Bratislava 15. novembra (TASR) - V budúcom roku zaplatia klienti novokonštituovanej Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s. za prepravu tovaru po železnici pri jeho dovoze do SR o 9 % viac ako v súčasnosti. K ďalším úpravám v oblasti tarifných podmienok a cien dôjde aj pri vnútroštátnej preprave a vývoze.
Ako uviedol hovorca Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Miloš Čikovský, nezmenia sa tarifné podmienky uplatňované v tranzitnej preprave. Zvýšené však budú vybrané doplňujúce a ostatné poplatky. Pri prepravách realizovaných v súkromných vozňoch dôjde od budúceho roku k zvýšeniu zľavy z 15 na 18 %. Naproti tomu dochádza k zvýšeniu dovozného za prázdne súkromné vozne, v prípade ktorých sa bude rozlišovať dovozné za dvoj- a viacnápravové vozne.
Uvedené opatrenia je podľa M. Čikovského nutné prijať nielen vzhľadom na infláciu, ale aj na rozdelenie železníc v roku 2002 a z toho plynúcich poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty, ktoré bude ŽS platiť transformovaným ŽSR (správcovi dopravnej cesty).
Ďalšou zmenou je počítanie poplatkov za pobyt vozňa pri nakládke a vykládke. Pri vozňoch slovenských železníc použitých vo vnútroštátnej preprave bude poplatok počítaný až po 6 hodinách pri jednoduchej manipulácii, respektíve po 10 hodinách pri dvojitej manipulácii. Vozne železničných správ Českých dráh, poľských a maďarských železníc budú za určitých podmienok, konkrétne pri nakládke na vlastnícku alebo cez vlastnícku železničnú správu, posudzované pri pobyte za prvých šesť hodín ako vozne ŽS. Tieto poplatky sa nebudú v roku 2002 zvyšovať. Po pozitívnych skúsenostiach ŽSR so zavedením tarifnej meny euro v tabuľkách dovozného, budú na túto menu prevedené aj všetky doplňujúce a ostatné poplatky.
ŽSR predpokladajú že za celý rok 2001 prepravia vyše 54 miliónov ton tovaru, pričom ich tržby z nákladnej prepravy presiahnu 14,1 miliardy Sk. V budúcom roku by sa na raste objemu nákladnej prepravy po železnici mali podpísať i viaceré nové aktivity, ktoré súvisia napríklad s tohtoročným otvorením nového slovinsko-maďarského železničného priechodu v Hodoši. Doterajšia spolupráca ŽSR s maďarskými a slovinskými železnicami totiž vytvára predpoklady až na presmerovanie doterajších prepravných prúdov v smere sever - juh (z Poľska k jadranským prístavom Koper a Terst). Prínosom na zvýšenie objemu prekládky v Čiernej nad Tisou, v termináli kombinovanej dopravy v Dobrej a následne aj prepravy po tratiach ŽSR by mal byť spoločný slovinsko-maďarsko-slovenský projekt tzv. juhozápadnej vetvy Transsibírskej magistrály v smere z Čiernej nad Tisou cez Maďarsko do Slovinska a Talianska, a to najmä vzhľadom na vysoký priemyselný potenciál talianskej ekonomiky.
* sch zll