Ľ. Harach: V Moskve sa hovorilo o veľmi konkrétnych veciach

Moskva 13. novembra (TASR) - Ekonomická spolupráca medzi Slovenskom a Ruskou federáciou v oblasti energetiky, dopravy a letectva bola v pondelok jednou ...

Moskva 13. novembra (TASR) - Ekonomická spolupráca medzi Slovenskom a Ruskou federáciou v oblasti energetiky, dopravy a letectva bola v pondelok jednou z hlavných tém rokovania členov oficiálnej delegácie prezidenta SR Rudolfa Schustera s ruským prezidentom Vladimírom Putinom a s ruským premiérom Michailom Kasianovom.

V rozhovore pre TASR a SRo to v Moskve povedal minister hospodárstva SR Ľubomír Harach, ktorý sa na rokovaní zúčastnil spolu s ministerkou pre správu a privatizáciu národného majetku SR Máriou Machovou a štátnymi tajomníkmi ministerstiev financií, obrany, dopravy a výstavby.

Rokovanie s ruským prezidentom Putinom bolo podľa Haracha vecné a podnetné. "Toto rokovanie sa viedlo veľmi pragmaticky. Hovorilo sa o veľmi konkrétnych veciach," zdôraznil minister. Prioritou pre slovenské podniky a podnikateľov, ktorí sa zaujímajú o ruský trh, by mali byť spoločné podniky a investície do ruských regiónov aj mimo Moskvu a Petrohrad.

S vysokou pravdepodobnosťou dôjde k slovensko-ruskej spolupráci pri výrobe naftových motorov a úspešné by mali byť projekty opráv strojov a zariadení, ktoré na teritórium bývalého Sovietskeho zväzu dovážali ešte česko-slovenskí výrobcovia.

V Moskve sa posudzoval projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do bratislavského dunajského prístavu, čím by vznikol veľmi silný transportný koridor rovnocenný diaľničnému koridoru popod Vysoké Tatry. Logistika obchodnej prepravy je taká, že z hľadiska kombinácie železničnej riečnej a cestnej dopravy by sa nosným stal región Košice-Trebišov-Michalovce.

V rámci deblokácií ruského dlhu sa uvažuje o dodávkach na Slovensko stredne veľkých riečnych tankerov na prepravu sypkých a tekutých materiálov po riekach a v Čiernom mori. Širokorozchodná trať do Bratislavy spolu s novými nákladnými plavidlami by z bratislavského prístavu po vstupe strategického investora podľa Ľ. Haracha vytvorili silný európsky dopravný uzol.

S ruskými partnermi sa hovorilo aj o mechanizmoch a nástrojoch, ktoré by celý proces uľahčili. "Jeden z nich by mal byť finančný nástroj: peniaze, ktoré dlhuje Rusko SR, by premenil na motivačný nástroj pre vytváranie kooperačných vzťahov a spoločných podnikov." SR navrhuje tri možné modely. Okrem priamej deblokácie časti dlhu "neveľkého objemu" aj komoditnú tovarovú deblokáciu a vznik garančného fondu ako fondu rizikového kapitálu, ktorý by spravovali komerčné finančné inštitúcie, pravdepodobne EXIM banky.

Predstava SR o priamej deblokácii je podobná, ako na ňu nedávno pristúpila ČR. "Ale my by sme to chceli urobiť po vzájomnej dohode pre menší objem prostriedkov. O výške sa ešte bude rokovať," vysvetlil pre TASR Ľ. Harach. Na rozdiel od dohody medzi ČR a Ruskom by SR chcela dať prednosť priamej dohode vlád bez prostredníka. "Ak by tam bol prostredník - závisí to od dohody s ruským partnerom - bola by to otázka výberového konania. Radi by sme sa vyvarovali krokov a skúseností, ktoré máme aj my na Slovensku z predchádzajúcich deblokácií."

Minister hospodárstva Ľ. Harach pripustil, že v rámci deblokácií ruského dlhu sa uvažuje nielen s generálnymi opravami vojenskej leteckej techniky, ale aj s budúcou modernizáciou slovenských stíhačiek sovietskej výroby MIG-29 v Rusku. V Moskve sa otvorila otázka spolupráce v oblasti civilného letectva. "Tým nemám na mysli priamo dodávky nejakých lietadiel, ale skôr pravidelnú údržbu, generálne opravy motorov," spresnil.

Na budúci rok by výška deblokovanej slovenskej pohľadávky voči Ruskej federácii mala byť podobná ako v tomto roku, teda asi 90 miliónov USD.

Témou rokovaní, na ktorých sa v pondelok v Moskve zúčastnil aj šéf ruského Gazpromu Alexej Miller, bol aj zemný plyn a ropa. Išlo o predbežnú prípravu rokovaní na budúce kontrakty o dodávkach plynu a ropy pre SR i o problematiku tranzitu plynu a ropy cez SR.

Tlačová služba ruského Gazpromu dnes informovala, že jednou z tém rusko-slovenských rokovaní bol aj záujem Gazpromu o privatizáciu SPP. "Účasť Gazpromu v privatizácii SPP má strategický význam pre obe krajiny a pre budúcnosť zaistí spoľahlivé dodávky plynu tak na Slovensko, ako aj do iných európskych krajín," citovala Alexeja Millera ruská tlačová agentúra Interfax. Prihlášku do tendra na privatizáciu SPP chce Gazprom poslať najneskôr do 10 decembra 2001.

Podľa Haracha sa projekt prepojenia slovenskej plynovodnej siete s plynovodnou sústavou Jamal s kapacitou 30 miliárd a cieľovo až 60 miliárd metrov kubických plynu cez Poľsko a SR javí ako vysoko pravdepodobný. Predstavitelia ruskej vlády sú už tesne pred definitívnym rozhodnutím o podpore.

* spravodajca TASR Bohdan Kopčák zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  4. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  5. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  8. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  9. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  10. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 454
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 385
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 777
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 137
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 730
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 690
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 645
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 354
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 279
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

DOMOV

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Neprehliadnite tiež

V Česku sťahujú tisíce pudingov, môžu obsahovať kov

Výrobky predávala Billa a reťazce Coop, Flop, Hruška, Jednota a ďalší menší obchodníci.

Americký U.S. Steel skončil v miliónovej strate

Výsledkom firma nenaplnila očakávania trhu.

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona zašuští, je pravá.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop