SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Český priemysel získa zo slovenských automobiliek menej

Trnava/Praha 25. júna (TASR) - Slovensko začína Česku preťahovať investorov do automobilového priemyslu.

Slovenské automobilky Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroen v Trnave a KIA/Hyundai v Žiline totiž ležia relatívne blízko pri sebe a ročne majú vyrábať 800 000 vozidiel. Dodávatelia preto miesto posilnenia výroby v českých pobočkách uvažujú o výstavbe nových závodov alebo o posilnení produkcie na Slovensku, napísal dnes český denník Hospodářske noviny.

Prvým signálom je zámer americkej firmy Visteon, ktorá váha medzi Moravou a Slovenskom, avšak Nitra jej už pripravila pozemok.

"Firmy sídliace na Slovensku, pokiaľ splnia naše nároky, budeme preferovať aj ako dodávateľov dielov pre prvovýrobu," uviedol vo štvrtok šéf výstavby továrne PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou pri začatí stavby lakovne, štvrtej a poslednej haly závodu. V auguste sa začne montovať technológia. Zatiaľ čo štyri pätiny výrobných zariadení dodajú západoeurópske firmy, na výstavbe závodu sa z 90 % podieľajú slovenské spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte začiatkom tohto roka sa pritom investície zahraničných automobiliek, o ktoré sa uchádzalo aj Česko, považovali za zdroj zvýšenia tržieb a zamestnanosti v továrňach českých dodávateľov autodielov.

"Pripravujeme investičné stimuly pre dodávateľov juhokórejskej automobilky, chceme ju orientovať na severnú Moravu, ktorá je najbližšie žilinskému regiónu," povedal vo februári generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Martin Jahn, podľa ktorého KIA/Hyundai priláka tak na Slovensko, ako aj do Českej republiky veľa ďalších firiem.

Pokiaľ českí dodávatelia vo výberových konaniach pre automobilky v Trnave a Žiline uspejú, mohli by sa tržby českého dodávateľského priemyslu zvýšiť až o 8 %, teda o 30 miliárd Kč (37,71 miliardy Sk) ročne, uviedol vtedy riaditeľ Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek. Podľa súčasných hrubých odhadov automobilových expertov však bude príliv peňazí zo slovenských automobiliek polovičný.

Skryť Vypnúť reklamu

Česká republika prípadným odlivom investorov nie je podľa Jahna nijako poškodená, pretože dodávatelia automobiliek vytvárajú síce kvalifikované miesta, ale len pre robotníkov. Česko chce podľa neho lákať investorov vytvárajúcich pracovné príležitosti pre vysokokvalifikovaných ľudí v službách, vývoji a výskume, kde sa vytvára vyššia pridaná hodnota.

Výhodou Slovenska oproti Česku nie sú iba nižšie mzdy, nižšie a jednotné dane, ale aj celkovo čitateľné podnikateľské prostredie, myslí si daňový špecialista spoločnosti Pricewaterhouse Coopers Todd Bradshaw. "Na Slovensku neexistujú žiadne zrážkové dane z dividend, tantiém a úrokov pri prevodoch do krajín Európskej únie," uviedol ako príklad výhodnosti Bradshaw.

Príliv miliárd korún od budúcich slovenských automobiliek smerom k českým dodávateľom bude slabší, ako sa ešte na začiatku roka čakalo. Kvôli výhodnejším podmienkam podnikania na Slovensku sa totiž veľa firiem rozhoduje, že nebudú investovať do rozšírenia výroby vo svojich pobočkách v Česku, ale postavia nový závod na Slovensku. Svoje zámery však nikto nechce jasne definovať kvôli obavám z konkurencie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Rokujeme o výstavbe nového závodu v strednej Európe. Slovensko môže byť dobrým výberom," uviedol manažér spoločnosti Visteon Deutschland Thomas Schmidt na bratislavskej konferencii o vývoji automobilového priemyslu Autocee Slovakia 2004. Nevylúčil však, že by závod mohol stáť aj v Česku, resp. na Morave. Celková zahraničná investícia má pritom dosiahnuť výšku 1,6 miliardy Sk.

Spoločnosť Visteon v Českej republike vlastní firmu Autopal Nový Jičín. Tá dodáva 85 % svojej produkcie západoeurópskym automobilkám a jej ročný obrat sa pohybuje okolo 8,5 miliardy Kč. Firma je síce schopná zvýšiť výrobu a dodávať aj pre budúce automobilky PSA Peugeot Citro‰n Trnava a KIA/Hyundai Žilina, Visteon je však tretím najväčším výrobcom automobilových súčiastok na svete. Tento rok očakáva nárast príjmov na 18,8 miliardy USD (620,3 miliardy SK) z minuloročných 17,6 miliardy a v budúcom stredoeurópskom závode sa chystá vyrábať iné diely ako Autopal.

Skryť Vypnúť reklamu

Možnosť rozšírenia produkcie alebo možnosť výstavby nového závodu na Slovensku namiesto v Česku pripustili na konferencii aj zástupcovia firiem Johnson Controls, TRW Automotive, Recticel alebo Peguform Bohemia. Zámer však závisí od toho, či uspejú vo výberových konaniach na dodávky a ako sa zmenia dopravné spojenia obidvoch krajín. Tieto zahraničné spoločnosti majú v Česku svoje závody a pôvodne sa počítalo, že kvôli slovenským automobilkám rozšíria výrobu. Z obidvoch automobiliek však po zábehu výroby ročne vyjde 0,5 milióna nových vozidiel. Taká rozsiahla výroba potrebuje presné načasovanie dodávok, teda úplne spoľahlivú logistiku. Jediným rýchlostným spojením Česka a Slovenska je pritom iba diaľnica D2 z Brna do Bratislavy, ktorá Trnavu zďaleka míňa a Žiliny sa ani nedotkne. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Skryť Vypnúť reklamu

(1 CZK = 1,257 SKK, 1 USD = 32,994 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 396
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 372
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 685
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 452
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 006
  6. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 793
  7. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 626
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 351
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 897
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 866
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár a Igor Matovič.

Na úroveň vakcinácie má rovnako veľký vplyv aj podpora od populárnych politikov.


13 h
Koronavírus: Nové prípady za dnes

Laboratóriá otestovali 26 658 vzoriek.


18m
Na rokovanie komunistických a robotníckych strán bratských socialistických krajín v Bratislave 3. augusta 1968 prichádza Leonid Brežnev po boku Alexandra Dubčeka i Vasiľa Biľaka.

Alexander Dubček nenaplnil očakávania Moskvy.


Michal Macháček 9 h
Petra Vlhová.

Vlhovú čaká druhý obrovský slalom sezóny.


Sportnet 10 h

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Zákaz bude predbežne platiť do 13. decembra.


SITA 9 h
Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič.

Najnovším príkladom je podľa nich úprava financovania škôl a školských zariadení.


TASR 13 h
Ilustračná fotografia.

Klimatickí aktivisti sa počas čierneho piatka zamerali na 15 skladov Amazonu po celej Európe.


TASR 13 h
Boris Kollár a Igor Matovič.

Na úroveň vakcinácie má rovnako veľký vplyv aj podpora od populárnych politikov.


13 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 102
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 433
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 618
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 408
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 779
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 966
  7. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 4 222
  8. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 3 932
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu