Rýchloelektrička má premávať cez Dunaj do Petržalky

Bratislava 24. júna (TASR) - Spolu 2,5 miliardy Sk žiada Mesto Bratislava od vlády v najbližších dvoch rokoch na vybudovanie električkovej rýchlodráhy ...

Bratislava 24. júna (TASR) - Spolu 2,5 miliardy Sk žiada Mesto Bratislava od vlády v najbližších dvoch rokoch na vybudovanie električkovej rýchlodráhy cez Dunaj po Starom moste, ktorá by mala výrazne odľahčiť dopravu z Petržalky. Polovicu z toho by mal štát poskytnúť formou úveru so štátnou garanciou.

Dráha predstavuje prvú fázu nosného systému MHD na báze koľajovej segregovanej dopravy, ktorý je s celkovými predpokladanými nákladmi 17,4 miliardy Sk zahrnutý do programu priorít verejných prác pre roky 2005 až 2007. Začiatok prác na 7-kilometrovom úseku medzi Janíkovym dvorom v Petržalke a Šafárikovym námestím je naplánovaný na rok 2006, pričom približne pol miliardy korún bude potrebných na projektovú prípravu a prípravu územia vrátane majetkovo-právneho vysporiadania. Náklady samotnej stavby, ktorá bude zahŕňať aj úpravu mosta pre potreby rýchlodrážnej električky, odhaduje mesto na vyše 8 miliárd Sk.

Projekt počíta s uzavretím mosta pre cestnú dopravu a jeho rozšírením a zdvihnutím pre potreby rýchlodráhovej električky, ktorej trasa sa na námestí napojí na existujúcu koľajovú sieť. Nahradením významného podielu autobusov MHD a osobnej automobilovej dopravy koľajovou dráhou by sa pritom mala v Petržalke výrazne znížiť produkcia emisií a hluku. Mala by sa tiež odľahčiť veľká dopravná zaťaženosť cez mosty ponad Dunaj, po ktorých denne prejde vyše 200 000 áut. Takáto preprava má byť ekologická, rýchlejšia, pohodlnejšia a bezpečnejšia. Podľa predchádzajúcich informácií magistrátu hlavného mesta by sa malo zakúpiť asi 25 veľkokapacitných električkových súprav, ktoré by mali byť s kamerovým systémom proti vandalizmu a s rýchlosťou 80 km/hodinu.

Celkovo ráta projekt koľajového systému MHD v Bratislave s nákladmi v sume asi 17,4 miliardy Sk, pričom mesto chce okrem priamych zdrojov zo štátneho rozpočtu a mestskej kasy využiť aj úverové zdroje slovenských a zahraničných bánk a výnosy z predaja a prenájmu vlastných nehnuteľností.

Doterajšie zámery vlády a vedenia mesta ohľadom riešenia problémovej dopravy v Bratislave sa nerealizovali pre nedostatok finančných prostriedkov. Alternatíva vybudovania ľahkého metra, ktorá predstavovala tiež jeden z návrhov, bola pritom oproti rýchloelektričke drahšia o vyše 100 miliárd korún. Koľajový nosný systém MHD schválilo mestské zastupiteľstvo v decembri minulého roka, pričom rozhodnutiu predchádzali niekoľkomesačné odborné konzultácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 696
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 763
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 726
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 291
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 834
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 496
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 491
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 182
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 936
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop