České železnice vo večnej strate

Praha 4. januára (TASR) - Minulý rok zakončia české štátne železnice s historickou stratou 4,9 miliardy Kč pri dotácii viac ako 6,5 miliardy Kč. Od roku 1993, kedy sa po prvýkrát začalo uvažovať o ozdravení železníc, dokázali České dráhy (ČD) nahromadiť c

elkovú stratu viac ako 30 miliárd Kč.

"Tá sama nezmizne, čas od času sa železnice jednoducho oddlžia," hovorí ekonomický námestník ministra dopravy Jiří Navrátil. Naposledy odpustil štát Českým dráham stratu práve v roku 1993, kedy sa delili železnice na slovenské a české. V okamihu transformácie, ktorú pripravujú ministerskí úradníci na budúci rok, štát pravdepodobne odpustí železniciam 30 miliárd Kč. Informuje o tom dnes český denník Mladá fronta Dnes.

Podiel dotácií na nákladoch štátnych železníc v krajinách Európskej únie je väčšinou vyšší ako u Českých dráh. Napríklad vo Veľkej Británii tvoria dotácie viac ako polovicu nákladov. Nemecko prispieva 41 %, Belgicko a Holandsko sú na tom podobne. V Taliansku je potom podiel subvencií štátu na nákladoch tamojšej železnice najväčší - dokonca viac ako 80-%. Českým dráham štát platí z nákladov 35 %.

Odborníci napriek všetkým výpočtom a porovnaniam s okolitými štátmi usudzujú, že pomôcť môže iba jediné: České dráhy reformovať. "Je to nehospodárny kolos, ktorý má nízku produktivitu práce a silné odbory," domnieva sa bývalý minister dopravy Martin Říman.

Jediná šanca podľa M. Římana je rozdeliť železnice na prepravcov a správcov koľajníc. Ministerstvo financií dokonca počítalo s tým, že železnice zaradí do revitalizácie, ale to sa nepáčilo ich vedeniu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 649
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 580
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 006
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 565
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 345
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 323
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 095
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 989
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 883

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.