EK navrhla pre Slovensko štvorročné obmedzenie kabotáže

Brusel 8. novembra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes navrhla členským štátom EÚ, aby v rokovaniach o doprave zaviedli voči Slovensku štvorročné prechodné ...

Brusel 8. novembra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes navrhla členským štátom EÚ, aby v rokovaniach o doprave zaviedli voči Slovensku štvorročné prechodné obdobie pri kabotáži.

Po jeho skončení budú môcť členské štáty ešte počas jedného roka uplatniť ochrannú klauzulu, ktorá obmedzí prístup dopravcov v prípade vážneho narušenia národného trhu alebo jeho časti.

Počas tohto obdobia nebudú môcť dopravcovia zo Slovenska voľne poskytovať svoje služby v rámci územia tej-ktorej členskej krajiny. Obmedzenie nepostihne medzinárodnú prepravu vo vnútri EÚ alebo cez jej vonkajšie hranice.

Obmedzenie na 4 + 1 rok navrhla dnes EK aj pre Českú republiku, Litvu a Estónsko. Maďarskí dopravcovia majú podľa návrhu EK čeliť až päťročnému obmedzeniu, pre Poľsko a Litvu zatiaľ komisia návrh spoločnej rokovacej pozície ku kapitole doprava nepredložila, oznámila však, že im navrhne päťročný odklad.

Kandidátske krajiny majú podľa návrhu právo na reciprocitu, môžu teda tiež obmedziť prístup dopravcov zo starých členských krajín na svoje územie. Návrh rokovacej pozície zaslala dnes EK členským štátom, ktoré ho po schválení predložia na rokovania kandidátskym krajinám.

Dôvodom obmedzenia, za ktoré bojovali najmä Rakúsko a Nemecko, sú obavy, že po rozšírení by dopravné firmy zo Slovenska a ďalších nových krajín s nízkymi nákladmi a mzdami mohli úplne ovládnuť trh v susedných regiónoch. Viedeň a Berlín žiadali pôvodne až sedemročné prechodné obdobie.

V prípade Malty a Cypru nie je pre geografickú polohu obmedzenie kabotáže potrebné rovnako ako v prípade Slovinska, kde mzdy i náklady dopravcov dosahujú úroveň EÚ, oznámila EK.

Po prechodnom období pri voľnom pohybe pracovníkov a zákaze poskytovania niektorých služieb tak prichádza zo strany EÚ ďalšie obmedzenie, ktoré vyvolá nevôľu kandidátskych krajín.

Slovensko nežiada v kapitole doprava žiadne prechodné obdobie a na rozdiel od niektorých ďalších krajín nebude môcť svoj súhlas s obmedzením pri kabotáži "vymeniť" za splnenie svojej požiadavky. Rokovania preto budú určite veľmi citlivé. Kapitolu doprava by SR navyše chcela uzavrieť ešte tento polrok. Zdá sa však, že to bude možné, len ak Bratislava pristúpi na podmienky navrhované EÚ.

* (spravodajca TASR Robert Sermek) nel

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 404
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 309
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 329
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 092
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 981
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 173
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 578
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop