Ľ. Harach: V Moskve sa hovorilo o veľmi konkrétnych veciach

Moskva 13. novembra (TASR) - Ekonomická spolupráca medzi Slovenskom a Ruskou federáciou v oblasti energetiky, dopravy a letectva bola v pondelok jednou ...

Moskva 13. novembra (TASR) - Ekonomická spolupráca medzi Slovenskom a Ruskou federáciou v oblasti energetiky, dopravy a letectva bola v pondelok jednou z hlavných tém rokovania členov oficiálnej delegácie prezidenta SR Rudolfa Schustera s ruským prezidentom Vladimírom Putinom a s ruským premiérom Michailom Kasianovom.

V rozhovore pre TASR a SRo to v Moskve povedal minister hospodárstva SR Ľubomír Harach, ktorý sa na rokovaní zúčastnil spolu s ministerkou pre správu a privatizáciu národného majetku SR Máriou Machovou a štátnymi tajomníkmi ministerstiev financií, obrany, dopravy a výstavby.

Rokovanie s ruským prezidentom Putinom bolo podľa Haracha vecné a podnetné. "Toto rokovanie sa viedlo veľmi pragmaticky. Hovorilo sa o veľmi konkrétnych veciach," zdôraznil minister. Prioritou pre slovenské podniky a podnikateľov, ktorí sa zaujímajú o ruský trh, by mali byť spoločné podniky a investície do ruských regiónov aj mimo Moskvu a Petrohrad.

S vysokou pravdepodobnosťou dôjde k slovensko-ruskej spolupráci pri výrobe naftových motorov a úspešné by mali byť projekty opráv strojov a zariadení, ktoré na teritórium bývalého Sovietskeho zväzu dovážali ešte česko-slovenskí výrobcovia.

V Moskve sa posudzoval projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do bratislavského dunajského prístavu, čím by vznikol veľmi silný transportný koridor rovnocenný diaľničnému koridoru popod Vysoké Tatry. Logistika obchodnej prepravy je taká, že z hľadiska kombinácie železničnej riečnej a cestnej dopravy by sa nosným stal región Košice-Trebišov-Michalovce.

V rámci deblokácií ruského dlhu sa uvažuje o dodávkach na Slovensko stredne veľkých riečnych tankerov na prepravu sypkých a tekutých materiálov po riekach a v Čiernom mori. Širokorozchodná trať do Bratislavy spolu s novými nákladnými plavidlami by z bratislavského prístavu po vstupe strategického investora podľa Ľ. Haracha vytvorili silný európsky dopravný uzol.

S ruskými partnermi sa hovorilo aj o mechanizmoch a nástrojoch, ktoré by celý proces uľahčili. "Jeden z nich by mal byť finančný nástroj: peniaze, ktoré dlhuje Rusko SR, by premenil na motivačný nástroj pre vytváranie kooperačných vzťahov a spoločných podnikov." SR navrhuje tri možné modely. Okrem priamej deblokácie časti dlhu "neveľkého objemu" aj komoditnú tovarovú deblokáciu a vznik garančného fondu ako fondu rizikového kapitálu, ktorý by spravovali komerčné finančné inštitúcie, pravdepodobne EXIM banky.

Predstava SR o priamej deblokácii je podobná, ako na ňu nedávno pristúpila ČR. "Ale my by sme to chceli urobiť po vzájomnej dohode pre menší objem prostriedkov. O výške sa ešte bude rokovať," vysvetlil pre TASR Ľ. Harach. Na rozdiel od dohody medzi ČR a Ruskom by SR chcela dať prednosť priamej dohode vlád bez prostredníka. "Ak by tam bol prostredník - závisí to od dohody s ruským partnerom - bola by to otázka výberového konania. Radi by sme sa vyvarovali krokov a skúseností, ktoré máme aj my na Slovensku z predchádzajúcich deblokácií."

Minister hospodárstva Ľ. Harach pripustil, že v rámci deblokácií ruského dlhu sa uvažuje nielen s generálnymi opravami vojenskej leteckej techniky, ale aj s budúcou modernizáciou slovenských stíhačiek sovietskej výroby MIG-29 v Rusku. V Moskve sa otvorila otázka spolupráce v oblasti civilného letectva. "Tým nemám na mysli priamo dodávky nejakých lietadiel, ale skôr pravidelnú údržbu, generálne opravy motorov," spresnil.

Na budúci rok by výška deblokovanej slovenskej pohľadávky voči Ruskej federácii mala byť podobná ako v tomto roku, teda asi 90 miliónov USD.

Témou rokovaní, na ktorých sa v pondelok v Moskve zúčastnil aj šéf ruského Gazpromu Alexej Miller, bol aj zemný plyn a ropa. Išlo o predbežnú prípravu rokovaní na budúce kontrakty o dodávkach plynu a ropy pre SR i o problematiku tranzitu plynu a ropy cez SR.

Tlačová služba ruského Gazpromu dnes informovala, že jednou z tém rusko-slovenských rokovaní bol aj záujem Gazpromu o privatizáciu SPP. "Účasť Gazpromu v privatizácii SPP má strategický význam pre obe krajiny a pre budúcnosť zaistí spoľahlivé dodávky plynu tak na Slovensko, ako aj do iných európskych krajín," citovala Alexeja Millera ruská tlačová agentúra Interfax. Prihlášku do tendra na privatizáciu SPP chce Gazprom poslať najneskôr do 10 decembra 2001.

Podľa Haracha sa projekt prepojenia slovenskej plynovodnej siete s plynovodnou sústavou Jamal s kapacitou 30 miliárd a cieľovo až 60 miliárd metrov kubických plynu cez Poľsko a SR javí ako vysoko pravdepodobný. Predstavitelia ruskej vlády sú už tesne pred definitívnym rozhodnutím o podpore.

* spravodajca TASR Bohdan Kopčák zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 859
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 930
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 654
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 965
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.