SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Český priemysel získa zo slovenských automobiliek menej

Trnava/Praha 25. júna (TASR) - Slovensko začína Česku preťahovať investorov do automobilového priemyslu.

Slovenské automobilky Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroen v Trnave a KIA/Hyundai v Žiline totiž ležia relatívne blízko pri sebe a ročne majú vyrábať 800 000 vozidiel. Dodávatelia preto miesto posilnenia výroby v českých pobočkách uvažujú o výstavbe nových závodov alebo o posilnení produkcie na Slovensku, napísal dnes český denník Hospodářske noviny.

Prvým signálom je zámer americkej firmy Visteon, ktorá váha medzi Moravou a Slovenskom, avšak Nitra jej už pripravila pozemok.

"Firmy sídliace na Slovensku, pokiaľ splnia naše nároky, budeme preferovať aj ako dodávateľov dielov pre prvovýrobu," uviedol vo štvrtok šéf výstavby továrne PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou pri začatí stavby lakovne, štvrtej a poslednej haly závodu. V auguste sa začne montovať technológia. Zatiaľ čo štyri pätiny výrobných zariadení dodajú západoeurópske firmy, na výstavbe závodu sa z 90 % podieľajú slovenské spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte začiatkom tohto roka sa pritom investície zahraničných automobiliek, o ktoré sa uchádzalo aj Česko, považovali za zdroj zvýšenia tržieb a zamestnanosti v továrňach českých dodávateľov autodielov.

"Pripravujeme investičné stimuly pre dodávateľov juhokórejskej automobilky, chceme ju orientovať na severnú Moravu, ktorá je najbližšie žilinskému regiónu," povedal vo februári generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Martin Jahn, podľa ktorého KIA/Hyundai priláka tak na Slovensko, ako aj do Českej republiky veľa ďalších firiem.

Pokiaľ českí dodávatelia vo výberových konaniach pre automobilky v Trnave a Žiline uspejú, mohli by sa tržby českého dodávateľského priemyslu zvýšiť až o 8 %, teda o 30 miliárd Kč (37,71 miliardy Sk) ročne, uviedol vtedy riaditeľ Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek. Podľa súčasných hrubých odhadov automobilových expertov však bude príliv peňazí zo slovenských automobiliek polovičný.

Skryť Vypnúť reklamu

Česká republika prípadným odlivom investorov nie je podľa Jahna nijako poškodená, pretože dodávatelia automobiliek vytvárajú síce kvalifikované miesta, ale len pre robotníkov. Česko chce podľa neho lákať investorov vytvárajúcich pracovné príležitosti pre vysokokvalifikovaných ľudí v službách, vývoji a výskume, kde sa vytvára vyššia pridaná hodnota.

Výhodou Slovenska oproti Česku nie sú iba nižšie mzdy, nižšie a jednotné dane, ale aj celkovo čitateľné podnikateľské prostredie, myslí si daňový špecialista spoločnosti Pricewaterhouse Coopers Todd Bradshaw. "Na Slovensku neexistujú žiadne zrážkové dane z dividend, tantiém a úrokov pri prevodoch do krajín Európskej únie," uviedol ako príklad výhodnosti Bradshaw.

Príliv miliárd korún od budúcich slovenských automobiliek smerom k českým dodávateľom bude slabší, ako sa ešte na začiatku roka čakalo. Kvôli výhodnejším podmienkam podnikania na Slovensku sa totiž veľa firiem rozhoduje, že nebudú investovať do rozšírenia výroby vo svojich pobočkách v Česku, ale postavia nový závod na Slovensku. Svoje zámery však nikto nechce jasne definovať kvôli obavám z konkurencie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Rokujeme o výstavbe nového závodu v strednej Európe. Slovensko môže byť dobrým výberom," uviedol manažér spoločnosti Visteon Deutschland Thomas Schmidt na bratislavskej konferencii o vývoji automobilového priemyslu Autocee Slovakia 2004. Nevylúčil však, že by závod mohol stáť aj v Česku, resp. na Morave. Celková zahraničná investícia má pritom dosiahnuť výšku 1,6 miliardy Sk.

Spoločnosť Visteon v Českej republike vlastní firmu Autopal Nový Jičín. Tá dodáva 85 % svojej produkcie západoeurópskym automobilkám a jej ročný obrat sa pohybuje okolo 8,5 miliardy Kč. Firma je síce schopná zvýšiť výrobu a dodávať aj pre budúce automobilky PSA Peugeot Citro‰n Trnava a KIA/Hyundai Žilina, Visteon je však tretím najväčším výrobcom automobilových súčiastok na svete. Tento rok očakáva nárast príjmov na 18,8 miliardy USD (620,3 miliardy SK) z minuloročných 17,6 miliardy a v budúcom stredoeurópskom závode sa chystá vyrábať iné diely ako Autopal.

Skryť Vypnúť reklamu

Možnosť rozšírenia produkcie alebo možnosť výstavby nového závodu na Slovensku namiesto v Česku pripustili na konferencii aj zástupcovia firiem Johnson Controls, TRW Automotive, Recticel alebo Peguform Bohemia. Zámer však závisí od toho, či uspejú vo výberových konaniach na dodávky a ako sa zmenia dopravné spojenia obidvoch krajín. Tieto zahraničné spoločnosti majú v Česku svoje závody a pôvodne sa počítalo, že kvôli slovenským automobilkám rozšíria výrobu. Z obidvoch automobiliek však po zábehu výroby ročne vyjde 0,5 milióna nových vozidiel. Taká rozsiahla výroba potrebuje presné načasovanie dodávok, teda úplne spoľahlivú logistiku. Jediným rýchlostným spojením Česka a Slovenska je pritom iba diaľnica D2 z Brna do Bratislavy, ktorá Trnavu zďaleka míňa a Žiliny sa ani nedotkne. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Skryť Vypnúť reklamu

(1 CZK = 1,257 SKK, 1 USD = 32,994 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 276
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 658
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 407
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 13 461
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 118
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 779
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 404
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 281
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 100
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 958
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič (v popredí) počas tlačovej konferencie.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

13 h

Bratislava a Kežmarok sú nakoniec zelené.

1 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

2 h

Neprehliadnite tiež

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Gumených rukavíc niet v celej Európe, pripomína Sulík.

39m
Za vysokými stratami nie je len pandémia, ale aj ťažkosti s programom výroby nového širokotrupého lietadla 777X.

Za vysokými stratami nie je len pandémia, ale aj ťažkosti s programom výroby nového širokotrupého lietadla 777X.

2 h
Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier predstavil aktuálnu prognózu vývoja nemeckej ekonomiky.

Prognózu upravila v dôsledku pokračujúcej pandémie.

3 h

V minulosti elektronické známky väčšmi nakupovali zahraniční vodiči.

3 h