Bratislava 24. júna (TASR) - Spolu 2,5 miliardy Sk žiada Mesto Bratislava od vlády v najbližších dvoch rokoch na vybudovanie električkovej rýchlodráhy cez Dunaj po Starom moste, ktorá by mala výrazne odľahčiť dopravu z Petržalky. Polovicu z toho by mal štát poskytnúť formou úveru so štátnou garanciou.
Dráha predstavuje prvú fázu nosného systému MHD na báze koľajovej segregovanej dopravy, ktorý je s celkovými predpokladanými nákladmi 17,4 miliardy Sk zahrnutý do programu priorít verejných prác pre roky 2005 až 2007. Začiatok prác na 7-kilometrovom úseku medzi Janíkovym dvorom v Petržalke a Šafárikovym námestím je naplánovaný na rok 2006, pričom približne pol miliardy korún bude potrebných na projektovú prípravu a prípravu územia vrátane majetkovo-právneho vysporiadania. Náklady samotnej stavby, ktorá bude zahŕňať aj úpravu mosta pre potreby rýchlodrážnej električky, odhaduje mesto na vyše 8 miliárd Sk.
Projekt počíta s uzavretím mosta pre cestnú dopravu a jeho rozšírením a zdvihnutím pre potreby rýchlodráhovej električky, ktorej trasa sa na námestí napojí na existujúcu koľajovú sieť. Nahradením významného podielu autobusov MHD a osobnej automobilovej dopravy koľajovou dráhou by sa pritom mala v Petržalke výrazne znížiť produkcia emisií a hluku. Mala by sa tiež odľahčiť veľká dopravná zaťaženosť cez mosty ponad Dunaj, po ktorých denne prejde vyše 200 000 áut. Takáto preprava má byť ekologická, rýchlejšia, pohodlnejšia a bezpečnejšia. Podľa predchádzajúcich informácií magistrátu hlavného mesta by sa malo zakúpiť asi 25 veľkokapacitných električkových súprav, ktoré by mali byť s kamerovým systémom proti vandalizmu a s rýchlosťou 80 km/hodinu.
Celkovo ráta projekt koľajového systému MHD v Bratislave s nákladmi v sume asi 17,4 miliardy Sk, pričom mesto chce okrem priamych zdrojov zo štátneho rozpočtu a mestskej kasy využiť aj úverové zdroje slovenských a zahraničných bánk a výnosy z predaja a prenájmu vlastných nehnuteľností.
Doterajšie zámery vlády a vedenia mesta ohľadom riešenia problémovej dopravy v Bratislave sa nerealizovali pre nedostatok finančných prostriedkov. Alternatíva vybudovania ľahkého metra, ktorá predstavovala tiež jeden z návrhov, bola pritom oproti rýchloelektričke drahšia o vyše 100 miliárd korún. Koľajový nosný systém MHD schválilo mestské zastupiteľstvo v decembri minulého roka, pričom rozhodnutiu predchádzali niekoľkomesačné odborné konzultácie.