České železnice vo večnej strate

Praha 4. januára (TASR) - Minulý rok zakončia české štátne železnice s historickou stratou 4,9 miliardy Kč pri dotácii viac ako 6,5 miliardy Kč. Od roku 1993, kedy sa po prvýkrát začalo uvažovať o ozdravení železníc, dokázali České dráhy (ČD) nahromadiť c

elkovú stratu viac ako 30 miliárd Kč.

"Tá sama nezmizne, čas od času sa železnice jednoducho oddlžia," hovorí ekonomický námestník ministra dopravy Jiří Navrátil. Naposledy odpustil štát Českým dráham stratu práve v roku 1993, kedy sa delili železnice na slovenské a české. V okamihu transformácie, ktorú pripravujú ministerskí úradníci na budúci rok, štát pravdepodobne odpustí železniciam 30 miliárd Kč. Informuje o tom dnes český denník Mladá fronta Dnes.

Podiel dotácií na nákladoch štátnych železníc v krajinách Európskej únie je väčšinou vyšší ako u Českých dráh. Napríklad vo Veľkej Británii tvoria dotácie viac ako polovicu nákladov. Nemecko prispieva 41 %, Belgicko a Holandsko sú na tom podobne. V Taliansku je potom podiel subvencií štátu na nákladoch tamojšej železnice najväčší - dokonca viac ako 80-%. Českým dráham štát platí z nákladov 35 %.

Odborníci napriek všetkým výpočtom a porovnaniam s okolitými štátmi usudzujú, že pomôcť môže iba jediné: České dráhy reformovať. "Je to nehospodárny kolos, ktorý má nízku produktivitu práce a silné odbory," domnieva sa bývalý minister dopravy Martin Říman.

Jediná šanca podľa M. Římana je rozdeliť železnice na prepravcov a správcov koľajníc. Ministerstvo financií dokonca počítalo s tým, že železnice zaradí do revitalizácie, ale to sa nepáčilo ich vedeniu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 925
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 805
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 818
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 464
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 350
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 584
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 048
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 723
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 065
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 830

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Analytici z prognóz neuľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Šéf liberálov Richard Sulík sa stretol s ministrom financií Petrom Kažimírom. Investičnú výnimku z ústavnej dlhovej brzdy však odmietol.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop