Varšava 3. júna (TASR) - Predaj nových osobných áut v Poľsku po vstupe krajiny do Európskej únie (EÚ) podľa údajov autovýrobcov výrazne klesol, pretože sa importuje stále viac ojazdených áut z iných krajín EÚ. Celkovo sa v máji predalo v Poľsku 26 700 nových áut, čo bolo o 40 % menej ako v apríli.
Najväčšie straty výrobcovia zaznamenali u malých vozidiel. Citro‰n predal v priemere o 72 % menej áut ako za prvé 4 mesiace roka, predaj Peugeotu klesol o 66 % a Fiatu o 52 %. Pokles Volkswagenu dosiahol 14 %.
Po vstupe do únie 1. mája muselo Poľsko zrušiť obmedzenia pre import ojazdených vozidiel z iných štátov EÚ. Na poľský trh sa tak dostáva najmä viac áut starších ako 8 rokov. Táto tendencia by v budúcnosti mohla zosilnieť. Doteraz Poľsko vyberá colný poplatok vo výške 65 % hodnoty importovaných ojazdených vozidiel. Európska komisia (EK) však od poľskej vlády žiada zrušenie tejto obchodnej prekážky.
Už počas prvých štyroch mesiacov roka sa doviezlo na poľský trh 40 000 zahraničných ojazdených vozidiel, čo bol medziročný nárast o 59 %. Oficiálna štatistika za máj ešte nie je k dispozícii. Avšak len colný úrad v Štetíne uviedol, že do 20. mája preclil takmer 1 000 ojazdených osobných áut, teda vyše dvojnásobne viac ako v apríli.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.