BRATISLAVA 18. júna (SITA) - Situácia pri rozdeľovaní dotácií za výkony vo verejnom záujme je podľa predstaviteľov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Humenné, a.s. paradoxná. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ SAD Humenné Jozef Lacký, úhrada strát z obslužnosti územia a poskytnutých zliav vo verejnom záujme je neúmerná v porovnaní so železničnou dopravou.
"Železničná doprava dostala zo štátneho rozpočtu na tieto účely 6,63 mld. Sk, pričom autobusová doprava dostala zo samosprávnych krajov len 1,1 mld. Sk, a to 85 % cestujúcich na Slovensku využíva autobusovú dopravu," povedal v rozhovore pre agentúru SITA Lacký. Vykrytie strát z verejných záujmov zaznamenal podnik v minulom roku na úrovni 64 %. Hlavný problém spočíva podľa neho v tom, že o udelených dotácií v autobusovej doprave rozhodujú samosprávne kraje a o dotáciách v železničnej doprave rozhoduje Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
SAD Humenné sa z ekonomických dôvodov rozhodla od júna redukovať autobusové spoje, a to hlavne víkendové spoje. Zmenilo sa 66 spojov, čo z celkového počtu predstavuje 3 %. "Žiacke spoje budú zatiaľ zachované, dokedy, to je otázne," povedal Lacký a ako ďalej uviedol, v súčasnosti sa štát ani samosprávne kraje nestarajú o potreby ľudí v chudobných regiónoch. "Je pravdou, že vozenie dvoch, troch cestujúcich je luxus, ale zrušením týchto spojov by sa v danej oblasti zastavil život. Cítime s cestujúcimi, avšak nie sme tu na to, aby sme za niekoho robili sociálnu politiku. Niekto kompetentný už musí konečne povedať, či v najchudobnejšom regióne chce zachovať autobusovú dopravu, v akom rozsahu a za akých podmienok," zdôraznil Lacký.