Zamestnanci Sabeny si jej pamiatku uctili troma minútami ticha

Brusel 8. novembra (TASR) - Stovky sklamaných a rozhnevaných zamestnancov si dnes v odletovej hale bruselského letiska Zaventem uctili troma minútami ...

Brusel 8. novembra (TASR) - Stovky sklamaných a rozhnevaných zamestnancov si dnes v odletovej hale bruselského letiska Zaventem uctili troma minútami ticha pamiatku skrachovanej leteckej spoločnosti Sabena.

Pridalo sa aj niekoľko cestujúcich a pracovníci ďalších spoločností a firiem pôsobiacich na letisku nosili na odeve pripnuté odznaky s nápisom "Solidarita so zamestnancami Sabeny".

Ľudia prežívali zánik druhej najstaršej leteckej spoločnosti v Európe naozaj emocionálne a niektorí dokonca zapaľovali pri bývalých predajných a vybavovacích pultoch Sabeny sviečky. Celkovo však dnes bola situácia na letisku Zaventem pokojnejšia ako v stredu a ostatné letecké spoločnosti normálne fungovali.

"Je nám veľmi smutno a ťažko sa dokážame zmieriť s tým, že Sabena už neexistuje," povedala TASR so slzami v očiach jedna z letušiek, ktorá pracovala v skrachovanej spoločnosti takmer 10 rokov. Jej i ďalším kolegom najviac prekáža, že manažment Sabeny sa ani neunúval komunikovať so svojimi zamestnancami a tí sa väčšinu noviniek dozvedajú z tlače.

Okrem toho sa väčšina z takmer 13.000 zamestnancov Sabeny obáva, že stratí prácu. Veď v stredu oznámené vytvorenie novej menšej spoločnosti na troskách Sabeny má zachrániť len malú časť pracovných miest, ostatní sa budú musieť uspokojiť s odstupným, aj keď zrejme nebude malé. Podľa niektorých médií dosiahne v priemere 500.000 frankov.

Vznik novej spoločnosti navyše vôbec nie je jasný a čelí niekoľkým problémom. Nie je isté, či suma 155 miliónov eúr (asi osem miliárd) frankov prisľúbená skupinou 12 súkromných investorov, bude stačiť na spustenie novej spoločnosti založenej na firme DAT - doterajšej dcérskej spoločnosti Sabeny.

Ďalších 45 miliónov prisľúbili regionálne investičné fondy, čo sa však zrejme nebude páčiť Európskej komisii (EK), keďže ide o štátne peniaze. Otázne tiež je, či EK povolí previesť na DAT štátnu pôžičku, ktorú pred mesiacom poskytla belgická vláda Sabene.

Investori, medzi ktorými sú štyri významné bankové skupiny KBC, Fortis, Dexia a ING Barings, zatiaľ vôbec nemajú jasno o svojej účasti v "novej Sabene" a zatiaľ iba študujú možnosti svojho zapojenia. Rokovania vedú bývalý európsky komisár pre podnikanie Etienne Davignon a jeden zo šéfov Fortis Maurice Lippens.

Prioritou pre konzorcium investorov je podľa Davignona partnerstvo s britským podnikateľom Richardom Bransonom a jeho spoločnosťou Virgin Express. Samotný Branson nevylúčil svoj podiel na činnosti DAT.

Aj keby nová spoločnosť úspešne vznikla, mala by zamestnať iba 2500 ľudí. Odbory a vláda sa medzitým v noci nadnes dohodli na sociálnom pláne pre prepustených zamestnancov, ktorý počíta so stratou 5100 pracovných miest, ostatní pôjdu do dôchodku. Plán bude stáť belgických daňových poplatníkov podľa dnešného oznámenia vlády takmer 390 miliónov eur.

Hoci Belgičania sa so Sabenou ťažko lúčia, mnohí pripúšťajú, že inak ako krachom sa to skončiť nemohlo. Veď spoločnosť zaznamenala od roku 1958 iba raz zisk a bankám dlží celkovo 2,1 miliardy dolárov - mala vysokú prezamestnanosť, často nerozumne investovala a chýbala jej kvalitná obchodná stratégia.

Dnes nie je jasné, ako dlho bude Belgicko bez leteckého dopravcu. Vyhlásenia vlády, že lietadlá novej spoločnosti vzlietnu na oblohu o niekoľko dní, sa zdajú ako prehnane optimistické. Aj keby sa tak stalo, je otázne, či bude "nová Sabena" schopná konkurovať takým gigantom ako Lufhansa, British Airways či Air France, ktorí si už brúsia zuby na odletové a pristávacie miesta bruselského letiska.

(spravodajca TASR Robert Sermek) žab

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 878
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 504
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 489
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 230
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 627
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 581
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 251
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 918
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 687
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 715

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop