BRATISLAVA 15. júna (SITA) - Pacienti sa najčastejšie sťažujú na neoprávnené poplatky u lekárov, sú nespokojní s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ako aj s doplatkami za lieky. Najmä chronickí pacienti sa sťažujú na predpisovanie liekov. Pacienti tiež často upozorňujú na protizákonné poplatky za vypísanie receptu či poukazu na kúpeľnú liečbu. Lekári od nich žiadajú platiť za odber krvi či sterov a za striekačky či ihly. Vyplýva to z májového sledovania sťažností na Jednotke ochrany práv pacientov (JOPP). Informovalo o tom ministerstvo zdravotníctva.
Podľa JOPP sa vyskytujú prípady, kedy lekár žiadal od pacienta preplatiť návštevnú službu sanitkou mimo pracovný čas. Časté sú aj prípady, kedy súkromní gynekológovia nemajú vypísané pred ambulanciu poplatky za vyšetrenia, za ktoré pacientky platia priamou platbou. Taktiež ich neinformujú pred vyšetrením o tom, ktoré výkony sú spoplatnené a nevyžiadajú si od pacientky súhlas s takýmto výkonom. Tento problém sa týka aj iných odborných ambulancií, nielen gynekologických.
Opakované problémy sú aj s platbami u stomatológa, kedy lekári neupozornia pacientov na výšku platby za výkony. Pacienti sa sťažujú aj na zlú komunikáciu medzi pacientom a lekárom či zdravotnou sestrou. Personál často poskytuje nekvalifikované a neprofesionálne odpovede. Podľa JOPP sa pacienti často boja predstaviť a podať sťažnosť na konkrétneho lekára: Odôvodňujú to problémami, ktoré by sa mohli vyskytnúť pri opakovanej návšteve. Ako dôvod uvádzajú, že si nechcú lekára pohnevať, ale napriek tomu, že prejavujú určitú nespokojnosť, nechcú či nemôžu ho ani vymeniť, pretože je jediným odborníkom v regióne.
Zhoršila sa tiež komunikácia medzi zdravotníckym personálom a pacientom - namiesto pomoci odkazujú v ambulancii pacientov priamo na ministerstvo zdravotníctva. Vyskytujú sa aj prípady, kedy lekár pýta poplatok 20 Sk od službukonajúceho personálu za vypísanie úmrtného listu v dome sociálnej starostlivosti a v domovoch dôchodcov.
JOPP riešila aj podnet z poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa. Podľa nej lekári v niektorých prípadoch vyberali neoprávnene poplatok za vypísanie poúrazového záznamu ošetrujúcim lekárom v rozmedzí od 130 do 600 Sk. Tento úkon však hradí poisťovňa, prepláca lekárovi 130 Sk. Na ministerstvo zdravotníctva obrátil aj pacient z Talianska, ktorého hospitalizovali v nemocnici na Kramároch. Zaplatil v hotovosti 19 tis. Sk, no nemal možnosť nahliadnuť do cenníka a skonzultovať poskytnuté služby.
Pacienti tiež často platia za výkony, ktoré lekárom prepláca Sociálna poisťovňa. Nemenovaná lekárka zase opakovane žiada poskytnutie sponzorského príspevku od matky dieťaťa, ktoré sa lieči v Očnom sanatóriu v Bratislave. JOPP zaznamenala aj neoprávnené vyberanie poplatkov od pacientov v domove dôchodcov bez vyšetrenia a opakujú sa sťažnosti na nevhodné správanie voči pacientom.