Brusel 8. novembra (TASR) - Stovky sklamaných a rozhnevaných zamestnancov si dnes v odletovej hale bruselského letiska Zaventem uctili troma minútami ticha pamiatku skrachovanej leteckej spoločnosti Sabena.
Pridalo sa aj niekoľko cestujúcich a pracovníci ďalších spoločností a firiem pôsobiacich na letisku nosili na odeve pripnuté odznaky s nápisom "Solidarita so zamestnancami Sabeny".
Ľudia prežívali zánik druhej najstaršej leteckej spoločnosti v Európe naozaj emocionálne a niektorí dokonca zapaľovali pri bývalých predajných a vybavovacích pultoch Sabeny sviečky. Celkovo však dnes bola situácia na letisku Zaventem pokojnejšia ako v stredu a ostatné letecké spoločnosti normálne fungovali.
"Je nám veľmi smutno a ťažko sa dokážame zmieriť s tým, že Sabena už neexistuje," povedala TASR so slzami v očiach jedna z letušiek, ktorá pracovala v skrachovanej spoločnosti takmer 10 rokov. Jej i ďalším kolegom najviac prekáža, že manažment Sabeny sa ani neunúval komunikovať so svojimi zamestnancami a tí sa väčšinu noviniek dozvedajú z tlače.
Okrem toho sa väčšina z takmer 13.000 zamestnancov Sabeny obáva, že stratí prácu. Veď v stredu oznámené vytvorenie novej menšej spoločnosti na troskách Sabeny má zachrániť len malú časť pracovných miest, ostatní sa budú musieť uspokojiť s odstupným, aj keď zrejme nebude malé. Podľa niektorých médií dosiahne v priemere 500.000 frankov.
Vznik novej spoločnosti navyše vôbec nie je jasný a čelí niekoľkým problémom. Nie je isté, či suma 155 miliónov eúr (asi osem miliárd) frankov prisľúbená skupinou 12 súkromných investorov, bude stačiť na spustenie novej spoločnosti založenej na firme DAT - doterajšej dcérskej spoločnosti Sabeny.
Ďalších 45 miliónov prisľúbili regionálne investičné fondy, čo sa však zrejme nebude páčiť Európskej komisii (EK), keďže ide o štátne peniaze. Otázne tiež je, či EK povolí previesť na DAT štátnu pôžičku, ktorú pred mesiacom poskytla belgická vláda Sabene.
Investori, medzi ktorými sú štyri významné bankové skupiny KBC, Fortis, Dexia a ING Barings, zatiaľ vôbec nemajú jasno o svojej účasti v "novej Sabene" a zatiaľ iba študujú možnosti svojho zapojenia. Rokovania vedú bývalý európsky komisár pre podnikanie Etienne Davignon a jeden zo šéfov Fortis Maurice Lippens.
Prioritou pre konzorcium investorov je podľa Davignona partnerstvo s britským podnikateľom Richardom Bransonom a jeho spoločnosťou Virgin Express. Samotný Branson nevylúčil svoj podiel na činnosti DAT.
Aj keby nová spoločnosť úspešne vznikla, mala by zamestnať iba 2500 ľudí. Odbory a vláda sa medzitým v noci nadnes dohodli na sociálnom pláne pre prepustených zamestnancov, ktorý počíta so stratou 5100 pracovných miest, ostatní pôjdu do dôchodku. Plán bude stáť belgických daňových poplatníkov podľa dnešného oznámenia vlády takmer 390 miliónov eur.
Hoci Belgičania sa so Sabenou ťažko lúčia, mnohí pripúšťajú, že inak ako krachom sa to skončiť nemohlo. Veď spoločnosť zaznamenala od roku 1958 iba raz zisk a bankám dlží celkovo 2,1 miliardy dolárov - mala vysokú prezamestnanosť, často nerozumne investovala a chýbala jej kvalitná obchodná stratégia.
Dnes nie je jasné, ako dlho bude Belgicko bez leteckého dopravcu. Vyhlásenia vlády, že lietadlá novej spoločnosti vzlietnu na oblohu o niekoľko dní, sa zdajú ako prehnane optimistické. Aj keby sa tak stalo, je otázne, či bude "nová Sabena" schopná konkurovať takým gigantom ako Lufhansa, British Airways či Air France, ktorí si už brúsia zuby na odletové a pristávacie miesta bruselského letiska.
(spravodajca TASR Robert Sermek) žab