Bratislava 9. novembra (TASR) - Banky na Slovensku okrem bežných reklamácií a falšovaní platobných kariet (PK) prípad podvodu ako v susedných krajinách doposiaľ nezaznamenali, ale zhodne vyzývajú držiteľov kariet k zvýšenej ostražitosti.
Nárastom počtu PK sa totiž zvyšuje rizikovosť pri manipulácii s nimi ako aj pokusy o falšovanie kariet a podvody pri výbere peňazí predovšetkým z bankomatov. Po falšovaní PK a podvodných výberoch peňazí z automatov v Maďarsku a Poľsku sa organizovaná skupina podvodníkov v súčasnosti aktivizuje v ČR.
K 30. septembru tohto roka Združenie pre bankové karty (ZBK) na Slovensku evidovalo 1,85 milióna PK vydaných v tuzemsku a medzinárodnými kartovými spoločnosťami VISA a Europay Int. (obe viac ako 991 600). Prostredníctvom bankomatov (v počte 1129), EFT POS terminálov (8102) a imprintérov (3628) sa vykonalo viac ako 5,2 milióna transakcií v hodnote 8,84 miliardy Sk.
Podľa informácií ZBK banky v snahe eliminovať nekalé praktiky pri používaní PK úzko medzi sebou spolupracujú. Navyše bezpečnostná komisia ZBK pre banky s licenciou medzinárodných kartových spoločností priebežne aplikuje nové štandardy na minimalizáciu strát z podvodných transakcií. Tento režim platí aj v regióne V4, ktorý s výnimkou SR má už skúsenosti s falšovaním PK a podvodnými operáciami. Posledný prípad v ČR, keď boli zneužité údaje z PK ČSOB na výrobu falzifikátov a na následné výbery hotovosti z bankomatov bez vedomia majiteľa karty, je podľa Pavla Králika z marketingu ČSOB (SR) výlučne záležitosť ČR. Potvrdil, že dodnes banka nezaznamenala žiadny prípad podvodu uskutočnený na jej bankomatoch a ani nemá indície, že by existoval podobný podvod uskutočnený na jej bankomatoch v SR.
Podvody s PK evidované v ČR boli zrealizované výhradne v samoobslužných zónach (SOZ), ktoré má napríklad Všeobecná úverová banka (VÚB). Podľa jej hovorcu Norberta Lazara v súčasnosti banka prevádzkuje tri SOZ, ktoré sú z pohľadu bezpečnosti a ochrany klienta nadštandardne zabezpečené. V ich priestoroch, dodal hovorca, neboli doposiaľ zistené žiadne pokusy o zneužitie PK. Akékoľvek aktivity prípadných páchateľov by boli vďaka bezpečnostnej technike bezprostredne identifikované, zdôraznil.
Ako doplnil Ivan Kubaš z Ľudovej banky (ĽB), každá PK a s ňou spojená transakcia nesie so sebou aj bezpečnostné prvky, ktoré bežný klient nevníma. Ich pravosť je overovaná počas transakcie priamo v security moduloch (čierna skrinka). Potvrdil, že ani ĽB, ktorá má SOZ, doteraz nezaevidovala prípad podvodu, aký sa vyskytol v ČR.
Banky všeobecne vyzývajú držiteľov platobných kariet, aj po udalostiach v ČR, aby pomohli zabezpečiť svoje PK pred zneužitím tým, že PIN budú uschovávať oddelene od karty a výber z automatov neuskutočnia v prítomnosti žiadnej cudzej osoby. Obozretne treba postupovať aj pri manipulácii s kartou pri bezhotovostných platbách, nespúšťať PK z dohľadu, pri zadávaní PIN kódu zacloniť voľnou rukou klávesnicu bankomatu alebo platobného terminálu. Zvlášť treba byť obozretný pri platení kartou v obchodoch, na čerpacích staniciach, hoteloch a reštauráciách.
Autorizačné centrum Slovenska (ACS) zabezpečuje kompletné práce a služby súvisiace s prevádzkovaním systému PSPK (platobného styku prostredníctvom PK) v domácom i medzinárodnom prostrední (Eurocard, MasterCard, VISA, American Express). V praxi to znamená, že ACS zabezpečuje autorizáciu a následné spracovanie transakcií PK s logom ZBK i uvedených medzinárodných spoločností, týkajúce sa výberu hotovosti z peňažného automatu (ATM) a platieb za odobraný tovar a služby prostredníctvom platobných terminálov (POS) a imprintérov.