Český priemysel získa zo slovenských automobiliek menej

Trnava/Praha 25. júna (TASR) - Slovensko začína Česku preťahovať investorov do automobilového priemyslu.

Slovenské automobilky Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroen v Trnave a KIA/Hyundai v Žiline totiž ležia relatívne blízko pri sebe a ročne majú vyrábať 800 000 vozidiel. Dodávatelia preto miesto posilnenia výroby v českých pobočkách uvažujú o výstavbe nových závodov alebo o posilnení produkcie na Slovensku, napísal dnes český denník Hospodářske noviny.

Prvým signálom je zámer americkej firmy Visteon, ktorá váha medzi Moravou a Slovenskom, avšak Nitra jej už pripravila pozemok.

"Firmy sídliace na Slovensku, pokiaľ splnia naše nároky, budeme preferovať aj ako dodávateľov dielov pre prvovýrobu," uviedol vo štvrtok šéf výstavby továrne PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou pri začatí stavby lakovne, štvrtej a poslednej haly závodu. V auguste sa začne montovať technológia. Zatiaľ čo štyri pätiny výrobných zariadení dodajú západoeurópske firmy, na výstavbe závodu sa z 90 % podieľajú slovenské spoločnosti.

Ešte začiatkom tohto roka sa pritom investície zahraničných automobiliek, o ktoré sa uchádzalo aj Česko, považovali za zdroj zvýšenia tržieb a zamestnanosti v továrňach českých dodávateľov autodielov.

"Pripravujeme investičné stimuly pre dodávateľov juhokórejskej automobilky, chceme ju orientovať na severnú Moravu, ktorá je najbližšie žilinskému regiónu," povedal vo februári generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Martin Jahn, podľa ktorého KIA/Hyundai priláka tak na Slovensko, ako aj do Českej republiky veľa ďalších firiem.

Pokiaľ českí dodávatelia vo výberových konaniach pre automobilky v Trnave a Žiline uspejú, mohli by sa tržby českého dodávateľského priemyslu zvýšiť až o 8 %, teda o 30 miliárd Kč (37,71 miliardy Sk) ročne, uviedol vtedy riaditeľ Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek. Podľa súčasných hrubých odhadov automobilových expertov však bude príliv peňazí zo slovenských automobiliek polovičný.

Česká republika prípadným odlivom investorov nie je podľa Jahna nijako poškodená, pretože dodávatelia automobiliek vytvárajú síce kvalifikované miesta, ale len pre robotníkov. Česko chce podľa neho lákať investorov vytvárajúcich pracovné príležitosti pre vysokokvalifikovaných ľudí v službách, vývoji a výskume, kde sa vytvára vyššia pridaná hodnota.

Výhodou Slovenska oproti Česku nie sú iba nižšie mzdy, nižšie a jednotné dane, ale aj celkovo čitateľné podnikateľské prostredie, myslí si daňový špecialista spoločnosti Pricewaterhouse Coopers Todd Bradshaw. "Na Slovensku neexistujú žiadne zrážkové dane z dividend, tantiém a úrokov pri prevodoch do krajín Európskej únie," uviedol ako príklad výhodnosti Bradshaw.

Príliv miliárd korún od budúcich slovenských automobiliek smerom k českým dodávateľom bude slabší, ako sa ešte na začiatku roka čakalo. Kvôli výhodnejším podmienkam podnikania na Slovensku sa totiž veľa firiem rozhoduje, že nebudú investovať do rozšírenia výroby vo svojich pobočkách v Česku, ale postavia nový závod na Slovensku. Svoje zámery však nikto nechce jasne definovať kvôli obavám z konkurencie.

"Rokujeme o výstavbe nového závodu v strednej Európe. Slovensko môže byť dobrým výberom," uviedol manažér spoločnosti Visteon Deutschland Thomas Schmidt na bratislavskej konferencii o vývoji automobilového priemyslu Autocee Slovakia 2004. Nevylúčil však, že by závod mohol stáť aj v Česku, resp. na Morave. Celková zahraničná investícia má pritom dosiahnuť výšku 1,6 miliardy Sk.

Spoločnosť Visteon v Českej republike vlastní firmu Autopal Nový Jičín. Tá dodáva 85 % svojej produkcie západoeurópskym automobilkám a jej ročný obrat sa pohybuje okolo 8,5 miliardy Kč. Firma je síce schopná zvýšiť výrobu a dodávať aj pre budúce automobilky PSA Peugeot Citro‰n Trnava a KIA/Hyundai Žilina, Visteon je však tretím najväčším výrobcom automobilových súčiastok na svete. Tento rok očakáva nárast príjmov na 18,8 miliardy USD (620,3 miliardy SK) z minuloročných 17,6 miliardy a v budúcom stredoeurópskom závode sa chystá vyrábať iné diely ako Autopal.

Možnosť rozšírenia produkcie alebo možnosť výstavby nového závodu na Slovensku namiesto v Česku pripustili na konferencii aj zástupcovia firiem Johnson Controls, TRW Automotive, Recticel alebo Peguform Bohemia. Zámer však závisí od toho, či uspejú vo výberových konaniach na dodávky a ako sa zmenia dopravné spojenia obidvoch krajín. Tieto zahraničné spoločnosti majú v Česku svoje závody a pôvodne sa počítalo, že kvôli slovenským automobilkám rozšíria výrobu. Z obidvoch automobiliek však po zábehu výroby ročne vyjde 0,5 milióna nových vozidiel. Taká rozsiahla výroba potrebuje presné načasovanie dodávok, teda úplne spoľahlivú logistiku. Jediným rýchlostným spojením Česka a Slovenska je pritom iba diaľnica D2 z Brna do Bratislavy, ktorá Trnavu zďaleka míňa a Žiliny sa ani nedotkne. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,257 SKK, 1 USD = 32,994 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 664
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 140
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 739
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 281
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 170
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 379
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 298
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 190

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.