Tento trend podľa analytikov nie je dôsledkom teroristických útokov 11. septembra v USA, tie len zrýchlili procesy, ktoré sa v tomto odvetví už pred časom začali.
K bankrotu má najbližšie írska Aer Lingus. Podľa správ z Bruselu vedenie spoločnosti požiadalo Európsku komisiu o súhlas na poskytnutie pomoci, ktorá by ju zachránila pred bankrotom. Veľké prekvapenie vyvolalo aj utorkové oznámenie British Airways (BA), že spoločnosť po prvýkrát od privatizácie v roku 1987 očakáva stratu v hospodárení. Zoslabenie BA sa prenesie aj na holandskú spoločnosť KLM, ktorá s Britmi úzko spolupracuje. Otvorený je aj osud nemeckej spoločnosti LTU, ktorá sa špecializuje na prepravu dovolenkárov. Znalci odvetvia tvrdia, že na zostupnej dráhe sa už nachádza aj TAP Aur Portugal a poľský LOT.
Z konkurzu belgickej Sabeny bude ťažiť Air France, ktorá prevezme časť jej klientely na transatlantických linkách. Väčšiu časť by však mali v budúcnosti prepravovať American Airlines.
Analytik ekonomiky civilnej leteckej dopravy v nemeckej Commerzbanke Chris Tarry pre Handelsblatt uviedol, že súčasnú krízu prežijú len letecké spoločnosti, ktoré budú mať k dispozícii veľkú hotovosť. V budúcnosti zostanú v Európe len tri spoločnosti v tomto odvetví: Air France, Lufthansa a British Airways - a možno len dve.
* jns zll