Český priemysel získa zo slovenských automobiliek menej

Trnava/Praha 25. júna (TASR) - Slovensko začína Česku preťahovať investorov do automobilového priemyslu.

Slovenské automobilky Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroen v Trnave a KIA/Hyundai v Žiline totiž ležia relatívne blízko pri sebe a ročne majú vyrábať 800 000 vozidiel. Dodávatelia preto miesto posilnenia výroby v českých pobočkách uvažujú o výstavbe nových závodov alebo o posilnení produkcie na Slovensku, napísal dnes český denník Hospodářske noviny.

Prvým signálom je zámer americkej firmy Visteon, ktorá váha medzi Moravou a Slovenskom, avšak Nitra jej už pripravila pozemok.

"Firmy sídliace na Slovensku, pokiaľ splnia naše nároky, budeme preferovať aj ako dodávateľov dielov pre prvovýrobu," uviedol vo štvrtok šéf výstavby továrne PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou pri začatí stavby lakovne, štvrtej a poslednej haly závodu. V auguste sa začne montovať technológia. Zatiaľ čo štyri pätiny výrobných zariadení dodajú západoeurópske firmy, na výstavbe závodu sa z 90 % podieľajú slovenské spoločnosti.

Ešte začiatkom tohto roka sa pritom investície zahraničných automobiliek, o ktoré sa uchádzalo aj Česko, považovali za zdroj zvýšenia tržieb a zamestnanosti v továrňach českých dodávateľov autodielov.

"Pripravujeme investičné stimuly pre dodávateľov juhokórejskej automobilky, chceme ju orientovať na severnú Moravu, ktorá je najbližšie žilinskému regiónu," povedal vo februári generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Martin Jahn, podľa ktorého KIA/Hyundai priláka tak na Slovensko, ako aj do Českej republiky veľa ďalších firiem.

Pokiaľ českí dodávatelia vo výberových konaniach pre automobilky v Trnave a Žiline uspejú, mohli by sa tržby českého dodávateľského priemyslu zvýšiť až o 8 %, teda o 30 miliárd Kč (37,71 miliardy Sk) ročne, uviedol vtedy riaditeľ Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek. Podľa súčasných hrubých odhadov automobilových expertov však bude príliv peňazí zo slovenských automobiliek polovičný.

Česká republika prípadným odlivom investorov nie je podľa Jahna nijako poškodená, pretože dodávatelia automobiliek vytvárajú síce kvalifikované miesta, ale len pre robotníkov. Česko chce podľa neho lákať investorov vytvárajúcich pracovné príležitosti pre vysokokvalifikovaných ľudí v službách, vývoji a výskume, kde sa vytvára vyššia pridaná hodnota.

Výhodou Slovenska oproti Česku nie sú iba nižšie mzdy, nižšie a jednotné dane, ale aj celkovo čitateľné podnikateľské prostredie, myslí si daňový špecialista spoločnosti Pricewaterhouse Coopers Todd Bradshaw. "Na Slovensku neexistujú žiadne zrážkové dane z dividend, tantiém a úrokov pri prevodoch do krajín Európskej únie," uviedol ako príklad výhodnosti Bradshaw.

Príliv miliárd korún od budúcich slovenských automobiliek smerom k českým dodávateľom bude slabší, ako sa ešte na začiatku roka čakalo. Kvôli výhodnejším podmienkam podnikania na Slovensku sa totiž veľa firiem rozhoduje, že nebudú investovať do rozšírenia výroby vo svojich pobočkách v Česku, ale postavia nový závod na Slovensku. Svoje zámery však nikto nechce jasne definovať kvôli obavám z konkurencie.

"Rokujeme o výstavbe nového závodu v strednej Európe. Slovensko môže byť dobrým výberom," uviedol manažér spoločnosti Visteon Deutschland Thomas Schmidt na bratislavskej konferencii o vývoji automobilového priemyslu Autocee Slovakia 2004. Nevylúčil však, že by závod mohol stáť aj v Česku, resp. na Morave. Celková zahraničná investícia má pritom dosiahnuť výšku 1,6 miliardy Sk.

Spoločnosť Visteon v Českej republike vlastní firmu Autopal Nový Jičín. Tá dodáva 85 % svojej produkcie západoeurópskym automobilkám a jej ročný obrat sa pohybuje okolo 8,5 miliardy Kč. Firma je síce schopná zvýšiť výrobu a dodávať aj pre budúce automobilky PSA Peugeot Citro‰n Trnava a KIA/Hyundai Žilina, Visteon je však tretím najväčším výrobcom automobilových súčiastok na svete. Tento rok očakáva nárast príjmov na 18,8 miliardy USD (620,3 miliardy SK) z minuloročných 17,6 miliardy a v budúcom stredoeurópskom závode sa chystá vyrábať iné diely ako Autopal.

Možnosť rozšírenia produkcie alebo možnosť výstavby nového závodu na Slovensku namiesto v Česku pripustili na konferencii aj zástupcovia firiem Johnson Controls, TRW Automotive, Recticel alebo Peguform Bohemia. Zámer však závisí od toho, či uspejú vo výberových konaniach na dodávky a ako sa zmenia dopravné spojenia obidvoch krajín. Tieto zahraničné spoločnosti majú v Česku svoje závody a pôvodne sa počítalo, že kvôli slovenským automobilkám rozšíria výrobu. Z obidvoch automobiliek však po zábehu výroby ročne vyjde 0,5 milióna nových vozidiel. Taká rozsiahla výroba potrebuje presné načasovanie dodávok, teda úplne spoľahlivú logistiku. Jediným rýchlostným spojením Česka a Slovenska je pritom iba diaľnica D2 z Brna do Bratislavy, ktorá Trnavu zďaleka míňa a Žiliny sa ani nedotkne. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,257 SKK, 1 USD = 32,994 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 104
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 051
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 044
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 490
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 035
  6. Kam do tepla v januári? 1 689
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 530
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 191
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 888

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.