Bratislava 7.novembra (TASR) - Veľká časť slovenských podnikov, dodávajúcich automobilové komponenty, má problémy s produktivitou práce a z tohto dôvodu často nedokážu ponúknuť partnerom konkurencieschopné ceny. Vo vystúpení na dnešnom seminári o automobilovom priemysle SR to uviedol splnomocnenec vlády pre rozvoj automobilového priemyslu Ján Pribula.
Okrem nedostatočného investovania do produktívnejších technológií sa firmy podľa splnomocnenca nesnažia dosť intenzívne dosahovať úspory a využívať rezervy. Príčinou strát sú podľa neho aj "nedomyslené a neúčinné" marketingové kampane, zanedbávanie príležitostí na "nárast hodnôt pre zákazníka a podnik", plytvanie iniciatívou pracovníkov a hazardovanie s dôverou zákazníka v oblasti kvality.
Nosné rozvojové oblasti rozvoja automobilového priemyslu v SR J. Pribula hierarchicky rozčlenil na dodávky náhradných dielcov a príslušenstva, subdodávky pre priamych dodávateľov automobiliek, výrobu systémov a materiálov - v aliancii s globálnymi sieťami, a napokon výrobu autobusov, nákladných automobilov a iných vozidiel (v relatívne malých sériách), ako aj veľkosériovú výrobu osobných a úžitkových automobilov.
Podľa riaditeľa spoločnosti Škoda Auto Slovensko Štefana Chudobu chýbajú slovenskej podnikateľskej sfére a priemyslu najmä "vízia, emócia a know-how". Osobitne zarážajúca je podľa neho absencia vízie ďalšieho rozvoja priemyslu, ktorú doteraz nepredložil nijaký kompetentný činiteľ či orgán.
Seminár s názvom "Automobilový priemysel ako akcelerátor rozvoja priemyslu SR" zorganizovalo v Bratislave Združenie priemyselných zväzov SR v spolupráci s Ministerstvom hospodárstva SR, Združením automobilového priemyslu (ZAP) a Zväzom strojárskeho priemyslu SR.
* jf gl