku, resp. na Morave. Celková zahraničná investícia má pritom dosiahnuť výšku 1,6 miliardy Sk.

Spoločnosť Visteon v Českej republike vlastní firmu Autopal Nový Jičín. Tá dodáva 85 % svojej produkcie západoeurópskym automobilkám a jej ročný obrat sa pohybuje okolo 8,5 miliardy Kč. Firma je síce schopná zvýšiť výrobu a dodávať aj pre budúce automobilky PSA Peugeot Citro‰n Trnava a KIA/Hyundai Žilina, Visteon je však tretím najväčším výrobcom automobilových súčiastok na svete. Tento rok očakáva nárast príjmov na 18,8 miliardy USD (620,3 miliardy SK) z minuloročných 17,6 miliardy a v budúcom stredoeurópskom závode sa chystá vyrábať iné diely ako Autopal.

Možnosť rozšírenia produkcie alebo možnosť výstavby nového závodu na Slovensku namiesto v Česku pripustili na konferencii aj zástupcovia firiem Johnson Controls, TRW Automotive, Recticel alebo Peguform Bohemia. Zámer však závisí od toho, či uspejú vo výberových konaniach na dodávky a ako sa zmenia dopravné spojenia obidvoch krajín. Tieto zahraničné spoločnosti majú v Česku svoje závody a pôvodne sa počítalo, že kvôli slovenským automobilkám rozšíria výrobu. Z obidvoch automobiliek však po zábehu výroby ročne vyjde 0,5 milióna nových vozidiel. Taká rozsiahla výroba potrebuje presné načasovanie dodávok, teda úplne spoľahlivú logistiku. Jediným rýchlostným spojením Česka a Slovenska je pritom iba diaľnica D2 z Brna do Bratislavy, ktorá Trnavu zďaleka míňa a Žiliny sa ani nedotkne. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,257 SKK, 1 USD = 32,994 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 621
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 186
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 704
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 291
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 241
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 696
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 659

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

Neprehliadnite tiež

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.

Volkswagen investuje do elektroáut a klasických motorov 19 miliárd eur

Volkswagen chce do roku 2025 uviesť na trh viac ako 30 modelov áut s elektrickým pohonom.