Rozširovanie EÚ nesmie vytvoriť "čipkovú oponu" na nových hraniciach

Londýn 20. novembra (TASR) - Rozširovanie Európskej únie (EÚ) o východo- a stredoeurópske krajiny (KSVE) nesmie vytvoriť "čipkovú oponu", ktorý by rozdelila ...

Londýn 20. novembra (TASR) - Rozširovanie Európskej únie (EÚ) o východo- a stredoeurópske krajiny (KSVE) nesmie vytvoriť "čipkovú oponu", ktorý by rozdelila kontinent podobne, ako to počas 40 rokov robila železná opona.

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) vo svojej výročnej správe Transition Report uvádza, že je mimoriadne dôležité, aby rozšírenie pomohlo všetkým členským krajinám EBOR a nielen desiatim, ktoré sa usilujú o získanie členstva v EÚ. EBOR totiž vznikla preto, aby KSVE a štátom bývalého Sovietskeho zväzu pomáhala v transformácii na trhové ekonomiky a získala politický mandát pre podporu demokracie v regióne.

O členstvo v EÚ sa uchádza Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko a Európska komisia (EK) v minulom týždni oznámila, že rokovania s desiatimi kandidátmi - mimo Bulharska a Rumunska, no s Maltou a Cyprom - môže zavŕšiť do konca roka 2002, čo pripraví pôdu pre ich plné prijatie v roku 2004.

EBOR pritom argumentuje, že EÚ by mala kandidátskym krajinám viac pomáhať pri zvládaní nákladov na ekonomickú a politickú transformáciu, keďže hrubý domáci produkt na hlavu sa v regióne pohybuje v rozpätí od 1 500 USD (Bulharsko) po 9 000 USD (Slovinsko).

Všetky krajiny prijali kľúčové reformy a hoci prechod od komunistického k otvorenému trhu však zostáva bolestivým procesom, spomedzi 10 kandidátov sa Slovensko a Lotyšsko, ktoré začali vstupné rokovania neskôr, pripojili k popredným krajinám.

EÚ otvorila rokovania s Poľskom, ČR, Maďarskom, Slovinskom a Estónskom v roku 1997, rozhovory s druhou skupinou - Slovensko, Lotyšsko, Litva, Bulharsko a Rumunsko - v roku 1999 a okrem Bulharska a Rumunska všetky dobehli prvú skupinu.

Správa ďalej uvádza, že rozšírená EÚ musí podporovať obchod v globálnom meradle a musí otvoriť svoje trhy tovarom a službám aj z ostatných 17 členských krajín EBOR, napríklad, prostredníctvom obchodných dohôd. Podľa jej údajov víza a pracovné povolenia by mala poskytovať krajinám, susediacim s rozšírenou EÚ, aby ich nepripravila o pracovné príležitosti.

"Železná opona 40 rokov rozdeľovala Európu. Je životne dôležité, aby na nových hraniciach rozšírenej EÚ nevznikla ďbruselská čipková oponaď," cituje zo správy agentúra Reuters. Kľúčovou výzvou pre región pritom je posilnenie integračného procesu v krajinách, ktoré sa nepripájajú k EÚ, predovšetkým prostredníctvom rýchlejšieho prijímania do Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Členovia WTO sa minulý týždeň dohodli o otvorení nového kola svetových obchodných rokovaní a EBOR upozorňuje, že tento nový impulz pre liberalizáciu obchodu môže pomôcť dovnútra orientovaným reformným ekonomikám zamerať sa aj smerom von. Podľa jej údajov ak niekedy existovala skupina štátov, pre ktoré má globalizácia pozitívny a rozsiahly prínos, tak sú to práve KSVE.

Región sa vynoril z dlhého obdobia komunizmu a ekonomickej samostatnosti v rámci Rady vzájomnej hospodárskej spolupráce. Produkcia bola mimoriadne špecializovaná a často sa sústreďovala v obrovských továrniach, takže krajiny sa musia otvoriť svetovému hospodárstvu. Zároveň musia vytvoriť siete sociálneho zabezpečenia, aby pomohli ľuďom, ktorých živobytie zničila integrácia.

Problémy sú v celom regióne podobné: veľké deficity rozpočtu, nadmerné výdavky na sociálne zabezpečenie, nedokončené reformy dôchodkového zabezpečenia, pomalá reštrukturalizácia priemyslu, slabé akciové trhy a neschopnosť presmerovať zdroje zo stratových štátnych železníc do výstavby ciest.

Existujú však aj výnimky, ktoré ukazujú, že po 10 rokoch po kolapse komunizmu niektoré krajiny robia viac, než stanovuje ich "domáci poriadok". Napríklad, ČR, ktorou koncom 90. rokov otriasla banková kríza, v tomto roku predajom Komerčnej banky francúzskej Société Générale za miliardu dolárov dokončila privatizáciu bánk.

Estónsko zas sprivatizovalo štátne železnice, voči čomu sa však ostatné kandidátskej krajiny bránili. Poľsko vytvorilo rozsiahly akciový trh, ktorý profituje z investícií penzijných fondov, vytvorených pred dvoma rokmi.

EBOR vo svojej správe ďalej upozorňuje na potrebu medzinárodnej spolupráce pri zásobovaní elektrickou energiou a pri zlepšovaní energetickej efektívnosti v regióne. Využívanie energie v súvislosti s ekonomickou produkciou deväť- až 13-násobne prevyšuje úroveň v EÚ a emisie plynov spôsobujúcich skleníkový efekt dosahuje troj- až deväťnásobok únie.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 482
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 526
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 899
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 666
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 799
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 864
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 936
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 928
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 820
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 604

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

EKONOMIKA

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov.

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop