Bratislava 21. novembra (TASR) - Záujem o výstavbu rýchlostnej cesty R1 v úseku Nová Baňa - Rudno nad Hronom prejavili predložením ponúk štyri stavebné spoločnosti; z toho dve slovenské - Inžinierske stavby Košice, a. s., Doprastav, a. s., Bratislava, jedna česká Stavby silnic a železnic, a. s., Praha a francúzska spoločnosť Colas.
Ako pre TASR uviedol vedúci Odboru verejného obstarávania investorského útvaru Banská Bystrica, Slovenskej správy ciest (SSC) Ladislav Štulajter, na medzinárodnú verejnú súťaž, vypísanú 13., resp. 14. septembra v European Journal a Hospodárskych novinách tohto roku, zareagovalo prevzatím tendrovej dokumentácie osem firiem. Okrem už uvedených išlo o Metrostav, a. s., Praha, Cestné stavby, a. s., Košice, Cesty Nitra, a. s., a Dopravní stavby Holding z Prostějova. Títo záujemcovia však do 20. novembra, teda posledného termínu na odovzdanie návrhov, svoje ponuky nepredložili. Zmluva s dodávateľom stavebných prác na objekte v celkovej dĺžke 3,2 kilometra by sa podľa L. Štulajtera mala podpísať do konca tohto roku. "Ak nenastanú nepredvídané okolnosti, samotná výstavba by sa mala rozbehnúť začiatkom budúceho roku a dokončiť v novembri 2003," dodal L. Štulajter.
Cestná stavba Nová Baňa - Rudno nad Hronom je súčasťou úseku rýchlostnej cesty z Hronského Beňadiku do Rudna nad Hronom, ktorý pozostáva z troch častí. Obchvat Novej Bane, ktorého výstavba sa začala v roku 1998, realizuje bratislavský Doprastav a dokončiť by ho mal v októbri 2002. Stavba s nákladmi kalkulovanými vo výške 1,040 miliardy Sk, je finančne podchytená prostriedkami zo štátneho rozpočtu a úverovými linkami. Tá istá spoločnosť sa tento mesiac stala víťazom verejnej súťaže na vybudovanie úseku Hronský Beňadik - Nová Baňa, keď o ich prvenstve rozhodla ponúknutá cena, 890,7 milióna Sk bez DPH. Nakoľko v čase dokončenia obchvatu Novej Bane ešte nemožno počítať so sprevádzkovaním cesty do Hronského Beňadiku, ktorý je na obchvat napojený, L. Štulajter predpokladá, že doprava by sa mala prechodne riešiť vybudovaním odbočky na Brehy.
Na realizáciu objektu rýchlostnej cesty v úseku Nová Baňa - Rudno nad Hronom, ako aj na jej ďalšiu časť Hronský Beňadik - Nová Baňa, poskytla úver 34 miliónov eúr Európska investičná banka (EIB). Splatnosť úveru je 20 rokov s polročnými splátkami v časovom období 2005 až 2020 s úrokovou sadzbou počítanou ako plošná medzibanková sadzba EUR s nulovou maržou.
Celková dĺžka úseku Hronský Beňadik - Rudno nad Hronom je 13 kilometrov. Cestné úseky zahrnuté v spolufinancovaní EIB majú dĺžku 7,7 kilometra a celkové náklady na ne dosahujú vyše 60 miliónov EUR. Čiastka, nepokrytá úverom (26 miliónov EUR, približne 11,2 miliardy Sk), bude zabezpečená prostredníctvom emisie štátnych dlhopisov.
EIB doteraz financovala dokončené úseky diaľnic v Bratislave - Petržalke a financuje aj rozostavanú stavbu D61 Bratislava Mierová - Senecká cesta.
* sch zll